Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Museo Mille Miglia – een duik in de geschiedenis van deze mythische race

Na de start van de Mille Miglia is het tijd om in de geschiedenis van deze mythische race te duiken. Net buiten de stad Brescia, aan de provinciale weg naar Rezzato, vind je het enige museum over de Mille Miglia: het Museo Mille Miglia. Erwin nam er een kijkje.

Erwin: ‘Het museum is ideaal te combineren met een bezoek aan Brescia, de stad waar de Mille Miglia elk jaar start en finisht, én met een vakantie aan het Gardameer, dat slechts op een steenworp afstand ligt.

Het museum is sinds 1997 gevestigd in het voormalige klooster van Sant’Eufemia della Fonte, dat al in 1008 werd gebouwd in opdracht van bisschop Landolfo van Brescia. Een historische locatie voor een museum met in de hoofdrol een historische race – mooier kan het niet…

Wanneer je het voormalige klooster binnen loopt, kom je direct in een enorme museumwinkel terecht waar werkelijk van alles te koop is met het kenmerkende logo van de Mille Miglia erop. Van kleding tot mokken, van boeken tot magneetjes.

Via de winkel arriveer je bij de entree van het museum. Een van de medewerksters legt ons uit dat er nu een tijdelijke tentoonstelling is, juist vanwege de race die net van start is gegaan. Veel van de auto’s die normaal in het museum te zien zijn, rijden nu namelijk mee. Maar niet getreurd, de vervangende modellen mogen er zeker ook zijn – en ook deze auto’s hebben allemaal aan de Mille Miglia deelgenomen.

Het museum vertelt – in chronologische volgorde – het verhaal van de originele race, die tussen 1927 en 1957 vierentwintig keer werd verreden (met een flinke pauze rond en tijdens de Tweede Wereldoorlog).

De Mille Miglia is ontstaan naar een idee van vier autoliefhebbers uit Brescia: graaf Aymo Maggi, Renzo Castagneto, Franco Mazzotti en Giovanni Canestrini. Zij sloegen de handen ineen en tot op de dag van vandaag moeten we deze mannen dankbaar zijn voor hun briljante idee.

Eenmaal in het museum aangekomen tref je een prachtig gedecoreerde muur met daarop alle winnende auto’s van de originele race. Hier is ook goed de evolutie van de voertuigen door de jaren heen te zien, net als het verschil in racetijd.

De eerste race in 1927 werd afgelegd in een goede eenentwintig uur. Men reed de originele race dus in één etmaal! Stel je dat eens voor, het is 1927, de wegen zijn voor het merendeel grindpaden zonder verlichting en de auto’s missen alle gemakken van deze tijd. En dan dik twintig uur aan één stuk sturen… Dat is een ware heldendaad!

Tegen 1955 is de racetijd met meer dan de helft afgenomen. De Brit Stirling Moss rijd met zijn Mercedes-Benz 300 SLR Spyder de race in een spectaculaire tijd van tien uur en ruim zeven minuten, de snelste tijd ooit! Dit betekent dat de gemiddelde snelheid op een duizelingwekkende 157,65 kilometer per uur uitkomt, en dat gewoon op de openbare weg.

Verderop in het museum zie je diverse schitterende bolides, met eromheen alle attributen die uit de zelfde periode stammen, zoals benzinepompen en reclameborden. Dit is deels wat het museum zo leuk maakt; het gaat zo echt leven.

Een van de meest waardevolle documenten van het museum is het deelnemersformulier van de eerste Mille Miglia, met daarop de handtekeningen van de gestarte coureurs.

Hoewel het museum niet groot is en eigenlijk maar een klein deel van het oude klooster in beslag neemt, geeft het wel een mooi beeld van de geschiedenis van de originele Mille Miglia. Hieronder een fotoverslag van het museum, zodat je kunt meegenieten van alle oldtimers die er staan te schitteren.

Praktische informatie
Het museum is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Een kaartje kost € 8,-. Op de website van het museum vind je alle details. Als tip wil Erwin je nog wel meegeven om het museum in een andere periode te bezoeken dan tijdens de Mille Miglia, zodat je alle pronkstukken kunt zien die tijdens zijn bezoek afwezig waren.

Ontdek onze digitale reisgidsen voor nóg meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *