Bestel Saskia's roman Het perfecte recept

Pagani – Italiaans design ten top

Bij Italië denk je meteen aan de fantastische keuken, aan de oneindige culturele hoogtepunten en aan de prachtige stranden. Italië is daarnaast ook het land van hoogstaand design – van beroemde modemerken (met prachtige kleding, kleurrijke tassen en perfect gevormde schoenen) tot meubels en lampen, van keukenaccessoires (met Alessi en Bialetti als grote namen) tot auto’s.

Door die laatste designtak liet Ciao tutti-lezer Erwin van Heteren zich inspireren tijdens een reis In de regio Emilia-Romagna, in de zogenaamde motor valley, het gebied tussen Modena en Bologna. Hier vind je onder meer de fabrieken van Maserati, Ferrari, Lamborghini en Ducati. Sommige merken hebben er zelfs hun eigen museum.

Erwin ging echter niet op bezoek bij de grote namen. Hij reed naar het slaperige dorpje San Cesario sul Panaro, naar een doorsnee industrieterrein, waar de splinternieuwe fabriek van Pagani te vinden is.

Erwin: ‘Bij de meeste lezers zal de naam Pagani niet direct een belletje doen rinkelen. Dat is niet geheel verwonderlijk, aangezien Pagani gemiddeld slechts twintig auto’s per jaar bouwt, met een prijskaartje van ver boven het miljoen. De auto’s liggen dus maar voor een zeer beperkt publiek binnen handbereik.

Maar voor iedereen die dol is op design en een passie voor auto’s heeft, is het wel mogelijk om de pareltjes in de showroom te bekijken. Je kunt zelfs een begeleid bezoek aan de fabriek brengen. Voor ik je daarmee naartoe neem, vertel ik je eerst nog even een stukje geschiedenis over het merk Pagani.

De passie van Horacio Pagani

Pagani Automobili S.p.A. is opgericht door de in 1955 geboren Argentijn Horacio Pagani. Op zeer jonge leeftijd is Horacio al bezig met design en engineering. Hij opent een winkeltje waar hij van simpele blokken hout gestroomlijnde automodellen maakt. Hier doet hij weliswaar veel ervaring op, maar hij komt er al snel achter dat zijn ambities groter zijn dan de mogelijkheden die Argentinië te bieden heeft.

Hij krijgt een grote kans om zichzelf te bewijzen als Renault hem vraagt de body van hun Formule 3-auto onder handen te nemen. Dit resulteert in een forse verbetering van de auto en Horacio’s talent komt voor het eerst voor het grote publiek naar buiten.

Kort na dit succes bezoekt Horacio de Lamborghini-fabriek in Italië. In 1982 besluit hij te verhuizen naar Italië, waar hij aan de slag kan voor Lamborghini. Hij start onder aan de ladder, met het vegen van de vloer, maar werkt zich langzaam omhoog. Uiteindelijk bekleedt hij de functie van chief engineer en is verantwoordelijk voor de Lamborghini 25th Anniversary Countach, die een groot succes werd.

Na dit succes probeert hij tevergeefs om Lamborghini een autoclave te laten kopen, zodat er onderdelen van carbon gemaakt konden worden. Lamborghini weigert, men ziet geen toekomst in het product. Ferrari had ten slotte ook geen autoclave.

Horacio laat zich echter niet uit het veld slaan en sprokkelt geld bij elkaar om zelf een autoclave te kunnen kopen. Hij start met zijn eigen consultantbedrijf Modena Design. Al snel levert hij carbon-onderdelen aan diverse Formule 1-teams, Daimler, Ferrari en Aprilia.

In 1992 start hij met Pagani Automobili S.p.A. en na zeven jaar onthult hij zijn eerste supercar de Zonda. Sinds 2011 is zijn tweede model op de markt, met de schitterende maar tegelijk ook tongbrekende naam Huayra (dat je uitspreekt als Waira).

Een rondje door de showroom

Een aantal maanden voor mijn bezoek heb ik een reservering gemaakt voor de rondleiding door de fabriek. Samen met mijn goede vriend Hans sta ik voor het imposante, hypermoderne gebouw, op een verder nietszeggend industrieterrein. Leuk weetje is dat de fabriek is ontworpen door een van de twee zonen van Horacio Pagani.

We melden ons bij de poort, die direct opengaat. Bij de receptie worden we hartelijk ontvangen en na de plichtplegingen is er alvast wat tijd om door de showroom te wandelen.

De showroom is eigenlijk meer een museum, waar de levensloop van Horacio Pagani en de geschiedenis van het automerk aan bod komen. Als de groep compleet is (met vooral Amerikanen en Chinezen – dat zijn ook de grootste afnemers van de Pagani-auto’s) start de rondleiding door de showroom.

Een vriendelijke dame vertelt in duidelijk Engels het verhaal achter elke auto in de showroom. We starten bij de Formule 3-auto van Renault, het reeds eerder vermelde eerste succes van Pagani, gevolgd door de Lamborghini 25th Anniversary Countach.

De overige modellen zijn van Pagani zelf. Van het type Zonda zijn er veel speciale edities uitgebracht, waaronder ook een zeer waardevol exemplaar: de Cinque roadster. De huidige waarde van dit model ligt rond de zeven miljoen euro, exclusief belastingen!

Pagani Zonda Cinque Roadster
Pagani Zonda R

Ook staat de Zonda R in de showroom, die is gebruikt in de BBC-serie Top Gear. De STIG reed er toen een ronderecord mee. De exacte tijd staat trots op de auto vermeld.

Net voor we naar het laatste model gaan, begint de groep wat onrustig te worden. Buiten klinkt namelijk het gebrul van een AMG V12. Het geluid komt dichterbij en in een flits komt er een Huayra voorbij. De poort van het terrein gaat open en de auto schiet naar de fabriekshal.

Ik kan nog net een foto maken, waarop te zien is dat de auto nog behoorlijk is afgeplakt om te testen. Eenmaal thuis kom ik erachter dat het om een Pagani Huayra BC moet gaan, maar dan met onderdelen die er normaal niet op zitten, zoals de luchthappers. Misschien is dit wel een scoop van een nieuw uit te brengen versie? De Huayra BC R misschien?

De groep komt weer tot rust en we lopen naar het laatste exemplaar, de Huayra die helemaal in het zwart is  gehuld, met rode leren bekleding. Het interieur lijkt zo uit een ruimteschip te komen. Wat een plaatje!

Alle auto’s van Pagani zijn uitgerust met een V12 van AMG, die slechts door één monteur gebouwd is. Elke motor draagt ook zijn naam op een plaatje: Burkhard Krüger.

Een ander handelskenmerk van Pagani is de uitlaat. Alle auto’s hebben vier uitlaten aan de achterzijde, zoals je op onderstaande foto goed kunt zien.

Het echte werk: de Pagani-fabriek

Na het bezoek aan de showroom is het tijd voor het echte werk: de rondleiding door de fabriek. Voor we door de magische deur mogen, moet iedereen zijn telefoon en camera afstaan en in een kluis leggen. Het is ten strengste verboden om beeldmateriaal te vergaren. Helaas kan ik je dus geen foto’s laten zien van de fabriek – maar geloof me als ik je vertel dat je er je ogen uitkijkt!.

Je kunt er van de vloer eten, zo schoon is het in de fabriek. Terwijl ik mijn ogen goed de kost geef, wordt uitgelegd welke materialen er gebruikt worden voor de auto’s. Een van deze materialen is het zelf ontwikkelde carbotanium. Dit is nog sterker dan carbonfibre, dat inmiddels gangbaar is in de auto-industrie.

Anders dan in andere autofabrieken zijn er hier geen productielijnen met timers. De auto is af als hij af is. Op dit moment is de levertijd ongeveer drie jaar. Een beetje geduld is dus nodig als je in Pagani wil rijden…

De rondleiding neemt ongeveer een half uurtje in beslag. Met een beetje geluk wordt er een auto gestart – een geluid dat mijn hart vult met dezelfde passie en trots als die Horacio Pagani moet voelen als hij hier binnenwandelt.

Aan het einde van de tour kun je nog even in de showroom rondkijken. Ook zijn er verschillende souvenirs, zodat je zonder drie jaar wachttijd en voor een aanzienlijk kleiner bedrag toch iets van Pagani kunt aanschaffen. Dan staan we weer buiten, ergens midden op het platteland in Emilia-Romagna, waar onze eigen auto op ons wacht. Geen Pagani helaas, met de ervaring van vandaag blijf ik daar voorlopig nog even van dromen…’

interieur van de Pagani Zonda S

Praktische informatie voor je bezoek aan Pagani

De rondleiding door de Pagani-showroom en -fabriek is alleen te boeken via de website van Pagani (reserveren is verplicht, je kunt er dus niet op de bonnefooi heen). Er worden rondleidingen gegeven van maandag tot en met vrijdag, om 10.00 uur (tot 12.30 uur) en om 14.30 uur (tot 17.00 uur).

De kosten bedragen € 35,- per persoon. Het is ook mogelijk om alleen de showroom te bezoeken (met de bijbehorende shop); de kosten hiervoor bedragen € 15,- per persoon.

Wil je een voorproefje zien? Onderstaand filmpje is alvast veelbelovend!

Ontdek de leukste routes in Italiaanse steden!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *