Als je aan een Italiaan vraagt: ‘Cosa vuoi di più dalla vita?’ (Wat wil je nog meer van het leven?), zou het zomaar kunnen dat je als antwoord krijgt: ‘Un Lucano!’ Deze vraag is namelijk de slogan van Amaro Lucano en in Italië net zo beroemd als bij ons ‘Even Apeldoorn bellen’.
De oorsprong van deze kruidenlikeur ligt in Pisticci, een dorpje in de buurt van MateraDeze link opent in een nieuw tabblad (Basilicata), in het zuiden van Italië.
In dit gebied vol ravijnen is de museum-fabriek van Amaro Lucano te vinden, een kleine oase gewijd aan de oorsprong en het destillatieproces van dit product, waar men in de regio én in heel Italië trots op is.
Het geheime recept van Pasquale Vena
Amaro Lucano heeft een fascinerende geschiedenis, die in 1894 is begonnen maar nog altijd springlevend is. De kruidenlikeur Amaro Lucano is ontstaan dankzij Pasquale Vena, een banketbakker uit Pisticci.
Hij ging in de leer bij de beroemdste pasticceria’s in Napels. Na zijn terugkeer in Pisticci probeerde hij een likeur te ontwikkelen met een gebalanceerd smaakprofiel, die goed samen zou gaan met zijn zoete lekkernijen.
Hij slaagde erin een mix van tweeëndertig kruiden te maken met een typische smaak, sterk en aromatisch en perfect om van te genieten als digestivo, dus als drankje na het eten. Zo ontstond Amaro Lucano, een hoogwaardige likeur die meteen een onverwacht succes werd.
Koninklijke complimenten
Het drankje werd ook buiten de regio beroemd. Met zijn intense smaak bekoorde het zelfs de leden van het koninklijk huis van Savoia. De koning was zelfs zo onder de indruk, dat hij Pasquale Vena tot ridder benoemde.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de productie van Amaro Lucano stopgezet, vooral vanwege een tekort aan ingrediënten.
In de jaren vijftig ontwikkelde het kleine laboratorium in Pisticci zich tot een echt bedrijf, dankzij de inspanningen van Giuseppe en Leonardo Vena, de zoons van Pasquale. De familie Vena registreerde het patent bij de Kamer van Koophandel.
Op de fles prijkte ook toen al la pacchiana, een boerenmeisje in de klederdracht van Basilicata, het wapen van de Savoia’s en een adelaar met een lint waarop staat ‘Lavoro e Onestà’, werk en oprechtheid.
Aan deze twee woorden hecht de familie Vena veel waarde, omdat het de belangrijkste twee factoren zijn die hebben geleid tot het succes van Amaro Lucano.
Wereldwijd succes
Met de komst van reclame op radio en televisie werd de zichtbaarheid van het merk Amaro Lucano enorm vergroot. Dankzij een grote reclamecampagne verbreidde de roem van de likeur, inclusief de beroemde slogan waarmee we dit artikel openden, zich ook aan de overkant van de oceaan.
Momenteel wordt het merk verkocht in meer dan dertig landen. Het bedrijf heeft een omzet van vijfentwintig miljoen en produceert vier miljoen flessen likeur per jaar, waarvan vijftien procent bedoeld is voor de export.
In Italië kom je het in bijna elke bar wel tegen, naast andere Italiaanse merken als Martini, Aperol SpritzDeze link opent in een nieuw tabblad en Liquore StregaDeze link opent in een nieuw tabblad.
Bij de fabriek in Pisticci en het hoofdkantoor in Milaan werken in totaal vijftig mensen. Sinds 2019 is er ook een museum gewijd aan de kruidenlikeur, Essenza Lucano.
Essenza Lucano – het museum van Amaro Lucano
Essenza Lucano ligt naast de huidige fabriek van Amaro Lucano. Het museum is gevestigd in het vroegere fabrieksgebouw, dat niet meer gebruikt wordt voor de productie.
Je ontdekt er de meer dan honderdvijfentwintig jaar geschiedenis van Amaro Lucano en de familie Vena. De prachtig ingerichte tentoonstelling is gebaseerd op vijf thema’s, die samen het succesverhaal van Amaro Lucano vertellen.
Nog voordat je iets ziet, ruik je bij binnenkomst al het bedwelmende en kenmerkende aroma van de tweeëndertig geneeskrachtige kruiden in de uitgestrekte kruidentuin, waar je de ingrediënten van de likeur letterlijk kunt aanraken.
Vanuit de tuin wandel je door een reeks expositieruimtes, waar oude notenhouten persen, traditionele distilleervaten en afbeeldingen uit de beroemde reclamecampagnes te zien zijn.
Deze illustreren duidelijk de constante toewijding van de familie Vena, die al vier generaties aan het hoofd staat van het bedrijf, maar ook hun verbondenheid aan tradities en aan de streek, twee factoren die altijd beslissend zijn geweest voor het succes van Amaro Lucano.
Hierna kom je bij een enorme glazen wand die je een kijkje biedt achter de schermen van het productieproces van Amaro Lucano. Je ziet hoe de medewerkers van de fabriek aan het werk zijn.
Natuurlijk kun je er ook een glaasje Amaro Lucano proeven en worden er regelmatig masterclasses en kookdemonstraties gegeven.
De verhalen van de familie Vena
Het museum heeft ook een multimediaal deel, waar op interactieve wijze vijf verhalen worden verteld door sleutelfiguren in de geschiedenis van Amaro Lucano.
Allereerst komt de oprichter Pasquale Vena aan het woord en vervolgens de leden van de familie die op dit moment aan het hoofd van het bedrijf staan. Je kunt naar de verhalen luisteren van twee medewerkers van de fabriek in Pisticci uit het verleden en van de Pacchiana, een boerenmeisje dat symbool staat voor alle vrouwen van Basilicata en het verhaal van de regio vertelt.
Tot slot is er een barman die je de fijne kneepjes leert van het maken van cocktails met Amaro Lucano. Er zijn in verschillende ruimtes ook interactieve schermen met video’s over de geschiedenis, de bijzonderheden van de productie en de beleving van het merk in het collectieve geheugen.
Op de website van Essenza LucanoDeze link opent in een nieuw tabblad zijn de actuele openingstijden plus beschikbare rondleidingen en activiteiten te vinden. De toegang is gratis.
foto’s: Amaro Lucano & Essenza Lucano