Ga op pad met onze City Walks!

De magie van de 500

De 500ste blog van Ciao tutti! Ter ere van deze 500ste editie delen we vandaag het verhaal van de bekendste 500 ter wereld: de Fiat Cinquecento. De allereerste Fiat 500 reed al in 1936 de Fiat-fabriek uit. Deze eerste cinquecento’s zijn de kleinste auto’s die ooit in massa zijn geproduceerd. In Italië kreeg deze 500 dan ook de bijnaam topolino, muisje. Dit type bleef in productie tot 1955. In totaal werden er bijna 520.000 exemplaren van gemaakt.

Op 4 juli 1957 werden de eerste exemplaren van de nieuwe Fiat 500 aan het publiek getoond. In Turijn reed een hele stoet autootjes, allemaal met een Italiaanse schone aan boord, de Fiat-fabriek uit. Tegelijkertijd reed in Rome een stoet Fiatjes naar het Sint-Pietersplein.

Het eerste nieuwe 500-model was de Fiat Nuova 500, die al gauw kortweg ‘N’ werd genoemd. Dit nieuwe model werd eerst vrij kaal opgeleverd, zodat de nieuwe auto niet al te veel zou concurreren met de Fiat 600. De Nuova 500 had bijvoorbeeld geen verwarming, geen achterbank en geen draaibare zijraampjes in de portieren. Het dak kon overigens helemaal tot aan de achterklep worden geopend, een luxe gezien de Italiaanse zomers.

Vanaf 1960 verscheen de Fiat 500 D op het toneel. Dit model was wat luxer uitgerust. De ventilatiesleufjes op het voorscherm verdwenen, evenals de ‘kattenogen’, de grote knipperlichten op de voorspatborden. Vijf jaar na de Fiat 500 D kwam de F-versie op de markt, met normaal openslaande deuren, een hogere voorruit en een andere benzinetank.

Latere uitvoeringen en nieuwe types werden steeds ietsje luxer. De 500-tjes kregen sierbeugels bij de bumpers, chroom in de ruitrubbers, luxere bekleding, een bekleed dashboard met een benzinemeter… In 1975 viel echter het doek voor de Fiat 500. Op dat moment waren er meer dan 3,5 miljoen autootjes van de band gerold.

In 2007, precies vijftig jaar nadat de eerste Cinquecento van de band rolde, besloot Fiat om de Italiaanse droom nieuw leven in te blazen, met de komst van de nieuwe 500. Voor het ontwikkelen van dit nieuwe model maakte Fiat dankbaar gebruik van bijdragen van enthousiaste Fiat-rijders. Daarmee is het een echte auto geworden die voor en door automobilisten is ontworpen.

De Fiat 500 neemt zo weer deel aan het verkeer – maar dan in een moderne, eigentijdse versie. In Italië struikel je echter vooral nog over de ‘oude’ Fiatjes. Een impressie van de autootjes die we afgelopen maanden op de gevoelige plaat vastlegden:

Terug naar de geschiedenis. Nadat de eerste Fiatjes in gebruik waren genomen, groeide de auto binnen de kortste keren uit tot een icoon. Voor de Italianen stond de auto symbool voor vrijheid, mobiliteit, optimisme en geloof in de toekomst. In Fiat 500 – de kleine grote mythe schrijft Alessandro Sannia: ‘Vrijwel iedere Italiaan die in de jaren vijftig en zestig zijn rijbewijs haalde, heeft wel eens in een 500 gereden. De meesten van hen zullen er waarschijnlijk ook wel een bezeten hebben. Maar dit feit is niet meer dan een van de vele factoren die hebben bijgedragen aan het ‘500 fenomeen’ zoals we dat tegenwoordig kennen.

Sommige wagens zijn van meet af aan voorbeschikt om klassiekers te worden. Dat is niet in de eerste plaats een kwestie van technische perfectie of esthetische aantrekkelijkheid, maar heeft waarschijnlijk te maken met een gelukkige samenloop van omstandigheden. Zo was de 500 niet fraaier of technisch beter dan de 600, maar in populariteit is vergelijking tussen de twee een onzinnige zaak.

Bij de 500 zat, evenals bij de BMC Mini, de Citroën 2CV en de Volkswagen Kever, het succes in het bloed. En hoewel de 500 met vertraging van start ging, kenmerkte hij zich in de volgende decennia door de aanvankelijk geringe belangstelling om te bouwen tot een ongekend succes.

De juryleden van de Compasso d’Oro, de belangrijkste ontwerpersprijs van Italië, hadden de potentie van de 500 wel onderkend toen ze in 1959 bekendmaakten dat de Fiat Nuova 500 de winnaar werd, vanwege de perfecte combinatie van techniek en massaproductie.’

Leuk om te weten: van de drieëneenhalf miljoen Cinquecento’s die gemaakt werden, rijden er nog altijd ruim zeshonderdduizend rond! Een beter bewijs van succes is er niet…

Ontdek onze droomplekken in Italië!

13 reacties

  1. Saskia

    Gefeliciteerd!!!

    Marco

  2. Gefeliciteerd! Zeer terechte prolongatie! Groeten, Eva

  3. Vandaag een dubbele felicitatie voor jou!!!!

    Ga zo door Saskia! Op naar de volgende 500!!!

    En wat een leuke foto’s.

    Ciao, ciao, Jeannette

  4. Hoi Saskia, bij het stemmen op een politieke partij heb je vaak het gevoel dat dit zinloos is, maar stemmen op jou WERKT !! Gefeliciteerd met het behaalde resultaat.
    groeten, Sjaak

  5. mieke jansen

    Hoi Saskia,

    PROFICIAT !!!!
    Een prima prestatie, zeker 2 jaar na elkaar, mijn complimenten daarvoor.
    Iedere dag is het genieten geblazen, voor elk wat wils, dat is denk ik de grote kracht van je blog.
    Ciao,ciao Mieke

  6. Auguri, auguri. Helemaal verdiend. Sinds korte tijd ben ik een groot fan van je dagelijkse blog. Verheug me nu al op de volgende vijfhonderd.

  7. Hieperdepiep hoera!!! Ook ik stemde op jouw blog.
    Vandaag weeral super weetjes over de schattige fiat 500. Mijn zoon is deze week deze topolino gaan bewonderen. Hij is aan het overwegen om er eentje aan te schaffen. Het is dan ook een verleidelijk karretje.
    Groetjes en nog eens: Doe zo voort!

  8. Ha Saskia!

    Wat goed! Gefeliciteerd. Zowel met de 500ste als met de prijs. Super! Ga zo door.

    Groetjes

    Anneke

  9. Auguri & complimenti! Un abbraccio, Juliette

  10. Tanti auguri!!
    Super dat je zoveel fans hebt die op je stemmen.Echte waardering noem ik dat!
    Bedankt dat je Italie iedere dag weer bij ons brengt!
    Ga zo door! Ciao Ilse

  11. Proficiat Saskia!
    Veel succes met de volgende 500!
    ciao, Daniëlle

  12. Hai Saskia, wat een fantastisch nieuws! Kon ook haast niet anders, want je schrijft gewoon leuk en lijkt feilloos aan te voelen wat ‘wij’ willen weten 😉 Gefeliciteerd!

  13. Gefeliciteerd Saskia. En tot ziens volgend jaar bij de bieb Rivierenland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *