Ga op pad met onze City Walks!

Het sportieve hart van Alfa Romeo

In Italië is het vandaag Vaderdag. Ter ere van de feestdag van de heilige Jozef worden Italiaanse vaders getrakteerd op versgebakken zeppole en cadeautjes. Speciaal voor alle vaders vandaag op Ciao tutti een stukje over een van de bekendste Italiaanse automerken, Alfa Romeo – een automerk met un cuore sportivo, een sportief hart, dat menig mannenhart sneller doet kloppen.

Alfa-Romeo (2)

Een Frans begin
Het Italiaanse automerk Alfa Romeo, herkenbaar aan het logo met een rood kruis en een slang, is in de basis eigenlijk helemaal niet zo Italiaans. Het was de Franse Alexandre Darracq die zijn carrière als fietsenhandelaar in Parijs voor gezien hield en in plaats daarvan een autofabriek in Milaan oprichtte. Hij zou de Italianen wel even laten zien hoe je geavanceerde auto’s maakte, maar waarschijnlijk was hij toch beter in fietsen verkopen dan in auto’s maken. Met een Darracq oogstte je nu eenmaal niet bepaald veel aanzien – ook en vooral omdat de motoren veel te zwak waren en de auto in steile straatjes dienst weigerde.

Anonieme Autofabriek
Darracq gooide al snel de handdoek in de ring, maar een van zijn werknemers wilde het bedrijf wel overnemen. Er moest een nieuwe naam komen, die al snel gevonden werd: Anonima Lombarda Fabbrica Automobili – kortweg Alfa. Onder deze naam werd vanaf 24 juni 1910 een nieuw model auto geproduceerd. De allereerste Alfa was de 24 HP, met een zeer sterke motor. De auto was hiermee ook meer dan geschikt voor racewedstrijden, waarbij dan ook grote successen werden behaald.

ALFA-24-HP

Alfa-Romeo-race

De komst van Romeo
Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwam de autoproductie van Alfa nagenoeg stil te staan. Toch ging Alfa niet ten onder, deels dankzij het feit dat Nicola Romeo een groot deel van de aandelen kocht. Hij gebruikte de fabriek voor de productie van oorlogsvoertuigen. Alfa’s rolden er niet meer van de band – sterker nog: de fabriek verloor zijn naam. Romeo noemde het bedrijf naar zichzelf.

Na de oorlog ging men gelukkig al gauw weer terug naar het oorspronkelijke bestaansrecht: het produceren van auto’s, die vaak werden ingezet bij diverse races, waar een Alfa regelmatig als eerste over de eindstreep kwam. Er werd een compromis gesloten op naamsgebied: Alfa werd Alfa Romeo, want Nicola Romeo wilde per se zijn eigen naam terug zien in de bedrijfsnaam.

Het kruis, de slang en het klavertjevier
Het logo van Alfa Romeo is, anders dan het bedrijf zelf, wel van begin af aan in handen geweest van een Italiaan. Het is ontworpen door Romano Cattaneo, die twee bekende symbolen voor de stad Milaan als uitgangspunt voor het logo nam. Allereerst het rode kruis op een witte achtergrond, als symbool voor het kruis dat de Milanees Giovanni da Rho tijdens de kruistochten op de stadsmuren van Jeruzalem plaatste. Het kruis wordt geflankeerd door de slang van de Visconti’s. Het verhaal gaat dat het idee voor deze tweede helft van het logo per toeval was ontstaan in het hoofd van een jonge tekenaar, die werkte op de R&D-afdeling van Alfa. Hij stond bij het Castello Sforzesco op de tram te wachten, toen zijn oog op de slang op de Torre Filare viel – en de tweede helft van het logo was geboren.

logo-Alfa-Romeo

Later werd wel nog de naam Romeo toegevoegd en nadat de Alfa Romeo P2 het eerste wereldkampioenschap voor auto’s op zijn naam had gezet, werden het kruis en de slang korte tijd omringd met een gouden lauwerkrans. De laatste aanpassing werd gedaan toen de Alfa Romeo Alfasud begin jaren zeventig als eerste in de reeks niet in Milaan werd geproduceerd, maar in Pomigliano d’Arco (in de buurt van Napels). Het woord Milano verdween voorgoed uit het logo.

Naast het kruis en de slang staat ook het klavertjevier symbool voor Alfa Romeo. In 1923 gebruikte Ugo Sivocci namelijk een afbeelding van dit gelukbrengend plantje op de zijkanten van zijn racewagen, om het geluk tijdens de Targa Florio een handje te helpen. Het klavertjevier, quadrifoglio in het Italiaans, is nog altijd te zien op de racewagens van Alfa Romeo.

Alfa-Romeo-klavertje-vier 2

Alfa-Romeo-klavertje-vier

Finale bij Fiat
De Alfasud, die zoals we net al lazen in het zuiden van Italië werd geproduceerd, zorgde voor een kentering van het succes. De auto roestte na verloop van tijd onder de bestuurder weg. Slechte reclame, die doorwerkte in het imago van het gehele merk. Hoewel de Italianen zelf nog wel redelijk trouw bleven, stokte de verkoop over de grens. Alfa Romeo werd mede om die reden in 1986 overgenomen door de Fiat-groep, die het merk weer nieuw leven in wist te blazen met onder andere de introductie van de Alfa Romeo 156. Dit model werd verkozen tot Auto van het Jaar 1998, iets wat Alfa nooit eerder was gelukt.

Op dit moment zijn er nog drie modellen verkrijgbaar: de Alfa Romeo MiTo, de Alfa Romeo Giulietta en de Alfa Romeo 4C. Die zijn net iets te duur voor Vaderdag, al hebben we in Nederland en België nog wel even tijd om te sparen…

2x per week Italiaanse inspiratie

Meld je aan voor de Ciao tutti nieuwsbrief - en ontvang de digitale editie van onze City Walk Klassiek Rome als cadeautje:

Ontdek onze droomplekken in Italië!

3 reacties

  1. Als liefhebber van Alfa (en bezitter van een wat oudere maar nog steeds prachtige 156 Edizione Limitata Sportswagon) dank ik je voor dit leuke stukje. Mooie foto’s.

  2. Welk model Alfa Romeo is de auto met het nummer 22 er op?

  3. Geen idee, we zijn als dames geen gedetailleerd autokenners…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *