Bestel Saskia's roman Het perfecte recept

10 tips voor als je met de auto naar Italië reist

Ga je met de auto op vakantie naar Italië? Check dan deze tien tips, zodat je zorgeloos op pad kunt! Ze zijn eind mei 2024 weer helemaal geactualiseerd. Zo kun je goed voorbereid vertrekken en begint de vakantie meteen al als je achter het stuur kruipt!

Heb je een elektrische auto? Check dan ook deze tips. Reis je eerst per vliegtuig en huur je na aankomst in Italië een auto, lees dan ook even verder. Een aantal tips is dan namelijk ook voor jou handig om te weten. Check dan ook onze tips voor het huren van een auto.

Klaar voor vertrek?

Een paar weken voor vertrek lopen we deze checklist altijd even door. Zo heb je nog alle tijd om eventuele ontbrekende zaken te regelen. Allereerst: maak een paklijst voor je bagage. Wat moet er allemaal mee?

Denk aan reisdocumenten, kopieën van die documenten, bewijs van reserveringen, toiletartikelen, (zwem)kleding, wandelschoenen, slippers, zonnebril en bescherming tegen de zon, leesvoer en spelletjes, maar ook aan een reisapotheek en eventueel een lijst met medicijnen die je slikt.

Zet eventueel je harde koffer met vaste sluiting, weekendtas of rugzak al klaar, zodat je er steeds iets in kunt stoppen als je bedenkt wat je niet mag vergeten. Zo kun je tijdig de auto inpakken en voorkom je last minute stress omdat de koffers niet allemaal passen.

Neem je ook je hond mee op vakantie? Dan vind je in deze blog fijne tips!

Een goede (auto)verzekering

Zorg ook voor een goede verzekering, zowel voor de auto als voor de reis als geheel. Heb je nog geen verzekering afgesloten of twijfel je over de inhoud van je verzekering, dan loont het de moeite om even de tijd te nemen. Je autoverzekering vergelijken kan tegenwoordig heel makkelijk en snel online.

Zorg voor een gevarendriehoek en veiligheidsvesten (voor zowel de bestuurder als de passagiers) in de auto, dat is in Italië verplicht.

Het is in Italië (net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en België) verboden om je navigatie te voorzien van signalering voor flitspalen. Dat kan je een flinke boete kosten, dus beter is het om dit er voor vertrek helemaal af te halen.

Vignet voor Oostenrijk en/of Zwitserland

Kies de voor jou beste route naar Italië – via de Gotthardtunnel of de Brennerpas of via een alternatieve route. In deze blog hebben we heel wat opties voor je op een rijtje gezet.

Na je keuze kun je dan op tijd zorgen voor een vignet voor de reis door Zwitserland of Oostenrijk. Dit is verplicht – voor je de grensovergang passeert moet de sticker op de voorruit zitten (en als je met caravan reist, moet deze in Zwitserland ook een apart vignet hebben). Je kunt de sticker desgewenst ter plekke kopen, maar makkelijker is het om dit van tevoren te doen bij de ANWB of de ASFiNAG voor Oostenrijk.

Voor Zwitserland is er slechts één vignet, dat een jaar geldig is. Voor Oostenrijk zijn er drie soorten vignetten (voor tien dagen, voor twee maanden en voor een jaar).

Je kunt in de webshop van ASFiNAG of via hun smartphone-app Unterwegs  ook een digitaal tolvignet kopen. Let wel: dit digitale vignet kun je NIET ter plekke kopen. Je moet het digitale tolvignet minimaal achttien dagen voor gebruik aanschaffen.

Passen en tunnels

Voor je de zuidelijke warmte van Italië voelt, moet je een tunnel door of pas over. Vaak een reden voor urenlange vertraging en ergernis. Dat kan gelukkig ook anders.

Koop voor de Brennerpas een Videomaut bij de laatste twee benzinestations in Duitsland. Of koop de digitale trajecttol vooraf online via de ASFiNAG. Je betaalt dan de tol (€ 11,- per rit), waarna je kenteken wordt opgeslagen. Als je bij de Brennerpas aankomt, mag je de speciale bypass nemen en omzeil je de rij.

