Michelangelo’s David is misschien wel het beroemdste beeld ter wereld. Het is in elk geval het beroemdste beeld van Florence, dat zowel in marmer (op het Piazza della Signoria en in de Galleria dell’Accademia) als in brons (op het Piazzale del Michelangelo) dagelijks duizenden bewonderende blikken trekt.
Florence herbergt echter nog een David – met eveneens een gespierd torso, een steen in de hand en een achterwerk om te aanbidden. Helaas is deze David veel minder bekend dan zijn marmeren broer, terwijl hij toch ook door een beroemd kunstenaar is gemaakt.
De bronzen David, die te bewonderen is in het Museo Nazionale del Bargello, is een creatie van Donatello, die het beeld rond 1440 maakte. De op een hoed en laarzen na naakte man zorgde al bij de onthulling voor opwinding en dubbele gevoelens. Het was het eerste vrijstaande mannelijke naakt dat sinds de oudheid was gecreëerd – een gedurfde zet dus van Donatello.
Bovendien zorgde het nogal vrouwelijke aanzien van David voor gonzende geruchten. Zou het een verwijzing zijn naar Donatello’s amoureuze gevoelens voor mannen? De veer die uit een van Davids laarzen steekt, lijkt dit te bevestigen – ware het niet dat Donatello eerder een heel andere David had gemaakt. Dit marmeren beeld was juist wel heel mannelijk, flink wat groter – en bovendien gekleed.
Men zinspeelt dan ook regelmatig op het feit dat de bronzen David eigenlijk helemaal geen David is. Het zou gaan om Mercurius, die niet naar het hoofd van David aan zijn voeten kijkt, maar naar dat van de reus Argus Panoptes.
Donatello kan ons niet meer vertellen hoe het nu echt zit, maar ga als je in Florence bent zeker even een kijkje nemen bij zowel de marmeren als de bronzen David, die allebei in het Bargello te vinden zijn, en oordeel zelf!