Wil je dit jaar op wintersport? Check dan de tien voordeligste wintersportgebieden in Italië en deze onbekendere wintersportplekken om inspiratie op te doen. Check ook deze tips, zodat je onderweg naar je chalet beslagen ten ijs komt!
Winterbanden & sneeuwkettingen
Winterbanden zijn in bepaalde regio’s tussen 15 november en 15 april verplicht. Zeker als je naar het noorden van Italië gaat moet je in die periode dus voor winterbanden zorgen – ook als je er alleen maar doorheen rijdt op weg naar een zuidelijker bestemming. In het geval van vroege of late sneeuwval kan deze periode bovendien vervroegd of verlengd worden, dus houd hier rekening mee als je rond deze data op pad gaat.
Wanneer je een groen of blauw bord ziet met daarop obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo, weet je dat winterbanden óf het hebben van sneeuwkettingen aan boord verplicht zijn. We raden je aan sowieso voor winterbanden te kiezen, zeker als je via Duitsland, waar ze verplicht zijn, naar Italië rijdt.
In Valle d’Aosta is het al vanaf 15 oktober verplicht om winterbanden te hebben (of sneeuwkettingen in de auto) – ook als het herfstzonnetje nog volop schijnt. Gebruik je de sneeuwkettingen, houd je dan aan de maximum snelheid van vijftig kilometer per uur.
Nog meer verplichte zaken aan boord
Het is in Italië verplicht om een gevarendriehoek en veiligheidsvesten (voor zowel de bestuurder als alle passagiers) bij je te hebben.
Zorg ook voor een vignet voor de reis door Zwitserland of Oostenrijk. Dit is verplicht – voor je de grensovergang passeert moet de sticker op de voorruit zitten. Je kunt de sticker desgewenst ter plekke kopen, maar makkelijker is het om dit van tevoren te doen bij de ANWB.
Let op: in Italië is het (net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en België) verboden om je navigatie te voorzien van signalering voor flitspalen. Dat kan je een flinke boete kosten, dus beter is het om dit er voor vertrek helemaal af te halen.
Een goede autoverzekering
Voor elke reis die je met de auto maakt is een autoverzekering natuurlijk cruciaal, maar in de winter is zo’n verzekering echt onmisbaar. De omstandigheden waaronder je in de bergen rijdt, kunnen door hagel, sneeuw en ijzel veel gevaarlijker zijn dan op een mooie zomerdag, zeker als je het niet gewend bent. Zorg daarom tijdig voor een goede verzekering, die alles dekt wat voor jou van belang is. Je autoverzekering vergelijken kan snel en makkelijk via deze link.
Trajectcontrole
Op de Italiaanse snelwegen mag je over het algemeen honderddertig kilometer per uur rijden. De meeste Italianen doen dat ook, maar laat je niet opjagen door deze snelheidsduivels, zeker niet op een stuk snelweg waar trajectcontrole wordt uitgevoerd. Je herkent de trajecten aan witte borden met daarop Autovelox of groene borden met daarop Controllo Elettronico della Velocità, een waarschuwing om het gaspedaal niet te diep in te drukken…
Zona Traffico Limitato
Als je eenmaal de snelweg verlaten hebt, heb je wellicht de neiging om ontspannen achterover te leunen. Pas dan wel goed op voor de zones in veel Italiaanse steden en dorpen die autovrij zijn. In deze Zona Traffico Limitato wordt verkeer grotendeels geweigerd. Er zomaar inrijden mag dus niet, dan krijg je later thuis een fikse boete op de mat.
Tanken: benzine, diesel en espresso
Natuurlijk is tanken in Italië niet veel anders dan je gewend bent. Althans, dat lijkt zo op het eerste gezicht en langs de grote snelwegen. In veel Italiaanse dorpen moet je niet gek staan te kijken als de pompbeheerder de tank voor je vol gooit. Wil je inderdaad een volle tank, zeg dan tegen de beste man ‘Pieno, per favore!’
Grijp elke pitstop ook even aan om zelf bij te tanken. Met een lekker sterke espresso, want waar je ook komt in Italië, langs de snelweg drink je bijna overal goede espresso. Een echte opkikker!