Download gratis de Ciao tutti app!

Tisasol Zonvakanties – vakantie vieren op echte Italiaanse familiecampings

Een aantal jaren geleden verloren Ellen en Ruben hun hart aan twee typisch Italiaanse familiecampings in Toscane en Ligurië. Inmiddels hebben ze er hun droom kunnen verwezenlijken: onder de naam Tisasol Zonvakanties verhuren ze campingchalets en mobile homes voor echte gezinsvakanties. In deze blog vertellen ze daar meer over.

Een unieke kennismaking met Italië
Ruben: ‘In 2019 begonnen we aan onze zoektocht naar campings in Italië waar wij onze droom konden verwezenlijken. Al enig tijd speelden we namelijk met de gedachte om te investeren in vakantieaccommodaties om deze te gaan verhuren, onder andere in Italië. En dan geen luxe huizen of hagelwitte strandappartementen, maar campingchalets en mobile homes op echte Italiaanse familiecampings, bedoeld voor gezellige gezinsvakanties.

Onze eerste zoektocht startte bij Camping Paradiso in Viareggio, aan de Toscaanse kust. We bezochten een typisch Italiaanse familiecamping, bij het strand. De camping was gelijk een schot in de roos. De echt lekkere koffie, het uitgebreide restaurant met goed verzorgde menu’s, de openheid van de Italianen…

En dan hebben we het nog niet over de ligging! Na een kwartiertje rijden sta je in prachtige steden zoals Lucca en Pisa. Dat jaar lukte het ons nog niet om chalets te kopen, maar gelukkig kwam die kans een jaar later wél.

Er kwamen drie campingchalets te koop op deze camping, die voor ons inmiddels als thuis voelde. We hoefden elkaar maar kort aan te kijken om ja te zeggen. Zo werden we in 2020 eigenaar van drie campingchalets op Camping Paradiso. Vol goede moed en met heel veel zin startten wij aan ons nieuwe avontuur.’

Het leven van de Italiaanse droom
Ellen: ‘Onze droom begon zo mooi, vroeg in 2020, maar al snel zaten we midden in een nachtmerrie. De coronapandemie barstte los en in Italië volgde een lange lockdown.

Tja, daar sta je dan. Gelukkig is het ondernemen ons niet vreemd; bij de pakken neerzitten was geen optie. We houden wel van een uitdaging en dachten: als Nederlanders in Nederland op vakantie moeten, dan zullen de Italianen ook vooral in eigen land op vakantie gaan. Dan worden zij dit eerste jaar onze doelgroep.

Gelukkig konden we dat eerste jaar zelf echt van onze plek en de omgeving genieten. In het voorjaar van 2020 stapten we in de auto naar Camping Paradiso om alles verhuurklaar te maken: poetsen, schuren, wassen, beitsen, onderhoud doen, kennismaken met de campingdirectie… En dat alles in een goede week.

Af en toe gunden we onszelf een pauze en gingen we bijvoorbeeld een avond naar Lucca. Wat een prachtige stad is dat toch! Op de steeds langere en warmere avonden slenterden we door Lucca of Pisa of maakten we een wandeling over het strand, op loopafstand van de camping.’

Gegrepen door het Italiaanse camping leven
Ruben: ‘Natuurlijk is het hard werken, maar dankzij de bijzonder zonnige secundaire arbeidsvoorwaarden voelt het bijna nooit als werken.

Al meteen tijdens dat eerste seizoen – we hadden de smaak te pakken – reden we naar de wereldberoemde Cinque Terre. Want hoe mooi zou het zijn om ook hier een campingvakantie aan te kunnen bieden?

Ook nu was het geluk met ons; dit keer bij Camping River Village in Ameglia. Dankzij ons goede contact met de campingeigenaar kregen we de kans drie campingchalets te kopen, op een heerlijk rustig veldje op loopafstand van de zwembaden.

Dat rustige veldje was voor ons een must. Inmiddels hebben wij de Italiaanse cultuur erg goed leren kennen en we weten dat het leven in de zomermaanden echt pas om acht uur ’s avonds begint. Jong en oud, familie en vrienden, alles en iedereen zit en eet bij elkaar. De jongsten doen mee en iedereen blijft tot laat op.

Het wordt wel eens gezegd dat Italiaanse campings zo luidruchtig zijn. Enerzijds klopt dat wel, anderzijds ligt het er ook maar net aan waar je zit op de camping. Wij hebben voor het beste van twee werelden gekozen, met mooie rustige plekjes op echte Italiaanse campings.

Zo is er voor ieder wat wils. Enerzijds geniet je van de Italiaanse sfeer, anderzijds heb je ook een lekkere rustig plekje tijdens je vakantie aan de Toscaanse kust of bij de Cinque Terre.’

Op naar een heerlijke vakantie in 2022!
Ellen: ‘Wij hebben twee fijne seizoenen gehad en ook voor aankomend jaar ziet het er al veelbelovend uit. We hebben al heel wat reserveringen staan, maar we hebben nog wat plekken over voor een onvergetelijke Italiaanse campingvakantie.

Als je een vakantie bij ons boekt, voorzien we je ook graag van tips voor lokale plekken die je niet mag missen. Of je nu als stel op zoek bent naar een leuke voorjaarsvakantie of met het hele gezin op zomervakantie wil, neem gerust contact met ons op, per e-mail via info@tisasol.nl of telefonisch via 0031-(0)722035604. We helpen je graag bij het vooruitzicht op een heerlijke campingvakantie!’