In Daniele Gatti – Ouverture voor een Dirigent schetst Carmen Cobos een indringend beeld van Gatti’s jeugd en zijn muzikale ontwikkeling.
In het najaar van 2016 zal de Italiaanse dirigent Daniele Gatti aantreden als de nieuwe chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest. Gatti is een man van uitersten met extreme interpretaties. Wat voor hem telt is alleen de componist: hoe dichter je als dirigent bij de partituur blijft, des te meer je de componist recht doet.
Alleen al het feit dat er een nieuwe maestro aantrad bij het Koninklijk Concertgebouworkest was voor regisseur Carmen Cobos en producent Kees Rijninks reden genoeg om een documentaire over Daniele Gatti te maken, zo zelden gebeurt het dat dit toporkest een nieuwe chef-dirigent krijgt.
Carmen: ‘Het was bijzonder dat deze dirigent, die maar zelden via de media naar buiten treedt, zich voor de film liet strikken. Daniele Gatti – Ouverture voor een Dirigent is de eerste documentaire die over hem is gemaakt. Dat hij akkoord ging dat zijn vriendenkring medewerking aan de film zou verlenen, was voor ons een extra teken van vertrouwen en een signaal dat hij bereid was meer dan alleen zijn muzikale kunnen voor het voetlicht te brengen.’
Deze documentaire is dan ook meer geworden dan een portret van een dirigent, ook de mens Daniele Gatti geeft zich ‘voorzichtig’ bloot. Gatti wordt geportretteerd tijdens de repetities voor de opening van het nieuwe seizoen van het Concertgebouw in Amsterdam. Tijdens de repetities zien we hoe hij het honderdkoppige ensemble, bestaande uit eigenzinnige en talentvolle ego’s die permanent onder druk staan om op topniveau te presteren, met verve bespeelt. De filmmaakster komt dicht bij de kunstenaar – staand voor zijn orkest én thuis in Milaan, ongedwongen op de bank, pratend over zijn leven.
Gatti werd geboren als enig kind in een eenvoudig gezin in een buitenwijk van Milaan. Hij bereikt geheel op eigen kracht de top. Zijn ouders werken fulltime, de jonge Daniele ziet hen hooguit een half uurtje per dag. Dat half uur staat altijd in het teken van muziek. Zo leert hij van jongs af aan Beethoven, Brahms, Mozart, Tsjaikovski en zelfs Mahler kennen.
Vanwege zijn liefde voor muziek moet hij zich losmaken van zijn voetballende vriendjes. Vanaf zijn tiende krijgt hij les op het conservatorium Giuseppe Verdi in hartje Milaan. Tijdens de tramrit ernaartoe kijkt hij met bewondering naar de bestuurder van de tram. Die tram is een terugkerend thema in de film waarmee zowel Gatti’s liefde voor de stad als zijn verlangen om te dirigeren wordt verbeeld.
De wisselwerking tussen de twee verhaallijnen – het verhaal van de eigenzinnige dirigent bij het Koninklijk Concertgebouworkest en dat van de jonge Gatti die zijn dromen najaagt – bevestigt het beeld van een man die de top van een berg heeft bereikt, geniet van zijn prestatie, maar ook weet dat de tegenwind op deze hoogte hevig kan zijn.
De dvd Daniele Gatti – Ouverture voor een Dirigent is via deze link te koop bij bol.com.