Ga op pad met onze City Walks!

Een duik in de historie van La Gola di Frasassi

De Gola di Frasassi (die vroeger de Gola del Sentino werd genoemd) is een nauwe bergpas van ongeveer drie kilometer lang. De pas is gevormd door de Sentino-rivier en loopt tot diep in het betoverende landschap van Le Marche.

De gola wordt aan de ene kant geflankeerd door Monte Frasassi en aan de andere kant door Monte Vallemontagnana. Langs deze bergpas vind je op verschillende plekken grotten, die al sinds de prehistorie door de mens gebruikt zijn. Ze boden niet alleen een plaats om te schuilen maar werden ook als religieuze plaatsen gezien. Duik je met ons mee de grotten in – terug in de tijd?

Genga-Frasassi-Le-Marche (1) Genga-Frasassi-Le-Marche (2)

Genga – een knus dorpje van kalksteen
Het stadje Genga vormt al sinds eeuwen het middelpunt van deze regio. Antonio Brandimarte, de bibliothecaris van paus Leo XII (1760-1829) kwam uit Genga en beschreef dit middeleeuwse stadje als volgt: ‘Het ligt op een heuvel, bijna geïsoleerd van Monte Ginguno, waarmee het verbonden is. Het beslaat de volledige vlakte van deze heuvel. De grond waarop het gebouwd is, is ‘la genga’, dat betekent kalksteen. De huizen daar hebben geen fundering, maar de gebouwen zijn gemaakt uit het gesteente van de bergen.’

Deze ontstaansgeschiedenis is nog steeds zichtbaar in de huidige bebouwing van Genga, een sereen dorpje waar je meestal alleen wat vogeltjes hoort fluiten.

Genga-Frasassi-Le-Marche (3) Genga-Frasassi-Le-Marche (4)

Op het dorpsplein van Genga vind je het Museo di Genga, het museum over zowel Genga zelf als over de grotten in de omgeving. Een belangrijk deel van het museum is gewijd aan twee belangrijke schatten uit de omgeving van Genga: een Venus uit de oude steentijd en een Madonna col Bambino uit de negentiende eeuw.

Genga-Frasassi-Le-Marche (5)

De Venus is vrij recent gevonden, in 2008, en slechts acht centimeter hoog. Het wordt beschouwd als een van de oudste voorbeelden van kunst uit de Italiaanse steentijd. De kenmerken van het beeldje zijn vergelijkbaar met eerder gevonden beelden van Venus uit de oude steentijd, die zo’n 28.000 tot 20.000 jaar geleden werden gebeiteld.

Uit een stalactiet is een figuur uitgesneden waarbij vrouwelijke kenmerken en tekenen van vruchtbaarheid benadrukt worden: ronde billen, grote borsten, gezwollen buik en een opvallend schaambeen. De armen zijn uitgestrekt, alsof het figuurtje aan het bidden is of een offer doet.

Genga-Frasassi-Le-Marche (6)

De andere grote vondst die tentoongesteld wordt in het museum is een Madonna col Bambino (Madonna met Kind). Dit marmeren beeldhouwwerk uit de negentiende eeuw is vervaardigd door Antonio Canova en stond oorspronkelijk in de Tempio del Valadier (‘de Tempel van Valadier’), waar nu een kopie te vinden is.

Tempio del Valadier – een kapel in de grotten
Tussen Genga en San Vittore loopt een voetpad omhoog, richting een ingang in de bergen. Deze grot herbergt maar liefst twee heiligdommen, die op slechts tientallen meters van elkaar liggen. Twee volledig verschillende weliswaar: de één is gebouwd door Benedictijner monniken in het jaar 1007 en de andere in opdracht van paus Leo XII, die afkomstig was uit Genga.

 

Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (7) Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (9) Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (10)Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (8)

Langs het pad omhoog zijn verschillende gaten in de rotswanden te zien. Volgens archeologen werden deze bergen in de prehistorie als schuilplaats gebruikt en dienden de gaten voor het positioneren van speren. Verder omhoog vind je langs de route veertien kruiswegstaties, elk met een deel van de lijdensweg van Jezus.

Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (7a) Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (11) Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (13)

Wanneer je door de zinderende warmte de kruisweg omhoog hebt gevolgd (deze wandeling op zich is al een aanrader vanwege de schitterende vergezichten) kom je eerst bij deze poort, waarna je meteen betoverd wordt door een metershoge kapel: de Tempio del Valadier.

De bouw van deze kapel, die is vernoemd naar de ontwerper ervan, Giuseppe Valadier, was een opdracht van paus Leo XII. De eerste steen werd gelegd in 1819. Negen jaar later, in 1828, werd de kapel voltooid.

De achthoekige kapel is volledig opgetrokken uit travertijn, een soort kalksteen die verderop in de Frasassi-bergen is gewonnen. In de kapel werd een Madonna col Bambino geplaatst, die in het museum in Genga te bewonderen is. Hij past precies in de grotten: een waar meesterwerk!

Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (12) Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (14) Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (15)Tempio-Valadier-Frasassi-Le-Marche (16)

De Heilige Maria onder de Rotsen
Een paar meter verderop bevindt zich het tweede heiligdom: de Santa Maria infra Saxa, letterlijk vertaald ‘de Heilige Maria onder de Rotsen’. Deze vroegere kluizenaarswoning bevindt zich dan ook onder de rotsen, gedeeltelijk ingebeiteld in de bergwand.

Bronnen uit 1029 spreken over een klooster dat bewoond werd door Benedictijner nonnen. Tot in de jaren veertig werd in dit heiligdom een houten beeld van Madonna bewaard, maar deze werd helaas verwoest door een brand. Nu is er een stenen kopie te vinden.

Santa-Maria-infra-Saxa-Frasass-Le-Marche

Als je even de grotten inloopt, kun je daar in de zomer heerlijk verkoeling vinden voordat je weer naar beneden afdaalt. De ingang van dit bijzondere tafereel is niet zo gemakkelijk aan te geven, maar als je de weg van de Grotte di Frasassi naar Pianello volgt dan kom je er vanzelf langs. Er is een kleine parkeerplaats en aan het begin van het wandelpad is er een plek om water te drinken.

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Een reactie

  1. Ik weet niet of ik echt overal ga komen op die plaatsen die jullie tippen, maar ik geniet elke keer weer van de bijbehorende verhalen en prachtige foto’s. Dankjewel!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *