Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Met kinderen naar Italië – Op avontuur in Rome

Elke Buyvoets vertelt over hoe je met kleine kinderen op een fijne manier door Italië kunt reizen. Na haar artikel over Floris’ eerste vliegreis deelt ze dit keer tips voor een bezoek aan Rome met een kleintje.

Elke: ‘Rome, de stad van het Pantheon, het Colosseum en de Sint-Pieter. Maar ook van het sleutelgat op de Aventijn, de wijk Monti, de Via Margutta en de markt in Testaccio. Na vele bezoekjes aan Rome blijft de stad ons steeds weer verbazen en ontdekken we iedere reis weer nieuwe hoeken. Ook deze keer keken we uit naar het ontdekken van, voor ons, nog onbekende pareltjes.

Toen ik zwanger was, hebben we besloten om te blijven reizen als de baby er zou zijn, maar we realiseren ons wel dat het allemaal een beetje anders zal lopen nu Floris erbij is. Gaan we die onbekende pareltjes nog kunnen ontdekken of gaat de hele reis om slaapjes en babyvoedsel draaien? Wel, ik kan met een glimlach vertellen dat het een fantastische vakantie is geworden met onze kleine vriend.

Het appartement dat we hadden geboekt, lag in de wijk Trastevere. Centraal gelegen, tussen vele restaurants en bezienswaardigheden. Toen we nog alleen reisden, hebben we regelmatig overnacht in eenvoudige B&B’s in alle wijken van Rome.

Maar toen ik begon na te denken wat we allemaal nodig zouden hebben, ben ik toch beginnen zoeken naar een appartementje dat centraal gelegen was en waar we ook een keuken hadden. Ik wist namelijk niet of we iedere dag wel konden uit gaan eten met hem en dan is een keuken wel gemakkelijk. Dan zouden Pepijn en ik gezellig wat kunnen koken terwijl Floris aan het slapen was.

Uiteindelijk hebben we de keuken hiervoor niet hoeven te gebruiken omdat Floris iedere avond mee uit eten ging en in zijn kinderwagen sliep. Maar dat weet je natuurlijk niet voor je vertrekt. In Trastevere zijn we ‘s avonds onder andere bij Mama eat gaan eten, een leuk en gezellig restaurantje waar je ook glutenvrij kan eten. De voorzieningen voor baby’s zijn heel erg goed, met veel plaats op het damestoilet om te verschonen en een kinderstoel waardoor je kindje er knusjes bij kan komen zitten.

‘s Morgens was Floris natuurlijk lekker vroeg wakker en daar maakten we dan ook gretig gebruik van om even een wandeling te maken door de ontwakende straten van Trastevere. Zalig om Rome ook eens zo vroeg in de morgen mee te maken. De levendige markt op het Piazza San Cosimato, de vrolijke vogeltjes die de restjes pizza en brood naar binnen werken en zakenmannen die naar hun werk vertrekken in een keurig pak en nog snel een cappuccino drinken in hun favoriete bar. Dit is genieten, dit is Italië.

Na het ontbijt in het appartement met verse broodjes, cornetti en een echte caffè uit de caffettiera, konden we Rome weer gaan verkennen. We wisten op voorhand niet of Floris wel in de kinderwagen ging slapen, dus het kon goed zijn dat we na een paar uurtjes moesten terugkeren met een oververmoeide baby. Ik had me daar op voorbereid en had genoeg leesmateriaal meegenomen om me tijdens zijn dutjes bezig te kunnen houden. Ook dit was uiteindelijk niet nodig geweest want mijn boeken hebben de buitenkant van mijn koffer niet gezien…

Na een ontspannende wandeling door de straten met een heerlijk lentezonnetje, was het tijd voor de lunch. Floris krijgt ‘s middags altijd zijn groentehapje en dat maken we iedere dag vers klaar voor hem. Maar dat is moeilijk als je de hele dag onderweg bent.

Na veel denken, twijfelen en opzoekwerk, hadden we beslist om tijdens deze vakantie groentehapje uit een potje te geven. We hadden deze meegenomen uit België en op voorhand al eens laten proeven, want er zijn kinderen die geen potjes willen als ze altijd vers eten. Maar bij Floris was dit geen probleem, hij at ook de potjes met smaak op.

Overal waar we geluncht hebben, werd het eten met veel plezier opgewarmd. Op verschillende plaatsen kreeg Floris zijn eten zelfs op een bordje met een lepeltje erbij. Hij vond het allemaal fantastisch. Na zijn eten bleef hij echter verlekkerd kijken naar wat wij op ons bord hadden liggen en zo heeft hij dan ook zijn eerste Italiaanse brood in Rome gegeten.

Het fruithapje in de namiddag is helemaal geen probleem om vers te geven. ‘s Morgens ging ik met Floris en Pepijn naar de markt en kochten we heerlijk vers fruit. Bananen, frambozen, kiwi’s, aardbeien… Allemaal fruit dat gemakkelijk te pletten is en dat je op een terrasje vers kan klaarmaken, terwijl je zelf geniet van een aperitivo (en ook een paar frambozen en aardbeien).

Bij Bar del Fico, in een straatje achter het Piazza Navona, zijn we een paar keer gestopt voor het fruithapje. Heel vriendelijke bediening en ze hadden er ook kinderstoeltjes waardoor het allemaal een beetje gemakkelijker werd.

Ook nu Floris erbij was, hebben we zeker nog voor ons onbekende pareltjes kunnen ontdekken. Zo hebben we deze vakantie onder andere een bezoekje gebracht aan de Thermen van Caracalla, Villa Farnesina en de Giardino degli Aranci. Deze laatste, de Sinaasappeltuin, ligt op de Aventijn en eens je boven bent, geniet je er van een prachtig uitzicht, dat de beklimming zeker de moeite waard maakt. Een beetje verder vind je ook het sleutelgat, waar je volgens mij het mooiste uitzicht op de Sint-Pieter hebt.

De Giardino degli Aranci straalt een romantische sfeer uit op het moment dat je er binnen wandelt door de verliefde koppeltjes die op de vele bankjes zitten te giechelen. Maar wij hebben het bankje gebruikt om Floris zijn luier te verschonen. In Rome is het niet gemakkelijk om plaatsen te vinden waar je dit kan doen. De meeste toiletten zijn heel klein, laat staan dat er ook nog een tafel staat waar je je kleintje kan verschonen. We hebben Floris dan ook een paar keer verschoond op een bankje in een park. Er bestaan verschoningsmatjes die je kan oprollen en zo in de verzorgingstas kan meenemen. Matje op de bank of op het gras en het verschonen kan beginnen.

Ondanks het feit dat het moeilijk was om voorzieningen te vinden waar we hem konden verschonen, zijn we er toch in geslaagd om er enkele te vinden. In de buurt van het Pantheon bijvoorbeeld vind je Hostaria Volpe Pasini (Via della Maddalena 42). De toiletten vind je op de eerste verdieping en boven het toilet kun je een tafel openklappen. Na een drankje en een schone luier moet je zeker ook even stoppen aan de overkant van het pleintje, bij Gelateria San Crispino (Piazza della Maddalena 3). Hier maken ze ambachtelijk ijs en deze gelateria wordt dikwijls vernoemd als een van de beste van de stad.

Toen we in de wijk Monti rondliepen, in de straatjes achter het Colosseum, was het weer tijd voor een nieuwe luier maar er was nergens een bankje te bespeuren. Op goed geluk liepen we een bar binnen met de originele naam Bar Monti. Ik vroeg of er plaats was op het toilet, maar ik kreeg een hele duidelijke ‘nee’ van de barista die heel geconcentreerd zijn cappuccino afwerkte. Teleurgesteld wilden Pepijn en ik vertrekken op zoek naar een plaats waar het wel kon, maar net op dat moment kwam er vanachter het hoekje een oude man die nog eens vroeg wat we wilden. Hij nam me bij de arm en bracht me naar een tafeltje en zei me dat ik Floris daar mocht verschonen. Geweldig! Toen alles achter de rug was draaide ik me om en zag ik de oude man met zijn kleindochtertje spelen. Grazie nonno!

We vonden het heel belangrijk dat het ook voor Floris een fijne vakantie zou worden en we gingen dus helemaal mee in zijn ritme en behoeften. Tijdens de dag namen we de kinderwagen mee, maar ik kan me voorstellen dat ikzelf ook niet de hele dag in zo een kinderwagen zou willen liggen. De draagzak ging dus ook mee, zodat hij Rome af en toe ook vanuit een ander perspectief kon beleven.

Ook moet je meer pauzeren met een baby om hem te laten drinken, eten of voor een nieuwe luier. Maar dit betekent ook dikwijls een extra terrasje doen dus dat was helemaal geen straf. Op die manier was hij ook weer eventjes uit de kinderwagen en kon hij even een boekje lezen of op het gras spelen. Wat we nu niet meer deden, was in de zon gaan zitten. Pepijn en ik houden enorm van de zon en konden er dus ook ettelijke uurtjes in vertoeven. Deze keer was het opzoeken van de schaduw een ware kunst geworden.

Van ijsjes naar fonteinen en van musea naar terrasjes, Floris vond het allemaal geweldig. Ik werd iedere keer weer verliefd op deze kleine man bij het zien van zijn blik wanneer hij weer iets nieuws ontdekte of op zijn lach bij de vele aandacht die hij kreeg van de Romeinen. Dit was zijn eerste ervaring met Italië. Hij kan nog niets zeggen maar we zagen aan zijn glimlach dat het goed zat en dat we al konden beginnen met de voorbereidingen voor de volgende vakantie.’

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips