Aperol viert feest! Het bekende feloranje Italiaanse aperitief viert deze zomer zijn honderdste verjaardag. En Aperol zou geen Aperol zijn als dit niet gepaard gaat met veel feestelijke cocktails, zowel in thuisbasis Padova als in de rest van Italië en Europa.
Het recept voor Aperol Spritz
Er zullen deze zomer heel wat Aperol Spritzes worden klaargemaakt. Gelukkig is dat in een handomdraai gebeurd. Het recept is namelijk heel simpel: je vult een glas met ijsblokjes, voegt gelijke delen Aperol en prosecco toe en schenkt er tot slot een scheut bruiswater bij. Serveer met een schijfje sinaasappel en pronto is je Spritz!
Variëren met de hoeveelheden kan natuurlijk, als je je Spritz juist wat sterker of minder sterk drinkt. ‘Het is een beetje als met koffie,’ schrijft Tessa Kiros in haar Venetiaanse kook boek Ciao Bella. ‘Het ligt nogal persoonlijk en gevoelig.’ Haar favoriete recept: eerst vier ijsblokjes, dan zestig milliliter Aperol, vervolgens zestig milliliter witte wijn en ‘een flinke scheut sodawater om alles in beweging te krijgen.’ En dan nog een flink stuk sinaasappel met schil en ‘één olijf op pekelwater, uitgelekt’.
Even terug in de tijd – de geschiedenis van Aperol
Voor de eerste Spritz moeten we terug naar de jaren vijftig, maar Aperol zelf bestaat dus al honderd jaar. De eerste Aperol werd geschonken in Padova, in het noorden van Italië.
Toen Luigi en Silvio Barbieri in 1912 de likeurzaak van hun vader Giuseppe overnamen, had niemand bedacht dat het bedrijf ooit uit zou groeien tot een wereldwijd succes. De broers hadden echter veel meer ambitie dan hun vader. Ze wilden een bijzonder drankje maken en sloegen aan het experimenteren.
Na zeven jaar proeven, bijschaven, nog meer proeven en nog eens bijschaven lanceerden Luigi en Silvio tijdens een internationale drankenbeurs in Padova een nieuw aperitief: Aperol, waarbij de naam was bedoeld als knipoog naar het Franse apéro.
Zo werd in 1919 in Padova de eerste Aperol geschonken, een warmoranje drankje met onder andere bittere sinaasappel, gentiaan, rabarber en kina. Het viel meteen in de smaak en de flessen waren niet aan te slepen.
De broers bleken met dit oranje drankje goud in de handen te hebben. Dat wisten ze maar al te goed; ze hielden het precieze recept – een mix van citrusvruchten, wortelextracten en kruiden – dan ook altijd geheim.
In het begin werd Aperol vooral in de markt gezet als een drankje voor vrouwen. Dankzij het relatief lage alcoholpercentage van elf procent (ter vergelijking: het alcoholpercentage van Campari is bijna het dubbele) zette men vooral in op het feit dat het drankje goed voor je figuur zou zijn – iets waarvoor vrouwen ook in die tijd gevoelig waren.
Van Aperol naar Aperol Spritz
Na de Tweede Wereldoorlog wordt Aperol het belangrijkste ingrediënt van een immens populair drankje: Aperol Spritz. De toevoeging Spritz is overigens niet afkomstig van de Italianen, maar van de Habsburgers. Tijdens de bezetting van de huidige regio Veneto door Oostenrijk, vonden de noorderlingen de Italiaanse wijn namelijk veel te sterk om zo te drinken.
Ze vroegen de obers de wijn aan te lengen met sodawater. Ze deden letterlijk water bij de wijn. Al hadden de soldaten het niet over ‘aanlengen’ maar over ‘injecteren’, ‘spritzen’ dus.
Zo ontstond Spritz, aangelengde wijn. En in het geval van een Aperol Spritz wat Aperol met de toevoeging van water. Alleen zouden de Italianen hun volksaard geen eer aandoen als ze niet ook wat lekkers zouden toevoegen, in de vorm van prosecco.
Kleurrijke en kunstige reclames
De enorme groei in populariteit is niet alleen te danken aan de toevoeging van prosecco, maar ook aan Il Carosello, het eerste tv-spotje van Aperol (dat je via deze link nog kunt bekijken).
De advertenties van Aperol kregen al snel een internationale dimensie. Het drankje werd hip en op elk terras zag je de kleurrijke cocktail ineens opduiken.
Mede door dit grote succes komt Aperol in handen van Gruppo Campari. Langzaam wordt het ook buiten de Italiaanse grenzen een overweldigend succes. Het drankje wordt al snel geassocieerd met de elegante Italiaanse levensstijl, met name ook vanwege de kunstige reclames die de Italiaanse kunstenaar Lorenzo Mattotti in de jaren negentig voor het drankje ontwerpt.
Limited edition Aperol voor thuis
Voor een extra feestelijk glas Aperol is er voor de liefhebbers een limited edition-fles Aperol én een nieuw uniek Aperol Spritz-glas. Er werden 2,5 miljoen unieke etiketten gedrukt, waarbij geavanceerde software oneindige individuele variaties maakte van het iconische ontwerp van de Italiaanse kunstenaar Lorenzo Mattotti.
Het kleurrijke beeld van een jong dansend paar, vergezeld van een fles en twee glazen Aperol Spritz, geeft perfect de sfeer weer die het merk voor ogen heeft. Deze exclusieve limited edition-flessen zijn voorzien in het klassieke formaat én in de drie liter magnumflessen die in 2019 via social media verdeeld zullen worden onder Aperol-fans.
Aanvullend op het etiket ontwierp Aperol voor de gelegenheid ook een feestelijk logo, waarbij de lemniscaat (het symbool voor oneindigheid) in het getal honderd staat voor de eindeloze mogelijkheden om samen het leven te vieren.
Voor het design van het nieuwe glas liet ontwerper Luca Trazzi, geboren en getogen in de regio Veneto, zich inspireren door de rondingen en de typische vorm van de Aperol-fles. Trazzi draaide de fles ondersteboven en het speciale Aperol-glas was geboren.
Het is een uniek glas dat vertrouwd aanvoelt, dankzij het herkenbare profiel van de flessenhals, dat sinds 1919 onveranderd bleef. Zo gaan traditie, historie en vernieuwing mooi hand in hand. Op honderd jaar Aperol, auguri, salute!
met dank aan Aperol Spritz voor een aantal foto’s
Als echte aperol.liefhebbers zou t super zijn om ons 29 jarig samen zijn te vieren met n limited station els aperol in deze mooie nieuwe glazen.