Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Antica Cappelleria – op bezoek bij de oudste hoedenmaker van Rome

Dicht bij de ingang van de Musei Vaticani vind je Antica Cappelleria, het atelier van de oudste hoedenmaker van Rome. Hier worden al sinds 1936 de mooiste cappelli, hoeden, gemaakt. Een bezoek aan deze historische plek is een reis terug in de tijd, naar een Rome dat aanvoelt als een dorp waar iedereen elkaar kent.

Jesper wandelt – zonder hoed – bij toeval Antica Cappelleria binnen, waar Patrizia Fabri en haar team de mooiste hoeden maken. Zo’n driehonderd meter verder staan honderden mensen in de rij voor de Vaticaanse Musea. Hier, slechts even verderop in de wijk Prati, heerst een heerlijke rust.

In de winkel zie je overal waar je maar kijkt hoeden, zowel voor mannen als vrouwen. Chique, elegante exemplaren of juist stoer en opvallend. Achter de winkel bevindt zich het atelier, waar nog altijd hoeden worden gemaakt. Het is de enige plek in Rome waar nog met de hand hoeden worden gemaakt.

‘In 1929 verhuisde de familie Cirri van Toscane naar Rome,’ zo vertelt Patrizia. ‘In 1936 openden de Cirri’s deze cappelleria, hoedenwinkel, waar ze onder meer de beroemde Toscaanse strohoeden maakten. Maar er is veel meer variatie mogelijk. Ik geloof dat we in de loop der tijd meer dan tweeduizend verschillende vormen hebben verzameld, waarmee steeds weer andere hoeden worden gemaakt.’

We nemen een kijkje in het atelier, waar de hoedenmakers dagelijks aan het werk zijn. Rondom hen liggen de belangrijkste benodigdheden uitgestald; van scharen en hamers tot linten en garen.

Elke hoed wordt volledig met de hand gemaakt, met mooie stoffen die langzaam worden getransformeerd tot hoofddeksels. Ik ben onder de indruk van de enorme collectie houten modellen die de hoeden een perfecte pasvorm geven.

Bij een caffè vertelt Patrizia hoe ze bij Antica Cappelleria verzeild raakte: ‘Ik stapte hier voor het eerst over de drempel als een gewone klant. Ik viel meteen voor een van de hoeden en besloot hem in een opwelling te kopen. Eenmaal thuis verfraaide ik hem – als architect moet ik af en toe mijn creatieve kant kwijt kunnen in een klein project – en verkocht ik hem weer, aan een andere winkel.

De eigenaresse van deze winkel was onder de indruk en vroeg me om meer van deze hoeden. Ik ging dus weer terug naar Antica Cappelleria en kocht vierentwintig identieke hoeden. Sindsdien stapte ik regelmatig over de drempel, om hoeden te kijken of te kopen.

In 2003 hoorde ik dat Antica Cappelleria de deuren zou moeten sluiten. Dat ging me zo aan het hart, ik had echt een band opgebouwd met de winkel én met de hoedenmakers. Ik besloot de toenmalige eigenaar, Signor Loris, eens te polsen naar zijn plannen.

In eerste instantie kreeg ik het geld om de winkel over te nemen niet bij elkaar. Wel kocht ik een groot aantal hoedenvormen, zodat deze in elk geval niet verloren zouden gaan. Gelukkig lukte het uiteindelijk om ook de winkel te kopen. Ineens was ik naast architect ook eigenaar van een historische hoedenwinkel, met vijf hoedenmakers.

Ik ging – en ga – elke dag fluitend naar mijn werk. Het is heerlijk om de hele dag met hoeden bezig te zijn, om een deel van de Romeinse modehistorie te hebben kunnen behouden.’

Want de hoed is een mooi modesymbool, zeker in een land als Italië, waar mode een van de belangrijkste sectoren is. Het was waarschijnlijk een van de eerste exportproducten, een van de eerste statussymbolen. Met een hoed liet je immers zien dat je tot een bepaalde klasse behoorde…

Hoewel een hoed tegenwoordig niet meer zo onderscheidend is – met dank aan onder meer de zonnehoeden – is de keuze aan hoeden verveelvoudigd. Nu meer mensen een hoed dragen, onderscheid je je niet meer door een hoofddeksel op te zetten, maar door bewust te kiezen voor een bepaald soort hoed, een bepaald model, een bepaalde kleur…’

Vanwege de vele Vespa’s en andere motorini in de stad (Patrizia noemt de helm de grootste vijand van de hoed) is het accent van Antica Cappelleria wel verschoven. Men maakt niet alleen hoeden op maat voor individuele klanten, maar ook voor theatervoorstellingen en modeshows.

Zo ontwierp Patrizia bijvoorbeeld de mooiste creaties voor modehuis Valentino, maar ze staat ook regelmatig met een eigen collectie op de catwalk, tijdens de modeweken in Milaan en Parijs.

Patrizia: ‘Maar het meest geniet ik van de kleinere opdrachten, als een klant bijvoorbeeld een hoed komt bestellen voor een bruiloft of voor een doop, die mooi moet passen bij een reeds gekochte jurk of een nieuw pak.

Ik probeer dan een hoed te maken die niet alleen perfect bij die outfit past, maar ook en vooral bij de persoon. Hoe wil je je zelf presenteren? Wil je meteen opvallen, een grootse entree maken? Of wil je juist een minder opvallend exemplaar, dat meer van je gezicht laat uitkomen?’

Behalve aan de mooiste hoeden werkt Patrizia ook aan een boek dat de historie van de hoed én van de hoedenmakers vertelt. Patrizia: ‘In 2015 was er een schitterende mode-expositie in het MAXXI, een van de moderne kunstmusea hier in Rome.

Daar kreeg ik de eerste ideeën voor mijn boek, waar ik in de spaarzame vrije uurtjes graag aan werk. Wie weet kunnen we, als het boek verschijnt, weer zo’n mooie tentoonstelling organiseren, maar dan alleen rondom il cappello, de hoed.

Tot die tijd vind je de mooiste exemplaren gewoon hier, bij Antica Cappelleria, aan de Via degli Scipioni 46 in Rome. Dus wees welkom om een kijkje te komen nemen, ook als je geen hoed wil kopen. We laten je graag zien hoe we hier te werk gaan!’

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *