Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Via Ellenica – een prachtige wandeling van Brindisi (Puglia) naar Matera (Basilicata)

Als je de omgeving van Matera, de stad van de Sassi, eens te voet wil verkennen, kun je je hart ophalen aan de Cammino Materano. De volledige cammino bestaat uit zes verschillende wandelingen die je door de regio’s Puglia en Basilicata leiden.

Alle wandelingen starten of eindigen in Matera. Zo ook de Via Ellenica, die van Brindisi naar Matera loopt. Simone wandelde de laatste twee etappes van deze route en neemt je mee op pad.

Van Puglia naar Basilicata

Simone: ‘De etappes van de Via Ellenica die ik heb gelopen, gaan van Ginosa (Puglia) naar Montescaglioso (Basilicata) en van Montescaglioso naar Matera. Je kunt de wandeling in beide richtingen lopen, waarbij je de geel-groene markering volgt.

Wanneer je zoals ik richting Matera loopt, volg je de gele pijlen. Als je richting Brindisi loopt, volg je de groene pijlen. Omdat ik in Ginosa start, ga ik daar vanuit Matera met de bus naar toe. De bus (met eindbestemming Taranto) vertrekt vanaf Piazza Giacomo Matteotti in Matera. De bussen gaan niet heel regelmatig, dus check de tijden via de website van Sita Sud voor je gaat lopen.

Glooiende landschappen, cactussen en olijfbomen

In Ginosa stap ik uit aan de Via Tagliamento, midden in het centrum. De eerste geel-groene sticker prijkt op een paal aan de Via Roma. Vanaf dit punt loop je langzaamaan het centrum uit, richting de buitenwijken van de stad.

De route is zo’n veertien kilometer lang. De gele pijlen voor Matera zijn duidelijk aangegeven, dus je kunt niet missen welke kant je op moet.

Na zo’n drie kilometer (met ook wat hoogtemeters) wordt de omgeving groener en is er het eerste vergezicht over het Pugliese landschap te zien. Daarna volgen er nog veel meer: glooiende landschappen. Cactussen en olijfbomen aan de rand van de weg typeren deze route.

Montescaglioso – hoog op een heuvel

Je vervolgt je route tot het eind van de weg, waar je met de bocht mee naar links afbuigt. Hier begint een onverhard pad dat door een bijna woestijnachtig landschap loopt, met veel rotsen, her en der wat bomen en struiken en soms een verlaten schuurtje of huis. In de verte zie je al een heuvel waarop de eindbestemming van de eerste dag ligt: Montescaglioso.

Tijdens de wandeling is er weinig schaduw, dus zorg voor goede bescherming tegen de zon (zonnebrandcrème, maar ook een pet of hoed). Neem ook voldoende water en proviand mee voor onderweg. Dat koop je het beste al in Ginosa, want daarna kom je tot aan het eindpunt geen horecagelegenheid meer tegen.

Klim naar de Abbazia di San Michele Arcangelo

De weg voert een klein stukje over asfalt, maar al snel buig je weer af naar natuurlijk gebied. Je loopt een stuk langs een rivier, eerst aan de linker- en daarna over de rechteroever. Je blijft dit pad volgen tot het overgaat in een verharde weg.

Aan je rechterhand zie je in de verte een agriturismo. Ook hier loop je rechtdoor, totdat je links een onverhard pad opgaat om aan de laatste klim richting Montescaglioso te beginnen.

De klim begint voorzichtig, maar later wandel je steiler omhoog. Het uitzicht wordt steeds indrukwekkender. Een lappendeken aan verschillende soorten natuur verschijnt onder je. Wanneer je de eerste klim hebt gehad, volgt er nog een, richting de Abbazia Benedettina di San Michele Arcangelo, die je al van verre ziet liggen. Eenmaal boven geniet je van een prachtig panorama.

Even op adem komen in Montescaglioso

In Montescaglioso overnacht ik bij Flower House, een klein appartementje in het centrum. Bij Pizzeria La Giara kom ik even bij van de wandeling met een goede pizza en een lokaal biertje.

De volgende dag start ik al vroeg met de tweede etappe, die start bij de Porta Sant’Angelo. Deze tweede etappe van Via Ellenica is zo’n achttien kilometer lang. Vrijwel meteen ga je rechts schuin naar beneden en verlaat je Montescaglioso. Door een bosrijke omgeving loop je naar beneden, tot je op een verharde weg uitkomt.

Bossen, rotsen en struiken

Onderweg geniet je weer van de uitgestrekte velden en glooiende heuvels in de verte. Je volgt een tijdje de verharde weg, tot je rechtsaf het bos in kunt.

Slinger met het bospad mee tot aan een gigantische installatie met een bovengrondse leiding. Hier sla je linksaf. Je blijft in het bos lopen, tussen de rotsachtige stenen en een wildgroei aan struiken en dennen.

Na een tijdje loop je het bos weer uit en wandel je over een stuk asfaltweg. Ook tijdens deze etappe loop je veelal door open vlaktes, dus genoeg water en eten inslaan voor je vertrekt, is ook nu geen overbodige luxe.

Parco Regionale della Murgia Materana

Je verruilt de asfaltweg voor een onverhard pad door de natuur. Langs een hut voor vogelspotters wandel je door geelgekleurde heuvels en wederom een woestijnachtig landschap.

Dit pad voelt alsof je echt helemaal één met de natuur bent, zo rustig en desolaat is het. Je blijft het alsmaar volgen, tot je via een asfaltweg, zandweg en tunneltje steeds meer in de buurt van de buitenwijken van Matera komt.

Vanaf dit punt loop je richting het Parco Regionale della Murgia Materana. Prachtige rotsachtige landschappen vol groen vormen het decor van de laatste kilometers.

Na dit park loop je verder over de doorgaande weg, de historische binnenstad van Matera binnen. Vanaf dit punt zijn er geen geel-groene markeringen meer en kun je het beste de kaart volgen.

Wandel langs de Sassi van Matera

Vervolg je weg kriskras langs de Sassi, tot je bij de San Pietro Caveoso aankomt. Vanaf daar neem je de itinerario turistico, de toeristische route, omhoog richting de Duomo. Deze prachtige kerk markeert het eindpunt van de tweede etappe.

Geniet van het uitzicht vanaf het Piazza Duomo en neem zeker een kijkje binnen in de kathedraal. Wil je meer moois zien in Matera, dan vind je in deze blog nog veel meer tips voor deze unieke stad.’

Praktische informatie Cammino Materano

Wil je meer weten over de Cammino Materano? Op de officiële website van de Cammino Materano vind je alle routes met uitleg (soms ook in het Engels). Voor meer informatie over de bussen in Puglia en Basilicata raadpleeg je de website van Sita Sud.

Ontdek onze digitale reisgidsen voor nóg meer tips