Ga op pad met onze City Walks!

Het extra hoofd van Perseus

Onder de Loggia dei Lanzi op het Piazza della Signoria in Florence staat een hele verzameling beelden. Hoewel het stuk voor stuk prachtige kunstwerken zijn, zijn de verhalen die de beelden vertellen vrij gruwelijk. Zo zien we hier Giambologna’s Sabijnse maagdenroof: een worstelende oude man, een jonge adonis en een vrouw die zich tevergeefs uit hun greep probeert te bevrijden. Giambologna gaf de uitdrukkingen zo gedetailleerd weer dat je er als het ware tussen wil springen om een einde aan de worsteling te maken.

Dat de beelden onder deze loggia vrij gruwelijk zijn, is geen toeval. Cosimo I had namelijk verordonneerd dat hier beelden moesten komen die moesten dienen als een duidelijke waarschuwing aan zijn onderdanen. Stenen waarschuwingen zijn het dus, die ons tot op de dag van vandaag doen huiveren.

Het best geslaagd in Cosimo’s opzet is het bronzen beeld van Perseus, die trots het net afgehakte hoofd van Medusa toont. Het is een van de mooiste werken van Benvenuto Cellini, die in 1545 aan zijn mythische beeld begon.

Perseus-Cellini

Cellini koos niet voor de makkelijkste weg; hij wilde namelijk een model van was maken waarin hij vervolgens het vloeibare brons zou gieten om uit te harden tot een standbeeld. Het project hield hem vele jaren elke minuut van de dag bezig. Het leek vaak op een mislukking uit te lopen, maar Cellini liet zich niet kennen en zette door.

Hoewel het beeld bijna zijn dood werd, wist Cellini het tot in het kleinste detail uit te voeren zoals hij voor ogen had. Bijna althans, want bij de eerste onthulling in Cellini’s atelier ontbraken een paar tenen. Cellini liet zich echter niet ontmoedigen en maakte die er gewoon nog even bij.

In 1554 werd zijn doorzettingsvermogen beloond: zijn Perseus schitterde die dag voor het eerst in de Loggia dei Lanzi, waar hij tot op de dag van vandaag Medusa’s hoofd trots omhoog houdt. Dat Cellini zich er niet makkelijk van af heeft gemaakt, blijkt uit alle details die te zien zijn. Perseus’ spieren, aderen en weelderige krullen zijn de levensechte getuigen van Cellini’s kunstige handen.

De kroniekschrijver Benedetto Varchi vermeldde zelfs dat het beeld zo mooi was, dat ‘wie Perseus bekeek, riskeerde te verstenen’. Ook meldde deze Varchi dat ‘David en Judith  meer dan tevreden zijn met deze nieuwe bewoner’.

Er is echter een detail dat maar heel weinig mensen zien. Loop maar eens naar de achterzijde van Perseus en kijk naar zijn achterhoofd… Je staat dan oog in oog met niemand minder dan Benvenuto Cellini:

Perseus

Een prachtig staaltje vakmanschap!

2x per week Italiaanse inspiratie

Meld je aan voor de Ciao tutti nieuwsbrief - en ontvang de digitale editie van onze City Walk Klassiek Rome als cadeautje:

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *