In de Cappelle Medicee in Florence, die te herkennen zijn aan de warmrode koepel vlak achter de San Lorenzo, schitteren een paar prachtige beelden van Michelangelo. Ze zijn lang niet zo bekend als zijn David, maar zeker de moeite van het bewonderen waard tijdens je bezoek aan Florence.
Cappella dei Principi
Voor je oog in oog staat met Michelangelo’s creaties, zie je in de Cappella dei Principi (‘Prinsenkapel’) de praalgraven van zes groothertogen van de familie De’ Medici:
Sagrestia Nuova
In de Sagrestia Nuova (‘Nieuwe Sacristie’) rusten niet alleen een aantal andere leden van de familie De’ Medici, maar ook vier van Michelangelo’s mooiste beeldhouwwerken.
Michelangelo kreeg in 1519 de opdracht van paus Leo X (een lid van de familie De’ Medici) een laatste rustplaats te ontwerpen voor zijn vader, Lorenzo, hertog van Urbino, en zijn oom, Giuliano, hertog van Nemours, en de jongste zoon van Lorenzo il Magnifico.
Michelangelo’s Dag en Nacht
Op het graf van Giuliano houden de Dag en de Nacht de wacht. Michelangelo koos uiteraard niet zomaar voor deze twee beelden. Volgens hem laten de Dag (de man) en de Nacht (de vrouw met de uil en het masker) als geen ander zien hoe snel de tijd verstrijkt. Je wordt vanzelf stil van de kracht die deze prachtige beelden uitstralen.
Zeker als je een van Michelangelo’s verzen over de Nacht leest:
‘Caro m’è il sonno, e più l’esser di sasso
infin che il danno e la vergogna dura.
Non veder, non sentir m’è gran ventura,
però non mi svegliar, deh, parla basso.’
Michelangelo’s Ochtendgloren en Avondschemering
De Dag en de Nacht zijn echter niet Michelangelo’s enige beelden in de Medici-kapellen. Tegenover beide beelden waken het Ochtendgloren en de Avondschemering over het graf van Lorenzo. Het vrouwelijke Ochtendgloren lijkt net wakker te worden uit een diepe slaap, terwijl haar mannelijke tegenpool overmand wordt door slaap.
De beelden boven Dag en Nacht, Ochtendgloren en Avondschemering worden vaak aangezien voor een evenbeeld van Giuliano en Lorenzo. Niets is echter minder waar…
Michelangelo was hier heel duidelijk over: het ging hem om de uitstraling die beide heren hadden. Lorenzo was gesloten, bedachtzaam; Giuliano was veel opener, alerter. Hij maakte de beelden dus bewust anders dan hoe de Medici-mannen er in het echt uit hadden gezien. Zelf zag hij daar absoluut geen probleem in. Tegen iedereen die kritiek had op deze beelden, schijnt hij zelfs te hebben gezegd: ‘Wie kan het over duizend jaar nog wat schelen hoe ze eruitzagen?’
Gelukkig betrok Michelangelo deze uitspraak niet op zijn Ochtendgloren, Avondschemering, Dag en Nacht – die vervolmaakte hij tot in de kleinste details.
Herinnering aan Anna Maria Luisa De’ Medici
In de entreehal van de Cappelle Medicee vind je ook een herinnering aan Anna Maria Luisa De’ Medici, de laatste telg van de familie. Zij schonk de gehele kunstcollectie van haar familie aan Florence, op voorwaarde dat de kunstwerken de stad niet voorgoed verlaten en altijd voor het publiek toegankelijk zijn.
Je kunt de Medici-kapellen helaas niet meer via de kerk bezoeken; het museum van de Cappelle Medicee is toegankelijk via een pleintje achter de San Lorenzo, het Piazza Madonna degli Aldobrandini. Via de website van de Cappelle Medicee vind je details als openingstijden, prijzen etc.