Tijdens de lockdown van eind 2020 was het Piazza del Plebiscito in Napels vaak verlaten. Het normaal zo levendige plein was rustig en saai.
In de nacht van 5 november reed er een vrachtwagen het lege plein op en werd er een groot wit object uit de laadbak getakeld. Een man, gekleed in het zwart, gaf aanwijzingen aan de chauffeur. Met grote voorzichtigheid legden ze het witte object midden op het plein.
Toen de zon opkwam en de eerste mensen het plein passeerden, zagen ze wat het was: een marmeren baby van twee meter lang, geketend op de grond. Ter waarde van één miljoen euro.
De mysterieuze man in het zwart was Jago, die een jaar eerder zijn nieuwe thuis vond in Napels.
Wie is Jago?
Jago is een kunstenaar uit Frosinone (in de regio Lazio), die hoofdzakelijk actief is in de beeldhouwkunst. Na opleidingen aan onder andere de kunstacademie had Jago in 2016 zijn eerste solo-expositie in Rome.
Vanaf daar ging het snel. Hij kreeg meerdere awards in binnen- en buitenland en woonde tijdelijk in China en de Verenigde Staten. Via social media groeide zijn bekendheid ondertussen ook in Europa.
Jago gebruikt video’s en sociale netwerken om het productieproces van zijn kunstwerken te delen, om zo een directe band op te bouwen met zijn publiek. In New York realiseerde hij een beeldhouwwerk dat hij inspireerde op het beroemdste beeldhouwwerk in Napels: Cristo velato (gesluierde Christus).
Figlio velato
De gesluierde Christus van Giuseppe Sanmartino vind je in de Cappella Sansevero in het historisch centrum van Napels. De marmeren uitvoering van het levenloze lichaam van Christus wordt beschouwd als een van de meest iconische beeldhouwwerken op aarde.
Jago werkte in 2018 het hele jaar aan een beeldhouwwerk dat hij inspireerde op dit meesterwerk, dat hij Figlio velato noemde (‘gesluierde zoon’).
In tegenstelling tot Christus is dit geen heilige die zich heeft opgeofferd voor de zonden van alle andere mensen. Figlio velato is een kind, een onschuldig slachtoffer van de onwetendheid en verkeerde keuzes die volwassenen maken.
Nog voordat hij zijn gesluierde zoon voltooide, begon Jago zijn zoektocht naar een geschikte plek om zijn werk tentoon te stellen. Al zijn voorgaande werken waren gekocht door particulieren, maar Jago wilde zijn Figlio velato achterlaten op een ongewone plek, een plek met een sterke identiteit die tegelijkertijd ook verbetering nodig had.
In Napels vind je natuurlijk veel van deze plekken. Er was echter één plek die hem het meest raakte. Die plek was Rione Sanità.
Rione Sanità en Jago
Jago kwam in aanraking met de Fondazione San Gennaro en Padre Antonio Loffredo, die voor een heel groot deel verantwoordelijk zijn voor de sociale verbetering van Rione Sanità in de afgelopen jaren.
Tijdens de rondleiding door hun wijk brachten ze Jago in een kleine gesloten kapel, in de San Severo-basiliek. Daar vond de kunstenaar de perfecte plek voor zijn gesluierde zoon. Een prachtige afgesloten plek, omringd door schilderijen van Napolitaanse meesters als Luca Giordano en Andrea Vaccaro.
Jago vond zijn nieuwe thuis in Rione Sanità en in dezelfde wijk vond hij ook een nieuwe werkplaats. Wanneer je Rione Sanità binnenrijdt, passeer je een klein plein met een verlaten kerk, de Chiesa di Sant’Aspreno ai Crociferi. De perfecte plek voor Jago om aan zijn nieuwe kunst te werken.
In 2021 maakte hij hier zijn Pietà af, die je nu in de Chiesa di Santa Maria in Montesanto in Rome kunt bekijken.
foto: Massimiliano Ricci via jago.art
Waar vind je Jago’s kunst in Napels?
Jago’s bekendste werk in Napels is uiteraard de eerder genoemde Figlio velato. Die vind je in de Basilica di San Severo in Rione Sanità.
Sinds juni 2021 zijn in het centrum van de stad ook twee andere werken van Jago te bewonderen. In de Sant’Anna dei Lombardi bewonder je zowel Il Muscolo Minerale als La Reliquia.
Ben je nieuwsgierig naar de wijk die Jago zo gegrepen heeft? Ontdek Rione Sanità dan samen met Joël en Iris van Ontdek Napels! Wil je meer weten over Jago? Check dan zijn website.
De baby ligt inmiddels niet meer op het plein, maar is eind vorig jaar naar Fujairah verplaatst. Toch blijft het een prachtig plein om naartoe te gaan in Napels. Wij kwamen er de afgelopen dagen twee keer vanzelf langs.