Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Bewonder de Cinque Terre van bovenaf tijdens de wandeling Alta Via Cinque Terre (Sentiero n.1)

Doorkijkjes over de helderblauwe zee, rotsachtige paden en kilometerslange kronkelwegen door de dennenbossen; tijdens de wandeltocht Alta Via Cinque Terre (Sentiero n.1) komt het allemaal op je pad.

Deze ruim veertig kilometer lange wandeling voert van Portovenere naar Levanto, door de bergen, dus hoog boven de Cinque Terre. Zo kun je in alle rust genieten van dit misschien wel beroemdste stukje aan de Italiaanse kust.

Simone wandelde deze indrukwekkende tocht in de nadagen van deze zomer en neemt je mee de natuur in.

Alta Via Cinque Terre

Simone: ‘De Alta Via Cinque Terre (AV5T-1), het ‘hoge pad’, is een mooie manier om het immens populaire gebied waarin de Cinque Terre liggen eens van een andere kant te bekijken. Van bovenaf voornamelijk, want vanaf Portovenere klim je al snel tot zo’n vierhonderd meter hoogte.

Het hoogste punt van de gehele wandeling ligt op ruim achthonderd meter hoogte. De route is op te delen in verschillende etappes, afhankelijk van hoe ver je per dag wil lopen per dag en waar je overnacht.

Ik liep de wandeling in drie dagen, maar je kunt er ook vijf dagen voor uittrekken. Een dag voor de start van de wandeling reisde ik van Pisa naar La Spezia met de trein en daarna met de bus naar Portovenere.

Van Portovenere via Campiglia naar Colle del Telegrafo

Om goed voorbereid en met genoeg eten en drinken op pad te gaan, kun je in Portovenere nog wat panini, fruit en water inslaan. Tijdens deze eerste etappe, die ongeveer tien kilometer beslaat, zijn er namelijk weinig plekken waar je onderweg iets te eten en drinken kunt kopen.

De route is gemarkeerd met wit-rode vlaggetjes. Je loopt deels door het Parco Nazionale delle Cinque Terre, maar in tegenstelling tot een aantal andere paden door dit gebied heb je hiervoor geen Cinque Terre Card nodig.

In Portovenere start de AV5T vanaf het Piazza Giacomo Bastreri. De trappen tussen de kasteelmuren en Trattoria Tre Torri voeren je in een rap tempo omhoog. Eenmaal boven wacht een prachtig uitzicht over de kustlijn. Je klimt verder omhoog over rotsachtige paden, tot je bij een splitsing van paden komt.

Overnachten bij Rifugio Muzzerone

Hier kun je kiezen of je via het Forte Muzzerone loopt of via Rifugio Muzzerone. De route via het fort is anderhalve kilometer langer en ik overnacht in de rifugio, dus ik kies het rechter pad.

Tot aan de rifugio is het ongeveer nog één kilometer wandelen. Het is een hostel met gedeelde kamers. Je hebt vanaf de rifugio een geweldig uitzicht over de zee en het eiland Palmaria en ‘s avonds eet je er goede, lokale gerechten.

Even pauze in Campiglia

Vanuit Rifugio Muzzerone loop je verder de berg op, richting Campiglia. Eerst over een verharde weg en later over smalle paadjes vol rotsen. Hier is het even klimmen en klauteren, maar na een kilometer volgt er een bospad zonder teveel obstakels.

Onderweg geniet je regelmatig van een adembenemend uitzicht over de kustlijn en eenmaal in Campiglia heb je tijd om even te rusten. Ook kun je hier je waterflesje bijvullen bij het fonteintje naast de kerk. Er is een aantal barretjes, maar tijdens mijn wandeling (eind augustus) zijn deze helaas niet open.

Na Campiglia klim je wederom omhoog, richting Telegrafo. Over een rotsachtig pad gaat de tocht verder en via een klein stukje verharde weg en een bospad, kom je uit bij Colle di Telegrafo. Hier zit een restaurant, maar dat is alleen in het weekend open.

Vanaf dit punt kun je met de bus naar Riomaggiore of je kunt, zoals ik deed, slapen in Biassa (nog een wandeling van circa twee kilometer naar beneden).

Ik overnachtte in Ostello Tramonti, maar er zitten meerdere hotels en B&B’s in Biassa. Je vindt er ook een kleine supermarkt, een bar en wat restaurants.

Van Colle di Telegrafo naar Colle di Gritta

Tijdens deze tweede, bosrijke etappe, die zo’n achttien kilometer lang is, bereik je de hoogste punten van de route. Je start meteen met een kleine klim, alsmaar de bordjes met AV5T erop volgend.

Eenmaal boven kom je op adem bij een aantal mooie doorkijkjes op zee en de Cinque Terre. Hierna voert de wandeling vooral door dennenbossen.

Het pad kronkelt omhoog, dan weer omlaag en de zee is even naar de achtergrond verdwenen. De hele route is goed bewegwijzerd. Als je de wit-rode markering AV5T volgt, kun je hier echt niet zomaar verdwalen.

Monte Malpertuso

Richting de toppen van de bergen markeren varens de paden. Op ruim achthonderd meter sta je op de Monte Malpertuso; het hoogste punt van de wandeling. Vanaf hier daal je af tot aan de verharde weg waar je richting Vernazza (508) kunt lopen.

Als je vlak bij dit punt wil overnachten, loop je rechts richting Puin (La Spezia) waar een aantal hotels te vinden is.

Loop je door naar de Colle di Gritta? Dan begint hier nog een kleine klim naar een uitzichtpunt. Bewonder de kustlijn op je gemak en wandel daarna verder naar de kruising met het Sentiero dei Santuari.

Santuario di Nostra Signora di Soviore

Volg nog altijd de AV5T, richting Termine. Via een pad vol gravel kom je op een verharde weg. De AV5T gaat hier nog verder omhoog, maar de AV5T-1 die ik volg, gaat vanaf dit punt over in route 591. Dit was vroeger Sentiero n.1.

Vanaf Termine loop je richting het Santuario di Nostra Signora di Soviore. In dit klooster kun je overnachten en een hapje eten. Na het santuario volg je alsmaar de verharde weg naar beneden, tot je Hotel Il Colle tegenkomt.

Dit is Colle di Gritta, het eindpunt van deze tweede etappe. Vanaf hier kun je met de bus naar Monterosso of je loopt in een uurtje naar Levanto (574) om daar te overnachten.

Van Colle di Gritta naar Levanto

Deze derde en laatste etappe (van circa twaalf kilometer) brengt de meest indrukwekkende uitzichten van de hele wandeling met zich mee. Je start bij Colle di Gritta en loopt de parkeerplaats van het hotel over, richting het houten trappetje erachter. De route die je volgt, is nog altijd de 591. Deze begint al snel te stijgen.

Je klimt omhoog naar de Monte Rossini (met prachtig uitzicht!) en vanaf daar wandel je naar beneden tot aan Sella di Bagari. Dit is een kruispunt van veel verschillende paden. Je houdt Sant’Antonio al Mesco aan, een pad dat een beetje verscholen ligt.

Punto Mesco

Wandel bijna tot aan Punto Mesco en de Sant’Antonio al Mesco, voor een spectaculair uitzicht over de vijf dorpjes van de Cinque Terre. Na dit uitkijkpunt vervolg je je weg via de 591, richting Levanto.

Je komt langs Casa Lovara, een gebied dat in het Parco Nazionale delle Cinque Terre ligt en bestemd is voor onderzoek naar traditionele landbouw en duurzame projecten.

Na een aantal stijgingen en dalingen over het pad, kom je uiteindelijk op de verharde weg uit bij hotel Giada del Mesco. Een stuk verderop loop je links van de weg een trap af, richting Levanto. Het pad slingert door het groen totdat Levanto ineens voor je opduikt.

Je komt vlak bij het kasteel van Levanto uit. Hier neem je de trappen naar beneden, richting het strand. Onder aan deze trappen ligt het eindpunt van de wandeling AV5T-1. Tijd voor een duik in de zee of een aperitivo op een van de vele terrassen.

Meer informatie over de Alta Via Cinque Terre

Wil je meer weten over deze route? Op deze website vind je de wandeling. Check voor je op pad gaat altijd even de staat van de trail.

Ook handig voor onderweg: de app Maps.me. Download de kaart van Ligurië en zelfs als je geen bereik of internet hebt, doet deze app het goed.

Reis je met de bus? Koop dan een kaartje via Dropticket.it (daarvoor heb je wel een creditcard nodig). Alle bustijden vind je op de website van ATC, de busmaatschappij van La Spezia.

Ontdek onze digitale reisgidsen voor nóg meer tips