Voor een reportage in De Smaak van Italië reisden Saskia en Willemijn naar Rome – maar dan anders. Ze bezochten dit keer geen Colosseum, Capitool of Castel Sant’Angelo. Geen Vaticaan of Vittoriano, geen Caravaggio of Michelangelo…
Nee, ze wandelen door het Rome van de film, over het decor van La dolce vita, Un americano a Roma, Vacanze romane, C’eravamo tanto amati en al die andere heerlijke films waarin Rome een grote rol speelt.
Rosita Steenbeek woont al vijfentwintig jaar in Rome en kent als geen ander die filmische kant van de stad. Samen met fotografe Chantal Ariëns zochten Saskia en Willemijn haar op en maakten ze, wandelend langs de plekken in de stad die zij leerde kennen aan de hand van Federico Fellini, een reis door de rijke Romeinse filmgeschiedenis en het daarmee innig verweven filmische leven van Rosita zelf.
Augustus in Rome
Saskia: ‘Het is nog vroeg in de ochtend en het is al bloedheet: het is augustus in Rome. ‘Augustus hing kleverig over de stad. De straten waren verlaten als in oude films,’ lezen we in De laatste vrouw, het boek waarmee Rosita in 1994 doorbrak als romanschrijfster. Zo is het precies.
Ook het straatje waar we in lopen ligt er wat verlaten bij. Het is de straat waar Rosita al meer dan twintig jaar woont, een oase van rust op enkele passen van de drukke toeristische trekpleisters van de stad. We worden warm ontvangen in Rosita’s kleine maar bijzondere appartement in het voormalige klooster bij de Sint Juliaan der Vlamingen.’
Net als in Una giornata particolare
Daar willen we de eerste foto’s maken, op het prachtige dakterras waar je bijna driehonderdzestig graden uitzicht hebben over de daken en koepels van de stad. Foto’s als in de film moeten het worden, met zowel Rosita als Rome als stralend middelpunt.
We laten ons inspireren door de film Una giornata particolare en halen wat stralend wit wasgoed naar boven, dat mag drogen in de augustuszon. Alleen: de waslijnen hangen er een beetje slap bij. Wil de witte was vrolijk wapperen in het zachte briesje, dan moeten de waslijnen wat strakker getrokken worden.
Jullie raden het waarschijnlijk al: opeens stond ik op deze zinderende ochtend, op het terras van Rosita Steenbeek, met twee waslijnen boven mijn hoofd. Vol in de zon, tegen een stenen muurtje, met voor mijn ogen de mooiste scène die ik maar had kunnen bedenken – en die door geen enkele film wordt overtroffen. En terwijl het met de minuut heter werd en ik voelde hoe de zweetdruppels zich een weg baanden over mijn rug, had ik deze set voor geen goud willen missen.
Het verlengde van Rosita’s huiskamer
Het resultaat van een paar dagen door Rome dwalen met Rosita is – net als de foto met de waslijnen – gelukkig geslaagd.
Na deze zinderende fotosessie wandelden we langs het Pantheon, het verlengde van Rosita’s huiskamer. We zagen Rome door haar ogen, als thuis, met de pleinen van de stad als koffiesalons waar je mensen ontvangt: ook Fellini zag het zo. Rome was zijn huis, de Via Condotti een lange gang en Piazza del Popolo een salon.
Ook daar wandelden we dus heen, we dronken koffie bij het café waar Fellini het liefst kwam en waar hij nog voortleeft dankzij de vele foto’s aan de muur. We slenterden door de Via Margutta, langs Fellini’s huis en bewonderen het uitzicht van boven aan de Spaanse Trappen.
Een wereld om te creëren
Ook het tweede thuis van Fellini, de filmstudio’s van Cinecittà, slaan we niet over. We maken een indrukwekkende tocht langs herinneringen en filmfragmenten, die eindigt bij ‘zijn’ Teatro 5: ‘Teatro 5 is de ideale plek, het is de ultieme emotie die je kippenvel bezorgt en in extase brengt. Dat is wat ik voel als ik in het lege theater sta, een ruimte om te vullen, een wereld om te creëren,’ aldus Fellini.’
Wij zijn op zoek naar zwart/wit foto’s van romantische scenes uit Italiaanse films uit de jaren 50 tot 70.
Weet u hoe we daaraan kunnen komen?
Ciao Ann-Louise,
het hangt een beetje af van het formaat foto dat u zoekt (foto/ansichtkaartformaat of liever posters?), maar in tal van winkels in bijvoorbeeld Rome zijn veel scènes uit beroemde films terug te vinden, van Audrey Hepburn in Vacanze Romane (Roman Holiday) tot Anita Ekberg in La Dolce Vita. Mocht u precies weten wat u wil, dan kunnen we even kijken of we een keer iets mee kunnen nemen.