Ga op pad met onze City Walks!

Van Gogh keert terug – van Napels naar Amsterdam

In 2002 klommen twee dieven ’s ochtends vroeg op het dak van het Van Gogh Museum. Ze sloegen een raam in en roofden twee vroege werken van de beroemde schilder. Deze spectaculaire kunstroof verbijsterde de hele wereld. Voor de diefstal werden twee mensen veroordeeld, maar de werken bleven jarenlang spoorloos.

Het Van Gogh Museum had de hoop allang opgegeven om de werken ooit weer toe te voegen aan haar collectie. Maar wonder boven wonder doken de schilderijen eind vorig jaar weer op, in Italië. Deze maand reizen ze terug naar waar ze thuishoren, het Van Gogh Museum in Amsterdam, waar de collectie na iets meer dan veertien jaar gelukkig weer compleet is.

foto: Quotidiano.net

Het gaat om de schilderijen Zeegezicht bij Scheveningen uit 1882 en Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen uit 1884/1885. Het zijn beide vroege werken van Van Gogh, die hij tijdens zijn vormende jaren als kunstenaar in Nederland maakte.

Als de kunstwerken in Amsterdam tentoon worden gesteld, zullen ze zonder lijst te zien zijn, inclusief de beschadigingen die ze in de loop van de jaren hebben opgelopen. Pas na de presentatie in het Van Gogh Museum zullen ze uitvoerig worden gerestaureerd.

foto: Napoli.Repubblica.it

Grootscheepse inval bij maffiakopstuk Imperiale
De Italiaanse politie vond de twee schilderijen in september 2016, tijdens een grote inval in de buurt van Napels. De inval werd uitgevoerd in opdracht van het Italiaans Openbaar Ministerie, door een team van de Guardia di Finanza, een organisatie die veel onderzoek doet naar georganiseerde criminaliteit.

De kunstwerken bleken in het bezit van een clan die deel uitmaakt van de Gomorra. Kopstuk Raffaello Imperiale werd in het onderzoek aangewezen als de grote baas. Hij zou de schilderijen voor maar liefst vijf miljoen euro hebben aangekocht. Imperiale had de Van Goghs verstopt bij zijn ouders thuis, in Castellammare di Stabia. De grote drugsbaas is inmiddels veroordeeld tot achttien jaar cel en hij moet zijn talloze villa’s, verspreid over heel Campanië, opgeven.

Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum, nam de werken begin februari officieel in ontvangst in het Museo di Capodimonte in Napels. Hij zag de werken al eerder, net nadat ze waren teruggevonden.

Lange rijen voor de teruggevonden meesterwerken
Nadat Rüger de doeken bewonderde, waren de gestolen doeken bijna de hele maand februari te zien in het Museo di Capodimonte in Napels, tijdens de tentoonstelling I capolavori ritrovati. Drie weken lang werden de Van Goghs vereerd met de aandacht van ontelbaar veel bezoekers. Op de laatste tentoonstelling dag moesten de museumbezoekers een ellenlange wachtrij trotseren voor ze de werken konden aanschouwen.

Beide doeken reizen nu terug naar Amsterdam, waar het op 21 maart groot feest zal zijn. Op die dag wordt de thuiskomst van de kunstwerken groots gevierd. De twee doeken krijgen tijdelijk een speciale plek in het museum, voordat ze aan de permanente collectie worden toegevoegd.

Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen
De grote publiekslieveling is Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen. Op het schilderij zie je de kerkgangers de Hervormde Kerk in Nuenen uitkomen, na het horen van de preek van Vincents vader, die als predikant verbonden was aan de kerk.

Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen is een klein doek dat Van Gogh begin 1884 schilderde voor zijn moeder. In 1885, na de dood van zijn vader, bekeek Van Gogh het doek opnieuw en voegde de kerkgangers op de voorgrond toe.

Je ziet vrouwen met een omslagdoek die gedragen werd in tijden van rouw. Het is goed mogelijk dat Van Gogh deze vrouwen toevoegde als verwijzing naar de dood van zijn vader. Daardoor heeft het schilderij van het lieflijke kerkje ook een grote emotionele waarde voor Van Gogh-liefhebbers wereldwijd.

In de museumcollectie van het Van Gogh Museum is dit het enige schilderij waarop het kerkje staat afgebeeld. En dat niet alleen: ook is dit het enige schilderij in de museumcollectie dat nog een origineel spieraam heeft, het raamwerk achter het doek waarop wordt geschilderd. Het spieraam is bont gekleurd door de vele verfresten. Waarschijnlijk maakte Vincent er zijn kwasten op schoon.

Zeezicht bij Scheveningen
Zeker Zeezicht bij Scheveningen verkeert in slechtere staat. Afgebladderde verfresten en vele kleine beschadigingen hebben het doek echt getekend. Het doek is een belangrijk werk voor het Van Gogh Museum, aangezien Zeegezicht bij Scheveningen het enige schilderij in de museumcollectie uit Van Goghs periode in Den Haag is, toen hij in de leer bij zijn aangetrouwde neef kunstschilder Anton Mauve was. Het is een van de twee zeegezichten die hij in zijn Nederlandse jaren schilderde en daarmee een belangrijk voorbeeld van Van Goghs vroegste schilderstijl.

Nieuwsgierig naar deze teruggevonden meesterwerken? Van 22 maart tot en met 15 mei 2017 kun je de bijzondere presentatie genaamd Van Gogh keert terug bekijken in het Van Gogh Museum te Amsterdam.

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *