Home » Reizen door Italië » Florence » De Galleria dell’Accademia in Florence – méér dan alleen de David van Michelangelo
Ga op pad met de Ciao tutti City Walks!

De Galleria dell’Accademia in Florence – méér dan alleen de David van Michelangelo

Annerike volgt een cursus Italiaans bij de Scuola Leonardo da Vinci in Florence. Na een ochtend vol grammaticaregels, oefeningen en conversaties is het tijd voor een buitenschoolse activiteit.

Annerike: ‘Elke week worden er door de school meerdere activiteiten georganiseerd, van een stadswandeling door Florence en een aperitivo in een lokale bar tot een wijnproeverij in de Chianti en een excursie naar Pienza, Montepulciano en Montalcino. Gouden regel is dat er tijdens de activiteiten alleen Italiaans gesproken wordt, ook tussen de studenten onderling. Zo leer je de taal het snelste.

De taalschool ligt midden in het centrum, dus alle beroemde bezienswaardigheden liggen binnen handbereik. Docente Monica neemt mij en een aantal medestudenten vandaag mee naar de Galleria dell‘Accademia, om onder andere Michelangelo’s meesterwerk David te bewonderen.

‘Non è il museo di David! Museo di David è per i turisti,’ zegt Monica streng als we de Galleria dell’Accademia binnengaan. We gaan dan ook niet meteen naar de zaal waar David staat, want in Galleria dell’Accademia is nog veel meer moois te zien, van bekende en minder bekende kunstenaars.

De docente wil ons graag als eerste het Museo degli Strumenti Musicali laten zien, waar je de bijzondere verzameling muziekinstrumenten van de beroemde Florentijnse familie De’ Medici vindt, met onder andere een kostbare Stradivarius-viool.

Je ziet al snel welke instrumenten van De’ Medici zelf waren: deze zijn voorzien van een stemma, het familiewapen van De’ Medici, op de hals van het instrument.

Ook kun je de eerste piano zien, in 1699 gemaakt door Bartolomeo Cristofori, in opdracht van De’ Medici. De familie De’ Medici had niet alleen haar eigen muziekinstrumenten, maar ook haar eigen muzikanten, die op een aantal schilderijen zijn afgebeeld.

We lopen door naar de Sala del Colosso, waar een reusachtige sculptuur van Giambologna de zaal domineert. Ook hier heeft de invloedrijke familie De’ Medici een rol in gehad. Cosimo De’ Medici wilde graag twee beelden laten maken voor de Loggia dei Lanzi, op het Piazza della Signoria.

Hij gaf de opdracht aan de kunstenaars Giambologna en Benvenuto Cellini, die volledig de vrijheid kregen om een klassiek beeld te scheppen. Cellini maakte een bronzen Perseus, die het afgehakte hoofd van Medusa vasthoudt. Het geeft de kracht weer van De’ Medici.

Lees ook: Het extra hoofd van Perseus

Giambologna had een heel ander idee. Hij maakte een gipsen beeld met drie figuren die als een spiraal in elkaar verweven zijn en waar je omheen kan lopen om verschillende perspectieven te zien.

Het beeld kreeg geen titel en dat was voor Cosimo De’ Medici een reden om het af te keuren. Er moest dus een nieuw beeld komen, dat zou lijken op het eerste beeld, maar dan mét een naam. Dit marmeren beeld, Ratto delle Sabine, de Sabijnse Maagdenroof, kreeg gelukkig wel een plek in de Loggia dei Lanzi, waar je het tot op de dag van vandaag kunt bewonderen.

Het naamloze beeld kun je bewonderen in Galleria dell’Accademia. Giambologna was de eerste kunstenaar die een beeld maakte waar je omheen kon lopen en steeds een veranderende beweging en perspectief kon zien. Onder anderen Bernini en Canova zouden dit idee later van hem overnemen.

In de Sala del Colosso hangt ook een aantal schitterende meesterwerken van onder anderen Boticelli, die voor de familie De’ Medici werkte, Ghirlandaio, Michelangelo’s meester, en Perugino, Rafaëls leermeester.

Dan is het moment daar dat we naar de Stanza di David gaan. In de verte zien we Michelangelo’s kolossale David al schitteren, maar die moet toch nog even wachten.

Monica wijst ons eerst op vier grote marmerblokken, waar figuren uit lijken te willen breken. Michelangelo kreeg opdracht van paus Julius II om zes beelden te maken voor zijn graftombe in de Sint-Pieter in Rome. Op het moment dat de paus sterft, zijn de beelden echter nog lang niet af. Men wil er dan ook niet voor betalen.

Michelangelo maakt ze dan ook niet verder af. Zijn mannen blijven ‘gevangenen’ in het marmer, waar ze zich uit los lijken te willen breken. Vier gevangenen (Atlantus, De jonge slaaf, De bebaarde slaaf en De ontwakende slaaf) werden later door de familie De’ Medici gekocht en kwamen zo uiteindelijk terecht in de Stanza di David. De andere twee staan in het Louvre. Ze verkeren allemaal in een andere staat van onvoltooidheid, in meer of mindere mate bevrijd uit het koele marmer.

Tussen de vier ‘gevangenen’ vind je nog een beeldhouwwerk van Michelangelo dat niet af is, de heilige Mattheüs. Begin 1500 had Michelangelo de opdracht gekregen om twaalf apostelen te maken voor de Duomo van Florence. Hij was op dat moment echter bezig met de graftombe van paus Julius II en zo bleef Mattheüs onvoltooid. Ook de andere elf apostelen kwamen er nooit.

In de zaal staat ook nog de Pietà van Palestrina, die ooit was toegeschreven aan Michelangelo, maar waarover twijfel bestaat of de grootmeester dit beeld daadwerkelijk heeft gemaakt.

‘Vai a David! Vai, vai!’ We mogen eindelijk Michelangelo’s David van dichtbij gaan bewonderen… Michelangelo werkte drie jaar lang aan het beeld. In 1504 was het klaar. Oorspronkelijk moest het een van de pijlers van de Duomo sieren, maar al snel bleek dat het beeld veel te groot en zwaar was om dit te realiseren en kreeg David een plek op het Piazza della Signoria, voor het Palazzo Vecchio, waar het in weer en wind stond en ook een eenvoudig doelwit was van eventuele vernielingen.

Lees meer: De David van Michelangelo in Florence

In 1875 werd besloten het kolossale beeld te verplaatsten naar de Galleria dell’Accademia. La Stanza di David werd speciaal voor dit doel ontworpen door architect Michelucci, die ook het station van Florence op zijn naam schreef.

Na David wacht de gipsoteca, die ook zeker een bezoek waard is. Hier vind je een grote collectie gipsen beelden van Lorenzo Bartolini en Luigi Pampaloni, die de eerste helft van de negentiende eeuw zijn gemaakt. De pinnen die je in veel gipsbeelden ziet, dienden als hulpmiddel om makkelijker de maten en verhoudingen te kunnen zien bij het maken van hetzelfde beeld in marmer.

Na een laatste blik op de David verlaten we het museum. Het is dan wel niet het museum van ‘alleen maar’ de David, maar een highlight is en blijft het!’

Praktische informatie
Zelf ook naar de Galleria dell’Accademia om Michelangelo’s David en alle andere mooie kunstwerken en instrumenten te bewonderen? Je vindt het museum aan de Via Ricasoli 58-60, op een steenworp afstand van de Duomo. Het museum is dagelijks, behalve op maandag, geopend van 8.15 tot 18.50 uur.

Het is aan te raden om kaartjes te reserveren, zodat je niet hoeft aan te sluiten in de lange rij. Een priority ticket boek je via deze link. Je kunt ook kiezen voor een combiticket met de Galleria degli Uffizi en alle musea van de Duomo.

2x per week Italiaanse inspiratie

Meld je aan voor de Ciao tutti nieuwsbrief - en ontvang de digitale editie van onze City Walk Klassiek Rome als cadeautje:

Ontdek de mooiste vakantieadressen in Italië

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *