Ga op pad met onze City Walks!

Kunstzinnig contrast – moderne musea in Rome

Vorige week woensdag schreef ik al over het Mattatoio, het slachthuis in de wijk Testaccio. Sinds 2002 biedt het voormalige slachthuis onderdak aan een deelverzameling van het MACRO (Museo d’Arte Contemporanea di Roma – Museum voor Hedendaagse Kunst van Rome). In de gebouwen waar vroeger de koeien werden geslacht, dwaal je nu langs moderne kunst.

Maar eerlijk gezegd vond ik de aanwezige kunst de afgelopen twee keren slechts bijzaak. Hoewel het contrast tussen het oude slachthuis en de moderne kunst zeer opvallend is, is het gebouw alleen al een bezoek meer dan waard. Het museum is van dinsdag tot en met zondag van 16 uur tot middernacht geopend. Ideaal dus om even een kijkje te komen nemen voordat je je te buiten gaat aan de culinaire verleidingen van Testaccio.

Het MACRO Future, zoals de kunstverzameling in het voormalige mattatoio heet, is het kleine zusje van het MACRO aan de andere kant van de stad. Ook hier uiteraard moderne kunst – dat wil zeggen kunstwerken van na de Tweede Wereldoorlog – en ook hier weer een bijzondere setting: een voormalige bierbrouwerij. De Franse architecte Odile Decq heeft ervoor gezorgd dat het gebouw zelf ook zeer kunstig in elkaar zit. Loopbruggen en hellende vlakken slingeren zich door de verschillende ruimtes en zorgen voor een ‘integratie van beweging,’ aldus Decq.

Maar het kan nog grootser! Eind mei openden de deuren van het nieuwe Museo Nazionale delle Arti del XXI secolo (Nationale Museum voor kunst van de 21ste eeuw), kortweg MAXXI. Het MAXXI is het eerste nationale museum voor hedendaagse kunst in Italië.

Het beslaat bijna 30.000 vierkante meter, verdeeld over verschillende kathedraalachtige zalen die elkaar overlappen en kruisen. Interieur en exterieur lopen in het gebouw naadloos in elkaar over. Zo heb je niet het idee dat je een museum bezoekt, je maakt eerder een spannende, mysterieuze reis door de intrigerende wereld van de Italiaanse hedendaagse kunst en architectuur.

Het museum, gevestigd in een voormalige autofabriek, ligt grotendeels verscholen tussen oude gebouwen in de Romeinse wijk Flaminio. De architecte, Zaha Hadid, heeft het gebouw heel knap geïntegreerd in een voormalige kazerne. Het MAXXI is echt een van de meest bijzondere architectonische werken die ik ooit heb gezien. Het ontwerp voor het MAXXI werd overigens al getekend in 1998, toen Zaha Hadid in een internationale competitie 273 concurrenten – waaronder Rem Koolhaas – achter zich liet.

Het museum bestaat uit twee afdelingen: één afdeling is gewijd aan hedendaagse kunst (MAXXI Arte), de andere aan de Italiaanse architectuur (MAXXI Architettura). Andy Warhol, Piero Manzoni, de Ferrari-collectie met werken van Marcel Duchamp, Patrick Ruff en Charles Avery… het zijn slechts enkele grote namen die de komende weken in het MAXXI te zien zullen zijn. De eerste maanden staat het MAXXI in het teken van SPAZIO (‘ruimte’), met negentig kunstwerken van onder anderen Anish Kapoor, William Kentridge en Sol Lewitt, gecombineerd met de visie van tien internationale toparchitecten.

Het mooiste moderne museum in Rome is voor mij echter Centrale Montemartini. In deze oude elektriciteitscentrale kun je nu je hart ophalen aan beelden uit de collectie van de Musei Capitolini. Het contrast tussen beelden en machines is enorm – en enorm mooi! Elke keer opnieuw krijg ik er kippenvel van!

Centrale-Montemartini-Rome (5)

Centrale Montemartini was tot 1963 nog een elektriciteitscentrale. De centrale werd in 1911 gebouwd en is vernoemd naar ingenieur Giovanni Montemartini, die het gebouw ontworpen heeft. De centrale zorgde voor de elektriciteit van alle straatlantaarns en andere buitenverlichting in Rome. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de centrale slechts ternauwernood gespaard. De arbeiders kwamen namelijk op het ingenieuze idee om de pauselijke vlag uit te hangen – maar hun idee kwam wel pas op het allerlaatste moment. Vanaf 1963 wordt de elektriciteitscentrale niet meer als zodanig gebruikt. In eerste instantie werd het gebouw een opslagplaats, maar in 1997 kwam iemand op het lumineuze idee om de centrale om te bouwen tot een museum.

Centrale-Montemartini-Rome (17)

De collectie van de Centrale Montemartini bestaat voornamelijk uit beelden die afkomstig zijn uit de kelders van de Musei Capitolini, de Capitolijnse musea. De marmeren beelden die zomaar tussen de imposante machines, gigantische kolenbranders, transformatoren, dieselmotoren en turbines staan, zorgen voor een adembenemend contrast. De oude machines worden bijna museumstukken, terwijl de beelden als het ware tot leven worden gewekt. Het schitterende contrast tussen immobilisme en beweging, tussen kunst en wetenschap, tussen het wit van de marmeren beelden en het zwart van de oude machines maakt de oude elektriciteitscentrale voor mij in elk geval tot een onmisbaar onderdeel van mijn Romeinse favorietenlijstje.

MACRO
Via Reggio Emilia 54, Rome

MACRO Future
Piazza Orazio Giustiniani 4, Rome

MAXXI
Via Guido Reni 10, Rome

Centrale Montemartini
Via Ostiense 106, Rome

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *