Ter ere van het tienjarig jubileum van Ciao tutti blikt Saskia gedurende het hele jaar terug op een aantal van de meest populaire blogs van de afgelopen tien jaar – met vandaag de Fiat500 in de hoofdrol (ooit de 500ste blog, nu bijna de 5000ste!).
Saskia: ‘Mijn hart gaat nog altijd sneller kloppen als ik een oud Fiatje zie staan. De Fiat500 blijkt een van mijn meest gefotografeerde objecten, zie ik als ik door mijn fotoverzamelingen blader.
Liefst spot ik een van de oudere modellen. Gebutst en gehavend in een Romeins straatje, puntgaaf en trots op een Toscaanse oprijlaan of ronkend door de straten van een verder verlaten dorpje… Ik leg ze allemaal vast op de gevoelige plaat, in alle kleuren van de regenboog.
De allereerste Fiat 500 reed in 1936 de Fiat-fabriek uit. De eerste Cinquecento’s zijn de kleinste auto’s die ooit in massaproductie zijn gemaakt. In Italië kreeg deze 500 dan ook de bijnaam topolino, muisje. Dit type bleef in productie tot 1955.
Meteen groeide de auto uit tot een icoon. Voor de Italianen stond de Fiat 500 symbool voor vrijheid, mobiliteit, optimisme en geloof in de toekomst. In totaal werden er bijna 520.000 van gemaakt.
Op 4 juli 1957 werden de eerste exemplaren van de nieuwe Fiat 500 aan het publiek getoond. In Turijn reed een hele stoet autootjes, allemaal met een Italiaanse schone aan boord, de Fiat-fabriek uit. Tegelijkertijd reed in Rome een stoet Fiatjes naar het Sint-Pietersplein.
Het eerste nieuwe 500-model was de Fiat Nuova 500, die al gauw kortweg ‘N’ werd genoemd. Dit nieuwe model werd eerst vrij kaal opgeleverd, zodat de nieuwe auto niet al te veel zou concurreren met de Fiat 600. De Nuova 500 had bijvoorbeeld geen verwarming, geen achterbank en geen draaibare zijraampjes in de portieren. Het dak kon overigens helemaal tot aan de achterklep worden geopend, een luxe gezien de Italiaanse zomers.
Vanaf 1960 verscheen de Fiat 500 D op het toneel. Dit model was wat luxer uitgerust. De ventilatiesleufjes op het voorscherm verdwenen, evenals de ‘kattenogen’, de grote knipperlichten op de voorspatborden. Vijf jaar na de Fiat 500 D kwam de F-versie op de markt, met normaal openslaande deuren, een hogere voorruit en een andere benzinetank.
Latere uitvoeringen en nieuwe types werden steeds ietsje luxer. De 500-tjes kregen sierbeugels bij de bumpers, chroom in de ruitrubbers, luxere bekleding, een bekleed dashboard met een benzinemeter… In 1975 viel echter het doek voor de Fiat 500. Op dat moment waren er meer dan 3,5 miljoen autootjes van de band gerold.
In 2007, precies vijftig jaar nadat de eerste Cinquecento van de band rolde, besloot Fiat om de Italiaanse droom nieuw leven in te blazen, met de komst van de nieuwe 500. Voor het ontwikkelen van dit nieuwe model maakte Fiat dankbaar gebruik van bijdragen van enthousiaste Fiat-rijders. Daarmee is het een echte auto geworden die voor en door automobilisten is ontworpen.
De Fiat 500 neemt zo weer deel aan het verkeer – maar dan in een moderne, eigentijdse versie. In Italië struikel je echter vooral nog over de ‘oude’ Fiatjes. Een impressie van de autootjes die mijn collega’s en ik afgelopen maanden op de gevoelige plaat vastlegden:
Fiatjes in Amsterdam
Terug naar de geschiedenis. Nadat de eerste Fiatjes in gebruik waren genomen, groeide de auto binnen de kortste keren uit tot een icoon. Voor de Italianen stond de auto symbool voor vrijheid, mobiliteit, optimisme en geloof in de toekomst. In Fiat 500 – de kleine grote mythe schrijft Alessandro Sannia:
‘Vrijwel iedere Italiaan die in de jaren vijftig en zestig zijn rijbewijs haalde, heeft wel eens in een 500 gereden. De meesten van hen zullen er waarschijnlijk ook wel een bezeten hebben. Maar dit feit is niet meer dan een van de vele factoren die hebben bijgedragen aan het ‘500 fenomeen’ zoals we dat tegenwoordig kennen.
Sommige wagens zijn van meet af aan voorbeschikt om klassiekers te worden. Dat is niet in de eerste plaats een kwestie van technische perfectie of esthetische aantrekkelijkheid, maar heeft waarschijnlijk te maken met een gelukkige samenloop van omstandigheden. Zo was de 500 niet fraaier of technisch beter dan de 600, maar in populariteit is vergelijking tussen de twee een onzinnige zaak.
Bij de 500 zat, evenals bij de BMC Mini, de Citroën 2CV en de Volkswagen Kever, het succes in het bloed. En hoewel de 500 met vertraging van start ging, kenmerkte hij zich in de volgende decennia door de aanvankelijk geringe belangstelling om te bouwen tot een ongekend succes.
De juryleden van de Compasso d’Oro, de belangrijkste ontwerpersprijs van Italië, hadden de potentie van de 500 wel onderkend toen ze in 1959 bekendmaakten dat de Fiat Nuova 500 de winnaar werd, vanwege de perfecte combinatie van techniek en massaproductie.’
Leuk om te weten: van de 3,5 miljoen Cinquecento’s die gemaakt werden, rijden er nog altijd ruim zeshonderdduizend rond! Een beter bewijs van succes is er niet…’
Bouw je eigen Fiat500!
Dankzij Lego bouw je je eigen Fiat500, in een opvallend gele kleur. Het is een interpretatie van een iconisch en klassiek model, namelijk de legendarische Fiat 500F van eind jaren zestig, met oog voor authentieke details, zoals het bagagerek met koffer, het gedetailleerde interieur en het dak, de deuren, de motorkap en de achterklep die open kunnen.
Om het Italiaanse plaatje helemaal compleet te maken, komt het bouwpakket voor deze klassieke Fiat inclusief een opvouwbare schildersezel met een penseel, een palet en een klein ‘schilderij’ van de auto voor het Colosseum in Rome.
Hebben? Je kunt het Lego-pakket bestellen in de webshop van Lego of via bol.com.
© foto’s: LEGO
De Fiatfabriek in Turijn
Een van de bijzonderste plekken waar Fiat voortleeft, is Lingotto, de voormalige Fiat-fabriek even buiten het historisch centrum van Turijn. De fabriek werd ontworpen door architect Matté Trucco.
Waar ooit de auto’s geproduceerd en getest werden, kun je nu winkelen, kunst en films kijken, wandelen en zelfs slapen. Op het dak wandel je over het vroegere testcircuit – een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt van een bezoek aan Turijn. In deze blog lees je er meer over.
Zoemende Vespa’s en bezige bijtjes
Ook de sexy scooters waarop Italianen in elke stad en elk dorp schijnbaar moeiteloos door het drukke verkeer laveren zijn nationaal erfgoed. Vespa is Italiaans voor wesp, waarbij het niet helemaal duidelijk is of dit voertuig zijn naam kreeg vanwege het monotoon zoemende geluid of vanwege de slanke wespentaille die herkenbaar is in elk model.
Leuker nog dan de Vespa vind ik de Ape, het iets jongere broertje van de Vespa. De Ape (Italiaans voor ‘bij’) stamt uit 1948. De wagentjes die door de smalle straatjes hobbelen zien er meestal niet al te glamourous meer uit. Ze zijn meestal aftands, met roestplekken, butsen en graffiti – en volgeladen met veel meer dan het wagentje eigenlijk kan bevatten.
Wat dat betreft is de Ape niet echt het toonbeeld van het Italiaans design, in tegenstelling tot de Vespa, die sinds enkele jaren weer enorm in populariteit is gestegen. In deze blog lees je er meer over.
Saskia
Gefeliciteerd!!!
Marco
Gefeliciteerd! Zeer terechte prolongatie! Groeten, Eva
Vandaag een dubbele felicitatie voor jou!!!!
Ga zo door Saskia! Op naar de volgende 500!!!
En wat een leuke foto’s.
Ciao, ciao, Jeannette
Hoi Saskia, bij het stemmen op een politieke partij heb je vaak het gevoel dat dit zinloos is, maar stemmen op jou WERKT !! Gefeliciteerd met het behaalde resultaat.
groeten, Sjaak
Hoi Saskia,
PROFICIAT !!!!
Een prima prestatie, zeker 2 jaar na elkaar, mijn complimenten daarvoor.
Iedere dag is het genieten geblazen, voor elk wat wils, dat is denk ik de grote kracht van je blog.
Ciao,ciao Mieke
Auguri, auguri. Helemaal verdiend. Sinds korte tijd ben ik een groot fan van je dagelijkse blog. Verheug me nu al op de volgende vijfhonderd.
Hieperdepiep hoera!!! Ook ik stemde op jouw blog.
Vandaag weeral super weetjes over de schattige fiat 500. Mijn zoon is deze week deze topolino gaan bewonderen. Hij is aan het overwegen om er eentje aan te schaffen. Het is dan ook een verleidelijk karretje.
Groetjes en nog eens: Doe zo voort!
Ha Saskia!
Wat goed! Gefeliciteerd. Zowel met de 500ste als met de prijs. Super! Ga zo door.
Groetjes
Anneke
Auguri & complimenti! Un abbraccio, Juliette
Tanti auguri!!
Super dat je zoveel fans hebt die op je stemmen.Echte waardering noem ik dat!
Bedankt dat je Italie iedere dag weer bij ons brengt!
Ga zo door! Ciao Ilse
Proficiat Saskia!
Veel succes met de volgende 500!
ciao, Daniëlle
Hai Saskia, wat een fantastisch nieuws! Kon ook haast niet anders, want je schrijft gewoon leuk en lijkt feilloos aan te voelen wat ‘wij’ willen weten 😉 Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd Saskia. En tot ziens volgend jaar bij de bieb Rivierenland