Ga op pad met onze City Walks!

10 tips voor als je met de auto naar Italië reist

Morgen is het zover, dan gaat ook Saskia weer zuidwaarts. Niet met het vliegtuig dit keer, maar met de auto. Daarom delen we vandaag alvast 10 tips zodat jullie, net als Saskia, voorbereid op pad kunnen. Zo begint de vakantie meteen al als je achter het stuur kruipt!

camper-Italie

Klaar voor vertrek?
Een paar weken voor vertrek lopen we deze checklist altijd even door. Zo heb je nog alle tijd om eventuele ontbrekende zaken te regelen. Allereerst: het is verplicht om in Italië een gevarendriehoek en veiligheidsvesten (voor zowel de bestuurder als de passagiers) bij je te hebben.

Zorg ook op tijd voor een vignet voor de reis door Zwitserland of Oostenrijk. Dit is verplicht – voor je de grensovergang passeert moet de sticker op de voorruit zitten. Je kunt de sticker desgewenst ter plekke kopen, maar makkelijker is het om dit van tevoren te doen bij de ANWB.

Let op: in Italië is het (net als in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en België) verboden om je navigatie te voorzien van signalering voor flitspalen. Dat kan je een flinke boete kosten, dus beter is het om dit er voor vertrek helemaal af te halen.

Passen en tunnels
Voor je de zuidelijke warmte van Italië voelt, moet je helaas even een tunnel door of pas over. Vaak een reden voor urenlange vertraging en ergernis. Dat kan gelukkig ook anders.

Koop voor de Brennerpas een Videomaut bij de laatste twee benzinestations in Duitsland of online via de ADAC. Met Videomaut betaal je vooraf de tol (€ 8,50) en wordt je kenteken opgeslagen. Als je bij de Brennerpas aankomt, mag je de speciale Videomaut-bypass nemen en omzeil je al die gele kentekens rechts van je. Niet vergeten te zwaaien!

Brennerpas

Voor de Gotthard-tunnel is er helaas nog geen fast pass. Het belangrijkste advies is hier dat je niet op pad gaat als veel anderen dat ook doen. Vertrek bijvoorbeeld niet meteen als de vakantie begint, maar mijd de vrijdagen en zaterdagen in het hoogseizoen. Vroeg bij de tunnel zijn is ook een uitkomst, als je bijvoorbeeld in het zuiden van Duitsland overnacht. Denk wel: vanaf Basel duurt het nog zo’n twee uur voor je de tunnel bereikt.

Op drukke dagen kan de wachttijd enorm oplopen. Een handige rekensom is dat 1 kilometer file voor de tunnel ongeveer 10 minuten wachttijd betekent. Mocht die wachttijd te veel oplopen, dan is de omweg via de pas het overwegen waard. Eenmaal in de Gotthardtunnel kun je afstemmen op het speciale radiokanaal, dat je wijst op de regels, de veiligheid en tussendoor rustgevende muziek laat horen. Zo zijn die 16 kilometer zo voorbij!

Files en andere verkeersinformatie
Hoewel de meeste navigatiesystemen goede file-informatie geven, kan het soms handig zijn op andere manieren de meest recente files te horen. Wij gebruiken altijd de site van de Autostrade, de Italiaanse autowegen, die duidelijke en actuele informatie geeft. Wij hebben wel ook in Italië een mobiele telefoon met internet, let op met het bezoeken van websites als je per MB moet betalen.

tol-Italie

Met een sneltreinvaart langs de tolhuisjes
Op bovengenoemde website vind je ook informatie over de tolwegen. Nu is dat verder niet zo spannend, als je maar weet dat je bij het goede tolhuisje staat. Wil je contant betalen, kies dan voor de rijstrook met erboven een wit bord met daarop afgebeeld munten en bankbiljetten. Zie je hier ook een hand bij, dan gaat het om een bemand tolpoortje, anders moet je automatisch betalen (en dan is het wel handig als je het bedrag zoveel mogelijk gepast kunt betalen).

Betalen met creditcard kan bij de rijstroken waarboven een blauw bord prijkt, met daarop het woord CARTE. Dan is er ook nog een rijstrook met een geel bord erboven, waarop TELEPASS staat. Hier kun je meteen doorrijden, mits je voor vertrek een Telepass hebt aangeschaft. Je wordt namelijk automatisch geregistreerd en het verschuldigde bedrag wordt verrekend. Tot voor kort kon je dit alleen aanschaffen met een Italiaanse bankrekening, maar nu kan het ook via TollTickets. Let wel: dit systeem werkt in heel Italië, behalve op Sicilië.

Zone Toeristisch Leed
Als je eenmaal de snelweg verlaten hebt, heb je wellicht de neiging om ontspannen achterover te leunen. Bestemming bijna bereikt! Nog even zoeken naar het hotel, de bed & breakfast of de camping en het grote genieten kan beginnen!