Voor de Gotthardtunnel is er helaas nog geen fast pass. Het belangrijkste advies is hier dat je niet op pad gaat als veel anderen dat ook doen. Vertrek bijvoorbeeld niet meteen als de vakantie begint, maar mijd de vrijdagen en zaterdagen in het hoogseizoen. Vroeg bij de tunnel zijn is ook een uitkomst, als je bijvoorbeeld in het zuiden van Duitsland overnacht. Denk wel: vanaf Basel duurt het nog zo’n twee uur voor je de tunnel bereikt.

Op drukke dagen kan de wachttijd enorm oplopen. Een handige rekensom is dat één kilometer file voor de tunnel ongeveer tien minuten wachttijd betekent. Mocht die wachttijd te veel oplopen, dan is de omweg via de pas het overwegen waard.

Eenmaal in de Gotthardtunnel kun je afstemmen op het speciale radiokanaal, dat je wijst op de regels, de veiligheid en tussendoor rustgevende muziek laat horen. Zo zijn die zestien kilometer zo voorbij!

foto: Stefano Ember

Files en andere verkeersinformatie

Hoewel de meeste navigatiesystemen goede file-informatie geven, kan het soms handig zijn op andere manieren de meest recente files te horen. Wij gebruiken vaak de verkeersinformatie van de ANWB. Ook handig is de website van de Autostrade, de Italiaanse autowegen, die duidelijke en actuele informatie geeft.

Tolbadge – in sneltreinvaart langs de tolpoortjes

Op de bovengenoemde website van Autostrade vind je ook informatie over de tolwegen. Nu is dat verder niet zo spannend, als je maar weet dat je bij het goede tolpoortje staat.

Wil je contant betalen, kies dan voor de rijstrook met erboven een wit bord met daarop afgebeeld munten en bankbiljetten. Zie je hier ook een hand bij, dan gaat het om een bemand tolpoortje, anders moet je automatisch betalen (en dan is het wel handig als je het bedrag zoveel mogelijk gepast kunt betalen). Betalen met creditcard kan bij de rijstroken waarboven een blauw bord prijkt, met daarop het woord CARTE.

Dan is er ook nog een rijstrook met een geel bord erboven, waarop TELEPASS staat. Hier kun je meteen doorrijden, mits je voor vertrek een tolbadge hebt aangeschaft, bijvoorbeeld via de ANWB. Je wordt dan automatisch geregistreerd en het verschuldigde bedrag wordt verrekend.

foto: Cineberg

ZTL – Zone Toeristisch Leed

Als je eenmaal de snelweg verlaten hebt, heb je wellicht de neiging om ontspannen achterover te leunen. Bestemming bijna bereikt! Nog even zoeken naar je hotel of B&B en het grote genieten kan beginnen!

Pas dan wel goed op voor de zones in veel Italiaanse steden en dorpen die autovrij zijn. In deze Zona Traffico Limitato wordt verkeer grotendeels geweigerd. Er zomaar inrijden mag dus niet, dan krijg je later thuis een fikse boete op de mat.

De verbodsborden zijn eigenlijk best wel duidelijk (een wit bord met een rode cirkel) maar ik kan hier uit eigen ervaring vertellen dat – op het moment dat je tussen voorbijflitsende scooters en alle kanten op schietende auto’s een adres aan het zoeken bent – je geen enkele aandacht meer schenkt aan de borden, met alle gevolgen van dien. Bovendien staan er op de onderborden zoveel tekens en tekst dat je eigenlijk geen tijd hebt om alles in je op te nemen.

Daarom nu een rustige blik op zo’n bord, zodat je het in elk geval herkent als je er vlak voor staat – want je moet er dus niet langs rijden. Binnen de aangegeven tijden op de onderborden is het namelijk verboden de zone in te rijden. Soms staan er twee hamertjes naast. De hamers naast de tijden betekenen ‘niet op zon- en feestdagen’, het verbod geldt dan dus wel op zaterdagen.

Voertuigen die er wel in mogen rijden, worden aangeduid op de onderborden. Die zijn er echter in vele varianten en ze kunnen ook nog eens verschillen per gemeente (zelfs per zone!). De belangrijkste ontheffingen zijn voor invaliden (mét parkeerkaart), bromfietsers en motoren, bussen, taxi’s en politieauto’s.

Tijdelijke ontheffing voor de ZTL

Wanneer kun je een (tijdelijke) vergunning krijgen? Dat kan alleen als je in het centrum woont, in een hotel in het centrum verblijft, in een parkeergarage in het centrum wilt parkeren of een invalidenparkeerkaart hebt. Verblijf je in een hotel, dan moet je bij het inchecken altijd je kenteken doorgeven.

De medewerker van de receptie moet dit dan doorgeven aan de gemeentelijke politie om een ontheffing te krijgen. Hetzelfde geldt voor de eigenaar van de parkeergarage. Let er goed op dat ze dit ook doen en bewaar voor de zekerheid altijd de hotelrekening of parkeerkaartje als bewijsstuk.

Trajectcontrole

Op de Italiaanse snelwegen mag je over het algemeen 110 tot 130 kilometer per uur rijden. De meeste Italianen doen dat ook, al zijn er wat kleine Fiatjes met oude opaatjes die de gemiddelde snelheid ver naar beneden halen. Sommige auto’s zoeven echter ook zo snel voorbij dat je ze bijna niet ziet.

Nu mogen veel Italianen dan snelheidsduivels zijn, laat je niet opjagen, zeker niet op een stuk snelweg waar trajectcontrole wordt uitgevoerd. Je herkent de trajecten aan witte borden met daarop Autovelox of  groene borden met daarop Controllo Elettronico della Velocità, een waarschuwing om het gaspedaal niet te diep in te drukken…

Tanken: benzine, diesel en espresso

Natuurlijk is tanken in Italië niet veel anders dan in Nederland. Althans, dat lijkt zo op het eerste gezicht en langs de grote snelwegen. Zijn we hier echter gewend alles zelf te doen, in veel Italiaanse dorpen moet je niet gek staan te kijken als de pompbeheerder de tank voor je vol gooit. Wil je inderdaad een volle tank, zeg dan tegen de beste man ‘Pieno, per favore!

Grijp elke pitstop ook even aan om zelf bij te tanken. Met een lekker sterke espresso, want waar je ook komt in Italië, langs de snelweg drink je bijna overal goede espresso – ook gewoon bij de Autogrill. Wij zijn onderweg in elk geval nog nooit teleurgesteld in dit zwarte goud!

Extra tip voor onderweg: Pocket Coffee, een flinke slok espresso verpakt in een bonbon!

De leukste stops onderweg

Wil je van de reis ook al een ontspannen vakantiedag maken maar weet je niet zo goed waar je onderweg terecht kunt voor een fijn restaurant, een speelplek of een gezellig overnachtingsadres? In de handige app Breakzy (beschikbaar voor Android en iOS) vind je duizenden stopplaatsen op weg naar zomerse vakantiebestemmingen.  Je kunt eenvoudig zoeken naar onder andere tankstations, speelplekken en kampeerplekken. Zo vind je altijd een stopplek die bij je past!

Leuk voor alle ritjes op de plek van bestemming: Ciao tutti’s Vakantiebingo!

Laat in de zomer je winterbanden thuis!

Misschien voor de meeste mensen heel logisch, maar voor de zekerheid toch het vermelden waard. Het is namelijk verboden dat je op je winterbanden door Italië rijdt. Het gaat hierbij om winterbanden met de letter L (120 km/u), M (130 km/u), N (140 km/u), P (150 km/u) en Q (160 km/u).

Met deze banden mag je tussen half mei en half oktober dus niet in Italië rijden. Wie dan toch met dergelijke banden over de Italiaanse wegen rijdt, riskeert een boete, die begint bij ruim vierhonderd euro en kan oplopen tot ruim zestienhonderd euro. Daarnaast kan je auto zelfs in beslag worden genomen. Geen risico lopen dus!

Boetes en strafpunten

Verkeersovertredingen kun je beter voorkomen dan genezen, want het is al lang niet meer zo dat de boete binnen de Italiaanse grenzen blijft. Die parkeerboete of snelheidsovertreding valt gewoon bij je thuis op de mat. Soms wel lange tijd na je vakantie, maar dat is alleen maar zuurder natuurlijk. Doe dus niet zoals de Italianen en ga niet vrolijk zitten bellen met je telefoon aan je oor en parkeer je auto niet midden op straat.

In Italië geldt het strafpuntensysteem voor het rijbewijs namelijk ook voor buitenlanders. Voor elke verkeersovertreding krijg je een bepaald aantal strafpunten. Bij twintig punten wordt je rijbewijs voor zes maanden tot twee jaar ingenomen. Via deze link vind je de hoogte van de verschillende boetes, samen met nog wat andere tips voor een autovakantie naar Italië.

foto: Andrea Delbo

Grappige verkeersborden en een vuurspuwende hond

Wij sluiten af met een leuke tip, die je een heel andere kijk op het Italiaanse straatbeeld geeft als je door een Italiaanse stad rijdt. Op veel plekken zie je namelijk verkeersborden met een grapje. Een witte pijl op een blauw bord die een hart doorboort, een verboden-in-te-rijdenbord waarvan de witte balk is omgetoverd tot een blik sardientjes of een houten plank die door een mannetje wordt doorgezaagd… Er zijn tientallen variaties!

Deze vrolijke verkeersborden zijn een creatie van de Franse kunstenaar Clet, die in Florence woont en werkt. Zijn borden zijn echter te zien in heel Italië. Wij reden laatst zelfs een extra rondje over de rotonde, om te zien hoe de blauwe pijlen van het rotondebord een salami in plakjes snijden. Grande!

Langs de snelweg vind je geen borden van Clet, maar wel de herkenbare zwarte hond met zes poten en een rode vlam uit zijn bek. Dit is het logo van de Eni (voorheen Agip), de Italiaanse energiemaatschappij.

We schreven hier eerder al een leuke blog over, waarin we vertellen hoe deze hond is geboren. Voor ons is dit zespotige dier namelijk hét teken dat we weer in Italië zijn aanbeland en we verwelkomen hem dan ook altijd uitgebreid!

Buon viaggio!

Ontdek de leukste routes in Italiaanse steden!

56 reacties

  1. Heb je ook nog tips welke weg we het beste nemen dat het snelste zal verlopen, om eventueel files te vermijden? Alvast bedankt!

  2. Ciao Aagje,
    dat kan elke dag anders zijn (files zijn niet altijd voorspelbaar) en is bovendien heel erg afhankelijk van je bestemming in Italië. Via https://ciaotutti.nl/op-vakantie-in-italie/kies-de-beste-route-naar-italie-van-de-gotthardtunnel-en-de-brennerpas-tot-alternatieve-routes/ vind je een aantal opties.

  3. Ciao Aagje,

    fijn vooruitzicht! Het antwoord op de vignetvraag staat in het artikel: ‘Je kunt de sticker desgewenst ter plekke kopen, maar makkelijker is het om dit van tevoren te doen bij de ANWB of de ASFiNAG voor Oostenrijk.’ En: ‘Koop voor de Brennerpas een Videomaut bij de laatste twee benzinestations in Duitsland. Of koop de digitale trajecttol vooraf online via de ASFiNAG.’

    Op weg naar Puglia kom je langs honderden mooie plekken voor een stop 😉 In de gratis Ciao tutti app of via deze kaart > https://ciaotutti.nl/zoek-op-de-kaart-van-italie/ kun je een mooie plek kiezen bij plaatsen waar je wil pauzeren of overnachten.

    Geniet van de reis en van Puglia!

  4. neet and angel apk

    Een geweldige gids voor onze komende Italiaanse vakantie! Ik ben gigantisch benieuwd om de rest van de tips te lezen

  5. André Zijlmans

    Opmerkelijk dat u schrijft dat Italianen zich aan de maximumsnelheid houden. Op secundaire wegen waar een maximumsnelheid geldt van 50km heb ik niet één Italiaan gezien die zich daaraan houdt. Als je dat zelf wel doet kun je rekenen op zeer nerveuze Italianen achterop je bumper tot er een mogelijkheid van een paar meter is om je in te halen.

  6. Lezen is een kunst… Er staat:
    Op de Italiaanse snelwegen mag je over het algemeen 110 tot 130 kilometer per uur rijden. De meeste Italianen doen dat ook, al zijn er wat kleine Fiatjes met oude opaatjes die de gemiddelde snelheid ver naar beneden halen. Sommige auto’s zoeven echter ook zo snel voorbij dat je ze bijna niet ziet.
    Dat is dus heel wat anders dan dat ‘Italianen zich aan de maximum snelheid houden’.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *