In de koepel van de kathedraal van Parma schilderde Antonio Correggio een meesterwerk. Althans, dat vinden wij. Zijn opdrachtgevers vonden het ‘een kikkerpoel’. Ze waren woedend en stuurden Correggio na de voltooiing van de koepel de laan uit – terwijl hij eigenlijk ook nog de rest van de kerk had moeten schilderen…
Antonio Allegri, zoals Correggio’s doopnaam luidde, was verre van allegro, vrolijk, maar eerder sober en bescheiden. Soms een beetje melancholiek en in zichzelf gekeerd.
Zijn bijnaam kreeg hij ook al niet vanwege een vrolijke aanleiding of een opvallende uiterlijke eigenschap. Correggio is simpelweg het dorpje waar hij werd geboren, op zo’n veertig kilometer van Parma.
Op dertigjarige leeftijd verhuisde hij van Correggio naar Parma, waar je vaak op zijn naam zult stuiten. Het mooiste meesterwerk dat Correggio hier heeft achtergelaten, is de schildering in de koepel van de kathedraal.
Een wervelende massa engelen
We staan ademloos onder Correggio’s Assunzione della Vergine. Je ogen worden als vanzelf naar het licht getrokken en glijden over de wervelende massa engelen en cherubijnen. Volgens de geestelijken was het een te grote overdaad aan uitgestrekte armen en benen. Vandaar de ‘kikkerpoel’.
Ook vonden ze dat Maria lastig te identificeren is tussen alle andere figuren. En waarom komt Jezus zo onelegant uit de lucht vallen?
Een figuurlijke middelvinger
Correggio was zwaar beledigd en vertrok, met het geld dat hij voor de decoratie van de hele kerk had gekregen. Maar niet nadat hij nog een bijzonder souvenir achterliet: precies boven het altaar zit een engel met zijn benen wijd. Degene die achter het altaar staat, heeft vol zicht op de edele delen van het engeltje, die zo op het altaar lijkt te kunnen gaan wateren.
Zo stak Correggio nog een spreekwoordelijke middelvinger op naar de priesters van de kathedraal, die zijn werk niet konden waarderen. Dat moet pijn hebben gedaan, vooral ook omdat Correggio écht een groot kunstenaar was. Hij was zijn tijd weliswaar ver vooruit, maar veel van zijn tijdgenoten konden zijn werk meer dan waarderen.
Zij zagen de overweldigende schoonheid van de wervelende draaikolk van kleuren, die meteen drama en spektakel oproept. Het was immers geen alledaagse gebeurtenis, Maria’s tenhemelopneming, en Correggio maakte er echt een dramatische weergave van, met de apostelen die zo onder de indruk zijn dat ze elkaar roepen en aanmoedigen om het gebeuren te bekijken.
Tot tranen toe geroerd
Volgens Vasari, zelf schilder maar bovenal biograaf van de grote kunstenaars uit de renaissance, was Correggio zeer perfectionistisch. Hij probeerde nieuwe dingen uit, maakte ontwerpen die nog nooit eerder waren getoond.
Dat leverde hem gelukkig ook waardering op. Een kunsthistoricus schijnt hem zelfs ‘een uit de hemel gevallen meester’ te hebben genoemd en Stendhal, die in Florence van zijn stokje ging na het zien van al het moois, was in de kathedraal van Parma tot tranen toe geroerd door Correggio’s koepelwerk.
Gered door Titiaan
Na Correggio’s vertrek wilde de kerk de koepelschildering eigenlijk meteen laten afdekken. Gelukkig wist de Venetiaanse schilder Titiaan, die toen al vrij bekend was, daar een stokje voor te steken. Hij kwam, net als vele andere kunstenaars, naar Correggio’s koepel kijken.
Hij was lyrisch en zei tegen de priester van de kathedraal: ‘Als jullie de koepel zouden omdraaien en geheel vullen met gouden munten, tot aan de rand, dan hebben jullie nog altijd niet genoeg betaald voor een meesterwerk als ik hier met eigen ogen zie.’
Met dank aan Titiaan staan we nu ontroerd onder de koepel van de Duomo, waar gids Alice van Explore Emilia ons al deze prachtige details vertelde. Een prachtig eerbetoon aan een door de kerk miskend kunstenaar, die zich gelukkig door niemand van de wijs liet brengen bij het creëren van dit meesterwerk.
© foto’s details schildering in koepel: miqu77
Correggio 500
In 1524 maakte Correggio zijn eerste meesterwerk in Parma: de koepelfresco’s voor de Benedictijner monniken van de San Giovanni Evangelista, het kloostercomplex met de niet te missen bibliotheek.
Vijfhonderd jaar later viert Parma dit met Correggio 500. Dankzij de installatie van Lucio Rossi, met als titel De hemel voor een moment op aarde, kun je tot 31 januari 2025 alle details van zijn koepel in de San Giovanni Evangelista ontdekken.
De route loopt verder naar bovengenoemd Correggio’s fresco voor de koepel van de Duomo en zijn decoraties voor de Camera della Badessa in het kloostercomplex van San Paolo. Via deze link lees je meer over Correggio 500.
Nog meer moois & lekkers in Parma
Nog meer moois – en natuurlijk ook veel lekkers – in Parma ontdek je tijdens onze City Walk, een unieke route langs de allermooiste plekken in deze charmante stad!
Download de City Walk in Parma
De Ciao tutti City Walks zijn digitale uitgaven. Na bestelling ontvang je zowel op de website als in je e-mail de link om de City Walk te downloaden in pdf-formaat. Je kunt de wandeling vervolgens opslaan en op meerdere apparaten (smartphone, laptop, computer en/of tablet) van alle moois genieten. In de City Walk vind je een link naar de route in Google Maps.
Un vero capolavoro. Peccato che non fosse possibile vederlo da vicino.
Le foto con i dettagli sono buonissime!
Het is wel zo mooi ben er heel lang geleden eens geweest toen was ik nog een jonge knappe meid nu word ik 77 maar ik zou er best nog eens naar terug willen Dank voor dit prachtige bericht