Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Museo Storico Alfa Romeo – ruim honderd jaar autodesign

Wie aan Italiaanse auto’s denkt, denkt al snel aan Alfa Romeo. Erwin neemt jullie mee in de wereld van dit prachtige automerk, met een bezoek aan het Museo Storico Alfa Romeo even buiten Milaan.

Erwin: ‘Net buiten de stad Milaan, aan de Autostrada A8 tussen de dorpen Lainate en Arese, staat het hoofdkwartier van het automerk Alfa Romeo, waar tevens een uniek museum te vinden is. Ongemerkt zullen vele vakantiegangers die met de auto naar Italië afreizen deze plek letterlijk links laten liggen. De hoogste tijd om voor je volgende vakantie een tussenstop te plannen en het museum te bezoeken!

Als ik richting het museum rijd, ademt de omgeving al snel Alfa Romeo. De straat die naar het museum leidt, draagt al de naam Viale Alfa Romeo. Deze viale brengt je naar een rotonde met een groot kunstwerk van het beroemde merk.

Vanaf de rotonde rijd je zo naar de ingang van het museum. Op de parkeerplaats laat ik mijn eigen auto achter om me de komende uren onder te dompelen in de geschiedenis van het legendarische Italiaanse automerk. Bij de kassa krijg ik een korte uitleg over het museum, dat is voorzien van de modernste snufjes, waardoor het heel interactief is.

Met de entreekaart op zak start ik mijn tijdreis door het museum. Het merk Alfa Romeo is ruim honderd jaar oud. Het is in 1910 ontstaan uit SAID (Società Anonima Italiana Darracq), de Italiaanse vestiging van het Franse automerk Darracq.

Het merk ging verder onder de nieuwe naam ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), maar na een aantal jaar kocht Nicola Romeo alle aandelen op. In 1918 werd de huidige naam Alfa Romeo voor het eerst gebruikt.

De auto’s in het museum staan verspreid over zes verdiepingen en zijn ingedeeld in drie thema’s: Timeline, Bellezza & Velocità. Maar voor je bij Timeline aankomt, kom je eerst nog een aantal andere auto’s tegen die er ook zeker mogen zijn.

Wat te denken van de 1900 C52 Disco Volante uit 1952? Deze auto werd speciaal gemaakt voor de Amerikaanse markt. Hij heeft een futuristische en aerodynamische body, ontworpen door  een van de meest gerenommeerde designstudio’s, Touring. Een andere wel heel futuristische auto is de Caimano uit 1971. Deze zeer gewaagde auto is ontworpen door Italdesign.

Vlak voordat je met de roltrap naar de zesde verdieping van het museum gaat, is er eerst nog aandacht voor het iconische logo van Alfa Romeo. Het eerste logo van het Milanese merk stamt uit 1910 en is ontworpen door Romano Cattaneo.

Het logo is opgebouwd uit twee kenmerkende Milanese symbolen, die altijd deel uit zijn blijven maken van het beeldmerk: een rood kruis op een witte achtergrond (geïnspireerd op het kruis dat de Milanees Giovanni da Rho tijdens de kruistochten als eerste op de stadsmuren van Jeruzalem plaatste) en een slang (symbool voor de Milanese familie Visconti). In deze blog lees je meer over de ontwikkeling van het logo van Alfa Romeo.

Eenmaal boven in het museum start Timeline, met auto’s van het prille begin tot een van de laatste modellen. De eerste auto is dus nog geen Alfa Romeo, maar een ALFA: de ALFA 24 HP uit 1910 – een ruim honderd jaar oude parel uit de collectie. Een andere werkelijk schitterende auto is de 8C 2300 Corto Mille Miglia uit 1932.

Iets verder op in de tijd tref je een plaatje van een auto, de Alfa Romeo Giulietta uit 1955. Ook de in het fel oranje uitgedoste Montreal uit 1970 met opmerkelijke koplampen mag er zijn.

De laatste modellen van de collectie Timeline zijn van recenter datum, zoals de 164 en de 156. Deze auto’s uit de jaren tachtig en negentig kom je zelfs nog wel eens tegen in het huidige verkeer.

Dat kan helaas niet worden gezegd van het laatste model, waar er maar vijfhonderd van zijn geproduceerd. Deze supersportwagen de Alfa Romeo 8C Competizione uit 2007 is jammer genoeg een zeldzaamheid op de weg.

Na de reis door de tijd met modellen van toen naar nu is het tijd voor Bellezza (schoonheid). Over twee verdiepingen staan auto’s uitgestald van ongekende schoonheid plus auto’s die door verschillende designstudio’s voor Alfa Romeo zijn ontworpen.

De eerste modellen zijn van de nieuwe Italiaanse school; het zijn modellen met nieuwe en unieke gebogen vormen en pure elegantie. Een prachtig voorbeeld hiervan is de lichtblauwe 8C 2900 B Lungo uit 1938. Een waar meesterwerk van designstudio Touring. Maar ook de drie modellen van het type 6C zijn een lust voor het oog.

Twee auto’s die echt niet mogen ontbreken zijn twee ware filmsterren. De lichtblauwe Giulietta Spider uit 1955 en de rode 1600 Spider Duetto uit 1966 hebben rollen gehad in diverse films en reclamespots over de gehele wereld. Deze auto’s zijn echte beroemdheden.

Als je je weg vervolgt richting de droomauto’s van de Italiaanse designers die zich met recht de meesters van de stijl mogen noemen, kom je eerst nog een enorme collectie Giulia’s, Giulietta’s en een groene 1600 junior Z tegen.

Het mooie van een automuseum is dat er vaak unieke modellen aanwezig zijn. Vooral Alfa Romeo heeft een enorme collectie bijzondere modellen, omdat er vaak gebruik werd gemaakt van vele designstudio’s die Italië rijk is. De mooiste voorbeelden worden op een aparte verdieping tentoongesteld onder de naam I Maestri dello Stile (meesters van de stijl).

Een wel heel speciaal exemplaar is een replica uit 1970 van de ALFA 40/60 HP Aerodinamica uit 1913. De carrosserie is een ontwerp van Carrozzeria Castagna uit Milaan. Deze auto, in de vorm van een druppel, wordt gezien als de eerste echte concept car geproduceerd door Alfa Romeo.

Andere unieke modellen zijn de Iguana uit 1963 van designstudio Italdesign:

en de 33/2 Coupè Speciale  uit 1969 van designstudio Pininfarina:

en een elegante Giulia Sprint Speciale Prototipo uit 1965 van designstudio Bertone:

Ook staat er een prachtige rode cabrio, de 1900 C52 Disco Volante van designstudio Touring, en een zilveren 2000 Sportiva uit 1954 van designstudio Bertone.

Een wel heel opvallende verschijning is de Cuneo uit 1971, die zo uit een sciencefictionfilm lijkt te komen, naar ontwerp van designstudio Pininfarina.

Na al deze schoonheden is het tijd voor het laatste deel van het museum, dat is ingericht voor auto’s die hebben meegedaan aan verschillende races en die Alfa Romeo internationaal op de kaart hebben gezet. Dit deel van het museum heeft de naam Velocità, snelheid. Andiamo!

Een kenmerk van de snelle auto’s van Alfa Romeo is het klavertjevier, il Quadrifoglio Verde. De eerste keer werd dit gebruikt door Ugo Sivocci, tijdens de Targa Florio, een race op Sicilië in 1923. Hij bracht aan beide zijde van de auto, een Alfa Romeo RL Targa Florio, het klavertje vier aan, dat geluk moest brengen tijdens de race.

Sivocci won en dus was het klavertjevier het begin van een traditie. Vanaf dat moment werden alle raceauto’s en straatauto’s met de meest krachtige motor uitgedost met il Quadrifoglio Verde.

Een opmerkelijke verschijning is de Alfa Romeo 16C Bimotore uit 1935. In deze periode hadden de Duitse constructeurs het voor het zeggen op de Europese circuits en moest Alfa Corse, de racetak van Alfa Romeo onder leiding van Enzo Ferrari, iets radicaals verzinnen.

Enzo kwam met het idee om twee stuks acht cilinder in zijn motoren te plaatsen in de raceauto. Het eerste blok zit voor de coureur en het tweede blok erachter. Het bleek al snel dat het in de rechte lijn voordeel opleverde, maar bij het bochtenwerk liet het te wensen over en zo belandde de auto na één race al in de garage.

Verder staan er nog topmodellen zoals de Alfa Romeo Gran Premio B uit 1932 en de GP 12C uit 1934:

Een ander uniek exemplaar is de Alfa Romeo GP P2 uit 1925, waarmee het Automobile World Championship in 1925 werd gewonnen:

In 1940 kwam Alfa Romeo voor het eerst met een middenmotor op de proppen, de Alfa Romeo GP 512. Er zijn twee exemplaren gebouwd, maar vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn ze nooit aan racen toegekomen.

Net voor de oorlog kwam Alfa Romeo met een van de meest succesvolle Grand Prix auto’s aller tijden, de Alfa Romeo 158/159 Alfetta (kleine Alfa). De auto heeft aan vierenvijftig Grand Prix deelgenomen tussen 1938 en 1953 en maar liefst zevenenveertig overwinningen behaald, met onder anderen de legendarische autocoureur Juan Manuel Fangio uit Argentinië. Fangio wist vijf wereldtitels in de Formule 1 op zijn naam te schrijven en wordt nog steeds gezien als een van de allerbeste coureurs uit de geschiedenis.

Het laatste gedeelte van het museum toont enkele van de vele raceauto’s die zijn geproduceerd door Alfa Romeo. Het meest in het oog springend is de Alfa Romeo 155 V6 TI uit 1996. De auto, uitgedost in de retro Martini-kleuren, kwam dat jaar uit in het ITC kampioenschap met onder meer de Italiaanse coureur Alessandro Nannini. Nannini, geboren in Siena is na zijn racecarrière overigens in het familiebedrijf gestapt. Als je wel eens in Siena bent geweest, heb je vast de pasticceria’s van Nannini gezien.

Een echte wereldkampioen is de Alfa Romeo 33 SC 12 Turbo uit 1977. Deze auto nam deel aan het World Sportscar Championship, samen met de Formule 1 het belangrijkste kampioenschap voor autoraces.

Dat Alfa Romeo een grote speler is geweest in de autosport bewijst ook de Alfa Romeo 33/2 die in 1968 de vierentwintig uur van Daytona wist te winnen.

Als afsluiter staat in het museum de Alfa Romeo 179F Test Car. De 179 werd gebruikt in de Formule 1 tussen 1979 en 1982 en nam deel aan drieënzestig races.

Na het zien van al deze mooie Alfa Romeo-modellen is het de hoogste tijd om na te genieten. En waar kan dit beter dan in het Alfa Romeo Caffè? Het café biedt bezoekers de mogelijkheid om te genieten van een heerlijke cappuccino of espresso. Ook voor een lichte lunch kun je hier prima terecht, mocht je net als ik de hele ochtend door het museum hebben gedwaald…’

Praktische informatie
Het Alfa Romeo museum is gevestigd in Arese, langs de A8 net ten noordwesten van Milaan. Het museum is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur, behalve op dinsdag. De entree van het museum bedraagt € 12,- per persoon. Voor verder informatie kun je terecht op de website van het Alfa Romeo museum.

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *