Fiat, Ferrari, Alfa Romeo en Lancia – het is niet vreemd dat deze legendarische automerken uit Italië komen. Of het nu om een perfect opgediende pasta gaat, om een perfect zittend maatpak of om prachtig vormgegeven auto’s: de Italiaanse hang naar perfectie zorgt in combinatie met een flinke dosis liefde, trots en passie voor een unieke beleving.
Italië en auto’s geven elkaar een meerwaarde, iets speciaals. In de laars weten ze precies welke eigenschappen een échte auto moet hebben en ze begrijpen hoe ze daar van kunnen genieten. Geen enkel ander land ter wereld bouwt auto’s met zoveel emotie, dynamiek en uitstraling.
Een van de grootste liefhebbers van Italiaanse auto’s die we kennen is Piet, de oom van Ciao tutti’s Paul. In 2016 bezocht Paul samen met Piet Garage Bonfanti in Bassano del Grappa, waar op dat moment een Lancia Astura (1931) van Piet werd gerestaureerd.
Al sinds 2010 werkt Piet ook aan een andere Lancia Astura, namelijk de unieke Lancia Astura Roadster uit 1935. Deze prachtauto werd onlangs in volle glorie opgeleverd door Classic Skills, een restauratieadres uit het Limburgse Lomm. Een prachtbedrijf van een uitstervend soort, waar nog echt gepassioneerde artigiani werken.
Deze Lancia Astura Roadster tweezitter is hét pronkstuk van Piets verzameling en het enige exemplaar op de wereld dat ooit zo gebouwd is; een waar kunstwerk en een fortuin op wielen.
Paul bracht een bezoek aan zijn oom en zijn prachtige collectie auto’s, waarvan hij voor Ciao tutti verslag doet. Paul: ‘Al in zijn jeugd sleutelde mijn oom Piet bijna elk vrij moment aan oude auto’s, voornamelijk Britse Austin Healey’s.
Toen hij twintig jaar geleden door een autoriteit binnen de oldtimerwereld de tip kreeg om met het échte werk te beginnen, aarzelde hij dan ook niet. Nu is Piet een fervent verzamelaar van het échte werk: klassieke, sportieve oldtimers.
Langzaam veranderde Piets hobby in een passie en geleidelijk ontstond er een zeer mooie en waardevolle collectie. Zijn collectie classic cars bestaat uit auto’s die veelal zijn geproduceerd in het Interbellum, de periode tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog.
Piet heeft een neus voor het ontdekken en opkopen van unieke oldtimerwrakken, om deze vervolgens volledig te laten restaureren, totdat deze ‘dames’ weer in hun oude volle glorie staan te shinen in zijn privémuseum, dat hij realiseerde in zijn prachtige aangelegde achtertuin.
Er staat een imposante verzameling auto’s bij elkaar. De collectie is in de loop der jaren gegroeid tot zeventien schitterende, voornamelijk Italiaanse oldtimers, elk met hun eigen historische verhaal, met veel liefde gerestaureerd en behorend tot de fascinerendste auto’s aller tijden.
Zo kan Piet uren kijken naar de Ferrari 250 Europa coupé Pininfarina (1953) of de Alfa Romeo 6C-2500 SS Coupé (1947), een prachtontwerp van Superleggera Touring.
‘Pure kunst,’ volgens Piet, die de auto’s vergelijkt met schilderijen van de grote meesters. Het gaat hem puur om de aanblik en de emotie van de pareltjes die hier opgesteld staan, niet om het rijden. ‘Dat voelt niet echt prettig, daar zijn ze te duur voor. Bovendien is het hard werken in zo’n auto zonder stuur- en rembekrachtiging. Ik zie, ruik en hoor ze liever.’
Met een goed glas wijn en La Gazza Ladra (de stelende ekster) van Rossini op de achtergrond, kan hij uren wegdromen bij het aanschouwen van het prachtige lijnenspel, de vele details en de eindeloze schoonheid van zijn ‘oude dametjes’.
Het Italiaanse automerk Lancia, dat in 1906 werd opgericht door Vincenzo Lancia, lanceerde in het begin van de jaren dertig het luxe model Astura, als opvolger van de hoekige Lambda. Het gestroomlijnde en luxueuze model kon Mussolini erg bekoren en zijn regime verkoos de Astura zelfs tot officieel regeringsvoertuig.
De erkenning voor Lancia kwam voornamelijk dankzij het technisch vernuft waarmee de auto’s vorm werden gegeven. De Britse en Russische welgestelden behoorden tot Lancia’s trouwe klantenkring. Men waardeerde het chique Italiaanse merk om de kwaliteit maar ook en vooral om de elegantie. Dat laatste werd gerealiseerd door de in Turijn aanwezige carrosseriebouwers aan de Corso Peschiera, die nauw met Lancia samenwerkten.
met dank aan Wim Oude Weernink voor de
foto uit de archieven van Lancia en Pininfarina
Deze oogverblindende roomwitte Lancia Astura Roadster van carrosseriebouwer Battista ‘Pinin’ Farina uit 1935 is het absolute pronkstuk van Piets verzameling. Lancia vernoemde de Astura naar Torre Astura, een monumentaal kasteel op de punt van het gelijknamige schiereiland in de regio Lazio.
Piet: ‘Deze auto is mijn levenswerk en een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van het driemanschap van meesterbouwer Lancia, ontwerper Farina en penseeltekenaar en onafhankelijk stylist Mario Revelli de Beaumont. Dit is hét perfecte voorbeeld van Italiaanse autocultuur, mooier is voor mij nauwelijks denkbaar.’
Kijk maar eens naar de imponerende robuuste voorkant, die geruisloos via de prachtige druppelvormige wielkasten én briljant art-deco lijnenspel overgaat in die unieke jaren dertig achterkant. ‘Wat een elegantie!,’ glimt Piet trots. ‘Vormgeving was toen voor Lancia nóg belangrijker dan prestaties, ondanks een exclusieve V8 motor.’
Het geheel garandeerde een Gran Turismo-rijgenoegen. In 2020 zou hij geshowd worden tijdens het Concours d’Elégance in Pebble Beach, Californië, het meest prestigieuze autoconcours ter wereld maar door de pandemie is dat met zeker een jaar uitgesteld.
Het verhaal van de Lancia Astura Roadster begint in de vroege jaren dertig van de vorige eeuw, als chassis- en motorbouwer Lancia en carrozzeria Pininfarina een innovatieve samenwerking aangaan, waarbij Pininfarina een elegante, nog nooit eerder vertoonde carrosserie presenteert dat al snel naam maakt als revolutionair.
De eerste koper van deze Astura is de Zwitser Fredy Blaettler, die in 1934 een Astura-chassis koopt dat hij in 1935 laat voorzien van een tweezits Roadster carrosserie van meesterontwerper Farina. Italiaanse autofabrieken als Lancia, Fiat, Alfa Romeo, Ferrari en Maserati bouwden eerst alleen het kale chassis met de motor, waarna dat door carrosseriebouwers als Bertone of Pininfarina van een koetswerk op maat werd voorzien voor hun welgestelde clientèle met goede smaak.
met dank aan Wim Oude Weernink voor de
foto uit de archieven van Lancia en Pininfarina
Al snel na de verkoop wordt de schoonheid van de Astura Roadster opgemerkt, getuige drie foto’s van het Concours d’Elegance in Turijn in 1935, waar de Astura al geprezen wordt voor zijn ‘striking body and a well proportioned Pininfarina touch’.
Bijzonder jammer is het dan ook dat de auto door een van de volgende eigenaren ‘met de zaag wordt vergroot’ tot een vierpersoonsauto, waardoor deze helaas niet origineel meer is.
Na vele omzwervingen koopt Piet in 2010 Lancia Astura Roadster uiteindelijk in Zwitserland. Hij vraagt Noek Stevens van Classic Skills om de restauratie op zich te nemen. Dat houdt in dat de auto weer volledig in zijn oude glorie – zoals hij ooit uit de fabriek kwam – hersteld wordt.
Het grote probleem is alleen dat er door een brand bij Pininfarina geen enkele originele tekening meer bewaard is gebleven. Het enige wat rest, zijn de drie eerder genoemde foto’s waarop duidelijk te zien is dat de Astura als een tweezitter geproduceerd is:
een compilatie van de enige drie overgebleven foto’s die Piet bij
de aankoop kreeg; in 1935 gemaakt door een Italiaanse autojournalist
Doortastend als ze zijn, laten Piet en Noek zich niet uit het veld slaan. Op basis van deze drie foto’s weten ze met behulp van een geavanceerd computerprogramma de originele maten te reproduceren. ‘Dit was mijn moeilijkste project tot nu toe,’ aldus Noek.
foto: Frans Stevens
De werkplaats bij Classic Skills in Lomm voelt als een speelgoedmuseum voor autoliefhebbers. Eenmaal over de drempel loop je als het ware een ander tijdperk binnen. Links en rechts staan diverse restauratieprojecten in de steigers, het een nog mooier en exclusiever dan het ander.
Diverse vakmensen zijn druk bezig met ‘projecten’ voor opdrachtgevers vanuit de hele wereld. Zo wordt er gewerkt aan een stuk plaatwerk dat uiteindelijk over een bochtig houten frame bevestigd moet worden, dat tot in detail in het aanpalende houtatelier door Frans, de vader van Noek, vervaardigd is. Incredibile!
foto’s: Frans Stevens
Verderop is iemand handgemaakte voorruitstijlen aan het verkoperen. Alles gaat uiterst beheerst en wordt vakkundig uitgevoerd.
Noek is maar wat trots op zijn teamleden die, zoals hij gekscherend zegt, ‘allemaal hetzelfde schroefje los hebben’. Deze artigiani beschikken allemaal over engelengeduld, ouderwets traditioneel vakmanschap, precisie en oog voor extreme details.
Ze bouwen ook een hechte band op met hun modellen. Elke auto wordt voor restauratie zorgvuldig onderzocht, bestudeerd, uit elkaar gehaald, tot in detail gefotografeerd en met liefde, maar vooral ook met heel veel geduld, handmatig tot aan het kleinste schroefje weer in perfecte staat teruggebracht.
Elk onderdeel dat niet meer leverbaar is, wordt desnoods exact tot op de millimeter nagemaakt, bij voorkeur met dezelfde machines en gereedschap als destijds. Vaak bestaan de oude toegepaste technieken niet meer, waardoor ze enorm inventief moeten zijn. Dat siert hen, er worden absoluut geen concessies gedaan!
Jury’s van ’s werelds beroemdste concoursen weten dit werk gelukkig ook te waarderen. Of de door Classic Skills gerestaureerde auto’s van Piet nu schitteren tijdens het Concours d’Elégance bij het statige Castello Miramare in Trieste (een Talbot Lago T120 Baby Sport uit 1939) of op het concours d’Elégance Schloss Dyck (Voisin C23 Graber), overal gaat hij er met de prijzen vandoor.
Maar de organisatoren van het exclusieve Concorso d’Eleganza, in de tuinen van het statige Grand Hotel Villa d’Este in Cernobbio, aan het Comomeer, willen hem maar niet uitnodigen, omdat ze bang zijn dat Piet een prijswinnend model meeneemt. ‘Hoofdsponsor BMW heeft liever een Duitstalige winnaar,’ bromt Piet.
De klassieke Lancia Astura Roadster mag hopelijk binnenkort bewonderd worden. Ook hier werden er geen concessies gedaan aan de restauratie. Het essenhouten binnenframe, het plaatwerk, het prime light yellow spuitwerk, de montage, de bekleding, de motor… Alles werd in de professionele werkplaats onder één dak vakkundig uitgevoerd. Het resultaat is een oogverblindende mooie én unieke auto:
foto’s: Frans Stevens
Classic Skills heeft in de loop der jaren een excellente reputatie opgebouwd en is echt een internationale ontmoetingsplek geworden voor verzamelaars en musea uit Amerika, Azië en Europa, die allemaal een universele taal spreken: de taal van het gebrul van de motoren, karakter, elegante vormen en de passie voor hun oldtimer. Hier worden de perfecte kopieën van de originelen gemaakt. Dit is het ultieme paradijs voor liefhebbers van historische pk’s!’