Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

De Via delle Cascate Perdute – het pad van de verloren watervallen in Sarnano

Natascha en Nicolas wonen in Pesaro, een sfeervolle kustplaats in Le Marche, die in 2024 de Italiaanse Hoofdstad van de Cultuur zal zijn. Vanuit Pesaro neemt ze je mee naar het pad van de verloren watervallen van Sarnano, helemaal in het zuiden van Le Marche, tussen Macerata en Ascoli Piceno.

Drie watervallen rondom Sarnano

Natascha: ‘Het is haast niet te geloven dat er zich op een steenworp van het historisch centrum van Sarnano maar liefst drie watervallen bevinden. Via een makkelijke route van slechts zes kilometer wandelen zijn de Antico Molino in het Piano-gebied, de Lu Vagnatò in het Morelli-gebied en de Cascatelle in het Romani-gebied te bewonderen.

Er is slechts één korte steile helling voor de Antico Molino-waterval, verder zul je weinig last hebben van hoogteverschillen, zodat het pad geschikt is voor jong en oud.

Sentiero delle cascate perdute

Deze route ontleent zijn naam Sentiero delle cascate perdute (pad van de verloren watervallen) aan het feit dat twee van de drie watervallen van de Tennacola-stroom lange tijd verborgen werden door dichte vegetatie en pas in 2020 weer aan het licht kwamen.

Wij ondernamen deze tocht in de lente, dus helaas zat een duik in het water er toen niet in, maar in de zomer zul je de verleiding niet kunnen weerstaan om een frisse duik te nemen bij de watervallen.

Het pad van de verloren watervallen in detail

Wil je de route via Wikiloc inlezen? Check dan deze link. Je kunt het beste parkeren aan de Largo Bozzoni en de route starten vanaf het Piazza Perfetti, het panoramaterras van het historisch centrum van Sarnano. Vanaf hier bereik je de Antico Molino-waterval in ongeveer een kwartier.

Wandel vanaf het piazza naar de Via Buozzi, over de Largo Decio Filipponi. Wanneer je de muren van het historisch centrum bereikt, neem je de afdaling aan je rechterhand, die je naar de sportfaciliteiten van Palasport leidt.

Laat deze links liggen en ga naar beneden via de Via del Colle, in de richting van de wijk Piano. Rechts zie je de school Alberico Gentili. Loop over de geasfalteerde weg tot je aan de rechterkant de aanduidingen ziet voor het pad dat je naar de rivierbedding leidt.

Let op: dit is het steilste stuk van de wandeling. Onderweg kom je de ruïnes van de oude watermolen tegen, half verborgen in het struikgewas. Via een houten loopbrug kom je bij de waterval.

Vanaf de Antico Molino-waterval loop je in ongeveer een half uur naar de Lu Vagnatò-waterval. Hiervoor keer je terug tot aan de sportfaciliteiten aan de geasfalteerde weg. Bij de kruising met de Strada Provinciale 78 Picena sla je linksaf. Hier moet je even goed opletten voor het verkeer.

Passeer het slachthuis van Sarnano en steek bij het roze huis net voor de brug voorzichtig over. Neem de onverharde weg die langs het huis loopt. Na een paar meter ga je op de kruising linksaf.

Links zie je een kleine kerk (nu privé) gewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van Loreto. Je bevindt je namelijk op een stuk weg dat behoort tot zowel de Via Franciscana delle Marche als de Via Lauretana, twee mooie pelgrimsroutes in Le Marche.

Steek de kleine brug die je voor je ziet over en neem het pad aan de rechterkant naar de Lu Vagnatò-waterval. De naam van deze waterval is afgeleid van een uitdrukking in het lokale dialect, die verwijst naar het feit dat er vroeger stroomopwaarts van de waterval een soort groot zwembad lag, waar de jonge Sarnanesi graag kwamen zwemmen.

Onder aan het pad vind je een oud bassin dat werd gebruikt door wasvrouwen, terwijl aan je rechterkant een pad werd uitgehouwen dat afdaalt naar de rivierbedding en dat je recht voor de waterval brengt.

Rechts van je is er een kleine grot waaruit een andere stroom water vloeit, wat het sprookjesachtige karakter van deze plek nog versterkt.

Van de Lu Vagnatò-waterval wandel je in een klein half uur naar de Cascatelle dei Romani. Keer terug naar de wasplaats en neem vanaf daar het smalle pad door de bomen omhoog, dat je langs de laatste huizen van het gehucht Morelli leidt.

Eenmaal op de geasfalteerde weg zie je een kruispunt waar je de onverharde weg aan je rechterhand neemt. Na een paar meter geniet je links van een prachtig uitzicht op het historisch centrum van Sarnano, terwijl voor je de Monti Sibillini oprijzen, als majestueuze bewakers van het dorp.

Bij het volgende kruispunt, bij de brug, sla je linksaf. Na een paar meter kom je aan je rechterhand een onverharde weg tegen, die richting de Cascatelle dei Romani gaat.

Volg de weg tot aan het stenen huis en sla linksaf het groen in. Na een paar meter zie je de Cascatelle, de derde bestemming van de Via delle Cascate Perdute. Rust hier even uit, neem een duik als je wil, maar geniet vooral van het spektakel van deze betoverende plek!

Terug naar het centrum van Sarnano

Vanaf de Cascatelle kun je terugwandelen naar het centrum van Sarnano (een wandeling van ongeveer een half uur) of doorgaan op het wandelpad dat leidt naar de Pozze dell’Acquasanta en de Pellegrino-waterval.

Wandel terug langs de kerk van San Rocco, sla linksaf de Via Donato Bramante in en steek via de bomengroep aan je rechterhand over om bij het nieuwe schoolcomplex in Sarnano te komen.

Ga verder door het Parco del Serafino, een stadspark met een onlangs gerenoveerde speeltuin. Na de speeltuin sla je rechtsaf en wandel je over de laan die slingert tussen het Parco del Serafino en het Campo della Vittoria, waar in augustus de Palio del Serafino wordt gehouden.

Ga de helling op tot aan het Piazza della Libertà, het kloppend hart van het moderne Sarnano. Steek het plein over en sla rechtsaf de Borgo Garibaldi in.

Vanaf hier kun je kiezen om linksaf te slaan en via de Porta Brunforte naar het historisch centrum te lopen of nog een paar meter verder te wandelen en de lift te nemen die je terugbrengt naar de Bozzoni Parking.

met dank aan Stefano Monti en Isabella Tomassucci voor een aantal foto’s

Nachtelijke excursie naar de watervallen

Er worden soms nachtexcursies georganiseerd naar de watervallen. Op sommige momenten van het jaar worden de drie watervallen van de Via delle Cascate Perdute van zonsondergang tot middernacht verlicht en kun je ze ook ’s avonds bezoeken.

Let wel: alleen de drie watervallen zijn verlicht, niet de paden om ze te bereiken. Het is essentieel om een zaklamp mee te nemen om de route af te leggen.

Draag goede wandelschoenen om de gladde delen veilig te bewandelen. Het wordt aanbevolen om waterdichte jassen te dragen.’

Ontdek onze digitale reisgidsen voor nóg meer tips