Ga op pad met onze City Walks!

Michelangelo’s erfenis

Vandaag 449 jaar geleden, op 18 februari 1564, blies Michelangelo zijn laatste adem uit. Een memorabele datum dus, die we aangrijpen om Michelangelo’s voetsporen in Venetië onder de loep te nemen. Want hoewel de kunstenaar daar geen grote meesterwerken heeft achtergelaten, zoals de David in Florence of het plafond van de Sixtijnse Kapel in Rome, is zijn erfenis toch ook hier aanwezig. Wel op een heel andere manier, waarbij we de overgeleverde verhalen voor waar aan moeten nemen. Maar zoals ze in Italië zeggen: se non è vero, è ben trovato!

Paradijspoorten
Tegenover de Duomo in Florence vind je de weg naar het Paradijs. De bronzen deuren van het Baptisterium, de doopkapel van Florence, hebben namelijk een paradijselijke bijnaam gekregen van niemand minder dan Michelangelo. Helaas kun je het Baptisterium niet door deze deuren betreden, maar alleen al door ze te bekijken straalt iets van de hemelse grandeur op je af.

Dat wilde Peggy Guggenheim ook graag. Vandaar dat ze poort die toegang geeft tot het Guggenheim Museum in Venetië The New Gates of Paradise noemde. Hoewel de poort, een creatie van Claire Falkenstein, die er Muranoglas en metaal voor gebruikte, is zeker bijzonder, maar kan zich in mijn ogen althans niet meten met Ghiberti’s deuren in Florence. Oordeel zelf tijdens een bezoek aan het Guggenheim in Venetië!

The New Gates of Paradise
Niet bepaald complimenteus
Michelangelo staat niet bepaald bekend als complimenteus. Hoewel hij de deuren van de Florentijnse doopkapel ‘waardig achtte de toegang het paradijs te vormen’, vond hij een gedeelte van Brunelleschi’s domkoepel veel te veel lijken op een ‘duiventil’. Ook jegens de Venetiaanse schilders liet hij zich laatdunkend uit. Zo zou hij tegen Titiaan hebben gezegd, toen hij het toch schitterende De tempelgang van Maria zag: ‘Wat jammer toch dat jullie Venetianen niet kunnen tekenen.’

Titiaan - De tempelgang van Maria detail

Wie met eigen ogen wil aanschouwen of Michelangelo gelijk had, brengt een bezoek aan de Gallerie dell’Accademia. Titiaans werk is hier nog steeds op de originele plek te zien.

Eigen signatuur
Michelangelo zal redelijk zelfingenomen zijn geweest, als we dit verhaal mogen geloven althans. Hij was geniaal, en dat wist hij. Toen de Pietà, die Michelangelo maakte voor de Sint-Pieter in Rome, dan ook in eerste instantie werd toegeschreven aan de beeldhouwer Cristoforo Solari, liet Michelangelo dat niet op zich zitten. Hij liet zich diezelfde avond nog insluiten in de Sint-Pieter om zijn naam in het sjerp van Maria te beitelen. Hij vond het onbegrijpelijk dat iemand hem vergeleek met een ‘amateur’. In Venetië is Cristoforo’s werk onder andere te bewonderen in het Ca d’Oro, en hoewel zijn Virtù niet lelijk is, moeten we Michelangelo wel een beetje gelijk geven. Zijn beeldhouwkunst is inderdaad van een heel andere categorie…

Cristoforo's Virtu

Nog een schitterende erfenis
Michelangelo is niet de enige Italiaanse beroemdheid die op 18 februari stierf. Anna Maria Luisa de’ Medici, de laatste telg van deze belangrijke Florentijnse familie, overleed op 18 februari 1743. Dankzij haar testament kunnen we in Florence nu van zoveel schitterende kunstwerken genieten. Zij regelde namelijk dat alle bezittingen van de familie De’ Medici (waaronder hun omvangrijke kunstcollectie) aan de Florentijnse staat zouden toekomen, op voorwaarde dat geen van die bezittingen Florence ooit definitief zouden verlaten.

Anna Maria Louisa Medici

Om dit te vieren zijn vandaag de Musei Civici Fiorentini (onder andere het Palazzo Vecchio, de Cappella Brancacci en het Museo Stefano Bardini) gratis te bezoeken.

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *