Ga op pad met onze City Walks!

Een nieuw beeldmerk voor Rome

Roma in un’immagine. Un brand per la città di Roma, zo heet de tentoonstelling die dit weekend nog te zien is in het museum van het Ara Pacis. De tentoonstelling is het resultaat van een ontwerpwedstrijd die de burgemeester van Rome vorig jaar organiseerde. Rome moest een nieuw logo krijgen, zo vond hij. Een logo dat als merk voor de stad kan dienen en dat binnenkort overal terug te zien zal zijn: niet alleen op alle officiële posters, folders en flyers van de stad Rome, maar ook op souvenirs als petjes, buttons en T-shirts.

In totaal moest het Romeinse gemeentebestuur ruim 1100 inzendingen beoordelen, die grotendeels afkomstig waren uit Italië. Het winnende logo werd ontworpen door het bureau Mediapeople, dat – hoe merkwaardig dat misschien ook klinkt gezien de wedstrijd – afkomstig is uit Turijn.

De makers van het winnende logo bleven trouw aan de kleuren van Rome en kozen voor een, volgens de burgemeester, ‘heel gestileerde versie van La Lupa, boven op een zuil met een voetstuk, gevormd door de letter M van ROMA’. Behalve eeuwige roem in de promotie van de Eeuwige Stad ontvangt het winnende Mediapeople ook nog eens 40.000 euro – en een gratis reisje naar Rome natuurlijk.

In het Ara Pacis zijn naast het winnende logo nog eens 69 andere logo’s te bezichtigen, die volgens het gemeentebestuur net niet goed genoeg waren. Een klein overzicht van de ontwerpen die het tot in het museum hebben weten te schoppen:

 

  

Wie verbaast is over de wolvin, die echt in elk logo terugkomt (wel echt Rome, maar origineel kun je het natuurlijk niet echt noemen); die maakte deel uit van de opdracht. De deelnemers kregen vooraf namelijk een aantal criteria opgelegd, waaronder het op de een of andere manier afbeelden van de beroemde Romeinse wolvin.

Italië zou Italië niet zijn als de wedstrijd niet zou leiden tot een enorme rel. Kort na de bekendmaking ging het gerucht dat het logo niet gemaakt zou zijn door de winnaar, het Turijnse Mediapeople dus, maar door Why P, een ander reclamebureau dat eveneens in Turijn is gevestigd. Martina Paradiso, directeur van Why P, beweert dat haar bureau het logo bezorgde aan Mediapeople en dat ze samen wilden deelnemen aan de wedstrijd. Ze beschuldigt Mediapeople ervan haar logo te hebben afgewezen, maar het vervolgens toch, achter haar rug om, naar Rome te hebben gestuurd. Wat ervan waar is, is de vraag, maar ach, het leverde weer wat extra publiciteit op. En daar was het immers om te doen…

Wie de komende tijd in Rome is, weet dus wat hem te doen staat: uitkijken naar de eerste souvenirs met dit nieuwe beeldmerk. Want wie weet wanneer de Romeinen weer iets nieuws bedenken om hun Eeuwige Stad voor eeuwig op de kaart te zetten!

2x per week Italiaanse inspiratie

Meld je aan voor de Ciao tutti nieuwsbrief - en ontvang de digitale editie van onze City Walk Klassiek Rome als cadeautje:

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *