Fons van den Broek en Edith Piguillet reizen met de trein door het zuiden van Italië. In Puglia loopt het spoor voornamelijk langs de kust, maar ook in het binnenland zijn regionale netwerken met stoptreintjes: in de Gargano, in de Valle d’Itria en in de Salento.
Ook is er een netwerk dat Puglia verbindt met Basilicata, waar Fons en Edith ook mooie treinroutes uitstippelden, net als in het ruigere Calabrië, waar je af en toe overstapt op de bus naar dorpjes in het woeste binnenland.
In de reisgids Met de trein door Puglia, Basilicata en Calabrië helpen Fons en Edith je op weg om de trein te nemen en je over te geven aan het landschap waar je doorheen rijdt. Langzaam reizen en genieten van de plekken waar je terecht komt!
Met de trein langs de Tyrreense Zee
Aan de Tyrreense kant van Calabrië kun je een lange reis maken, van Reggio Calabria naar Maratea en verder naar Napels. Hoogtepunten op de route zijn onder meer Scilla, Tropea, Pizzo, Paola, Diamante, Scalea en Maratea, in het Tyrreense kustgebied van Basilicata.
Fons en Edith: ‘De Tyrreense kust krijgt identiteit met namen, die het karakter van het gebied proberen te vangen, met als eerste La Costa Viola (de paarse kust, bij Scilla), een verwijzing naar de violette kleuring van het water.
Iets verder naar het noorden ligt de Costa degli Dei (de kust van de goden, bij Tropea), volgens sommige mythen de woonplaats van de goden, die kozen voor de schoonheid van het landschap.
De kustlijn wordt vervolgd met de Costa dei Cedri (kust van de cedercitroenen, bij Diamante en Paola). Als laatste is er de Costa di Maratea, in de woeste, bergachtige omgeving van Basilicata.’
Ferrovia Tirrenica Meridionale
Fons en Edith: ‘In 1875 werd het mogelijk om vanuit Noord- en Midden-Italië naar Reggio Calabria te reizen. Maar dat was een lange reis: via Potenza naar Metaponto en dan langs de Ionische kust naar Reggio Calabria, een omslachtige verbinding en een omweg.
Er was dan ook meteen vraag naar een meer rechtstreekse verbinding langs de Tyrreense kust en in 1895 was het zover, met de voltooiing van Ferrovia Tirrenica Meridionale, de zuidelijke lijn langs de Tyrreense kust.
De lijn was direct een groot succes. Postkoetsen waren niet meer nodig en de spoorbaan was sneller dan de traditionele verbindingen over zee, met de kustvaarders die de kleinere havens met elkaar verbonden.
De spoorlijn werd de motor voor de toeristische en economische ontwikkeling van de kust. Er kwamen dwarsverbindingen, van Paola naar Cosenza en Sibari en van Lamezia Terme naar Catanzaro Lido.
In 1970 kwam er een directe lijn tussen Rosarno en Lamezia Terme, waardoor de oude route die door Pizzo Calabro, Tropea en Nicotera loopt zich heeft ontwikkeld tot een prachtige toeristische kusttrein.’
Het landschap aan de Tyrreense kust
Fons: ‘De Tyrreense kust is woest, de bergen komen dicht bij de zee – er is maar één wat vlakker stuk – wat een mooi, soms sensationeel landschap van bergen en kliffen, baaien en stranden oplevert.
De meest woeste kust vind je bij de Aspromonte, in het zuiden, en bij Maratea, wanneer je nog in Basilicata bent. Waar gebouwd kan worden, is gebouwd. De hele Tyrreense kust is toeristisch, in het noorden van Calabrië, bij Scalea zijn delen van de kust bezet met vakantiewoningen, campings bij de stranden, voor vooral Italiaans zomertoerisme.
In de bergachtiger streken is grootschalige ontwikkeling niet mogelijk en is het toerisme geconcentreerd in historische dorpjes en stadjes, soms een kilometer het land in.
De spoorlijn loopt langs alle kustplaatsen, zodat deze kust uitstekend bereisbaar is met de trein. Terwijl aan de Ionische kust de historische stadjes en dorpjes wat verder weg van de kust zijn gesitueerd, liggen ze aan de Tyrreense kust vlak aan zee.
Deze kust biedt zo de mogelijkheid om kennis te maken met historische stadjes, in combinatie met zee en strand, en met steeds een station in de buurt.’
In hun reisgids delen Fons en Edith meer details over deze kustlijn, zodat je een gedetailleerde treinroute kunt uitstippelen. Buon viaggio!
Met de trein door Puglia, Basilicata en Calabrië | Fons van den Broek & Edith Piguillet | ISBN 9789493300668 | € 24,50 | Edicola Publishers | bestel Met de trein door Puglia, Basilicata en Calabrië bij je lokale boekhandel of via deze link bij bol.com