Zona Traffico Limitato (2)

Pas dan wel goed op voor de zones in veel Italiaanse steden en dorpen die autovrij zijn. In deze Zona Traffico Limitato wordt verkeer grotendeels geweigerd. Er zomaar inrijden mag dus niet, dan krijg je later thuis een fikse boete op de mat.

De verbodsborden zijn eigenlijk best wel duidelijk (een wit bord met een rode cirkel) maar ik kan hier uit eigen ervaring vertellen dat – op het moment dat je tussen voorbijflitsende scooters en alle kanten op schietende auto’s een adres aan het zoeken bent – je geen enkele aandacht meer schenkt aan de borden, met alle gevolgen van dien. Bovendien staan er op de onderborden zoveel tekens en tekst dat je eigenlijk geen tijd hebt om alles in je op te nemen.

Daarom nu een rustige blik op zo’n bord, zodat je het in elk geval herkent als je er vlak voor staat – want je moet er dus niet langs rijden. Binnen de aangegeven tijden op de onderborden is het namelijk verboden de zone in te rijden. Soms staan er twee hamertjes naast. De hamers naast de tijden betekenen ‘niet op zon- en feestdagen’, het verbod geldt dan dus wel op zaterdagen.
Voertuigen die er wel in mogen rijden, worden aangeduid op de onderborden. Die zijn er echter in vele varianten en ze kunnen ook nog eens verschillen per gemeente (zelfs per zone!). De belangrijkste ontheffingen zijn voor invaliden (mét parkeerkaart), bromfietsers en motoren, bussen, taxi’s en politieauto’s.

Wanneer kun je een (tijdelijke) vergunning krijgen? Dat kan alleen als je in het centrum woont, in een hotel in het centrum verblijft, in een parkeergarage in het centrum wilt parkeren of een invalidenparkeerkaart hebt. Verblijf je in een hotel, dan moet je bij het inchecken altijd je kenteken doorgeven. De medewerker van de receptie moet dit dan doorgeven aan de gemeentelijke politie om een ontheffing te krijgen. Hetzelfde geldt voor de eigenaar van de parkeergarage. Let er goed op dat ze dit ook doen en bewaar voor de zekerheid altijd de hotelrekening of parkeerkaartje als bewijsstuk.

snelheidscontrole-Italie

Trajectcontrole
Op de Italiaanse snelwegen mag je over het algemeen 130 kilometer per uur rijden. De meeste Italianen doen dat ook, al zijn er wat kleine Fiatjes met oude opaatjes die de gemiddelde snelheid ver naar beneden halen. Sommige auto’s zoeven echter ook zo snel voorbij dat je ze bijna niet ziet.

Nu mogen veel Italianen dan snelheidsduivels zijn, laat je niet opjagen, zeker niet op een stuk snelweg waar trajectcontrole wordt uitgevoerd. Je herkent de trajecten aan witte borden met daarop Autovelox of  groene borden met daarop Controllo Elettronico della Velocità, een waarschuwing om het gaspedaal niet te diep in te drukken…

benzine-diesel-tanken-Italie

Tanken: benzine, diesel en espresso
Natuurlijk is tanken in Italië niet veel anders dan in Nederland. Althans, dat lijkt zo op het eerste gezicht en langs de grote snelwegen. Zijn we hier echter gewend alles zelf te doen, in veel Italiaanse dorpen moet je niet gek staan te kijken als de pompbeheerder de tank voor je vol gooit. Wil je inderdaad een volle tank, zeg dan tegen de beste man ‘Pieno, per favore!

Grijp elke pitstop ook even aan om zelf bij te tanken. Met een lekker sterke espresso, want waar je ook komt in Italië, langs de snelweg drink je bijna overal goede espresso. Wij zijn onderweg in elk geval nog nooit teleurgesteld in dit zwarte goud!

pomp-benzine-koffie

Laat in de zomer je winterbanden thuis!
Misschien voor de meeste mensen heel logisch, maar dit jaar toch het vermelden waard. Sinds dit jaar heeft Italië namelijk verboden dat je op je winterbanden door de laars rijdt. Het gaat hierbij om winterbanden met de letter L (120 km/u), M (130 km/u), N (140 km/u), P (150 km/u) en Q (160 km/u). Met deze banden mag je tussen 16 mei en 14 oktober dus niet in Italië rijden. Wie dan toch met dergelijke banden over de Italiaanse wegen rijdt, riskeert een boete, die begint bij ruim 400 euro en kan oplopen tot ruim 1600 euro. Daarnaast kan je auto zelfs in beslag worden genomen. Geen risico lopen dus!

Boetes en strafpunten
Verkeersovertredingen kun je beter voorkomen dan genezen, want het is al lang niet meer zo dat de boete binnen de Italiaanse grenzen blijft. Die parkeerboete of snelheidsovertreding valt gewoon bij je thuis op de mat. Soms wel lange tijd na je vakantie, maar dat is alleen maar zuurder natuurlijk. Doe dus niet zoals de Italianen en ga niet vrolijk zitten bellen met je telefoon aan je oor en parkeer je auto niet midden op straat.

In Italië geldt het strafpuntensysteem voor het rijbewijs namelijk ook voor buitenlanders. Voor elke verkeersovertreding krijg je een bepaald aantal strafpunten. Bij twintig punten wordt je rijbewijs voor zes maanden tot twee jaar ingenomen. Hier vind je de hoogte van de verschillende boetes, samen met nog wat andere tips voor een autovakantie naar Italië.

Clet-verkeersbord-kunst-Italie

Grappige verkeersborden en een vuurspuwende hond
Wij sluiten af met een leuke tip, die je een heel andere kijk op het Italiaanse straatbeeld geeft als je door een Italiaanse stad rijdt. Op veel plekken zie je namelijk verkeersborden met een grapje. Een witte pijl op een blauw bord die een hart doorboort, een verboden-in-te-rijdenbord waarvan de witte balk is omgetoverd tot een blik sardientjes of een houten plank die door een mannetje wordt doorgezaagd… Er zijn tientallen variaties!

Deze vrolijke verkeersborden zijn een creatie van de Franse kunstenaar Clet, die in Florence woont en werkt. Zijn borden zijn echter te zien in heel Italië. Wij reden laatst zelfs een extra rondje over de rotonde, om te zien hoe de blauwe pijlen van het rotondebord een salami in plakjes snijden. Grande!

Clet-verkeersbord-salami-Italie

Langs de snelweg vind je geen borden van Clet, maar wel de herkenbare zwarte hond met zes poten en een rode vlam uit zijn bek. Dit is het logo van de Eni (voorheen Agip), de Italiaanse energiemaatschappij. We schreven hier eerder al een leuke blog over, waarin we vertellen hoe deze hond is geboren. Voor ons is dit zespotige dier namelijk hét teken dat we weer in Italië zijn aanbeland en we verwelkomen hem dan ook altijd uitgebreid!

logo-Agip-Eni-Italie-hond
Buon viaggio!

Ontdek onze droomplekken in Italië!

8 reacties

  1. Onze tip om de Gotthard te ontwijken is met de autotrein gaan. vanuit Italie ga je bij het Lago Maggiore naar Gravelona, Domodossola naar Iselle. daar stap je op de autotrein naar Kandersteg. Een supermooie tocht dwars door de bergen (onder de Simplonpas door) en dat levert veel tijdswinst op!
    Op de heenweg rijden wij altijd snachts, dan ben je toch het snelst in ons favoriete vakantieland!

  2. Leuke tip Bettine, grazie!

  3. Binnenkort ben ik ook van plan om naar Italie te gaan met de auto. je tips zijn zeer handig, want nu weet ik waar ik op moet letten. Dus heel erg bedankt voor je tips.

    Gr.

    Lucien Lachman (Blog Autoroadshow)

  4. 10 handige tips! Ben afgelopen jaar nog naar Italie gegaan met de auto en had sommige van deze tips beter van te voren kunnen lezen.

  5. Heel nuttig artikel Saskia, complimenten!
    Ik woon als nederlandse al 38 jaar in Italie, dus ik heb gewoon alle mogelijke routes geprobeerd in de jaren…..maar toch is de route over Frankrijk de snelste met weinig files. Een goede route voor wie naar de westkust van Italie gaat of naar de Adriatische zee.
    De route: Antwerpen, Brussel, Namen, Luxemburg, Metz, Nancy, Lunéville, Saint-Diè-des-Vosges (par le tunnel), Colmar, Mullhouse, dan op de grens bij Basel maar nog in Frankrijk overnachten bij Formule – 1 motel in Saint Louis en in de avond eten bij Marco en Rita (pizzeria Sole in Saint Louis de Chaussee). De volgende dag Basel, Luzern, Lugano, Como, Milaan, Parma, dan is het kiezen rechtdoor naar de Adriatische zee (Bologna) of afslaan na La Spezia.
    De route is heel mooi, vooral door de belgische Ardennen en Frankrijk….Zwitserland is prachtig…..

  6. ik woon in belgie (leuven).
    ik vertrek binnen 2 weken naar italie (pietramurata) kort aan het gardameer,
    hoe kan ik het beste rijden….., langs duitsland of frankrijk…..?

  7. Vanuit Leuven naar het Gardameer lijkt me dat de snelste optie via Duitsland en Oostenrijk voert – maar Ciao tutti is geen routeplanner natuurlijk. Check dus voor de zekerheid ook je navigatie!

  8. Dank u vr de tips. Wij vertrekken volgende week nr de Toscaanse kust. Ik ga er zeker rekening mee houden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *