Ga op pad met onze City Walks!

Bernina Express – spectaculair treinen door de Alpen

Een van de meest spectaculaire spoorlijnen ter wereld is de Rhätische Spoorweg, die Italië met Zwitserland verbindt. Deze Rhätische Spoorweg brengt twee historische spoorlijnen samen in één trans-alpiene lijn, die dwars door twee bergpassen in de Zwitserse Alpen loopt.

Rhätische Spoorweg (4)

Beide spoorlijnen werden begin 1900 aangelegd. Ze hadden direct een enorme impact op de economie in het onherbergzame, tot dan toe slecht bereikbare Alpengebied. De Albula-spoorlijn loopt van Thusis (Zwitserland) naar Saint-Moritz (Zwitserland). Over 67 kilometer spoor werden hiervoor maar liefst 42 tunnels en overdekte galerijen en 144 viaducten en bruggen aangelegd.

De Bernina-lijn loopt van Saint-Moritz (Zwitserland) naar Tirano (Italië) en is 61 kilometer lang, met 13 tunnels en galerijen en 52 viaducten en bruggen. Het zijn twee van de weinige trajecten met een zogenaamde ‘360-graden looping-track’, wat wil zeggen dat de spoorlijn zo is aangelegd dat hij om een berg omhoog kan slingeren.

Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (1) Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (3) Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (4)

Deze bijzondere spoorwegen hebben in 2008 een plek op de Werelderfgoedlijst van Unesco veroverd, zodat er met technische innovaties voor gezorgd kan worden dat beide sporen tot op de dag van vandaag gebruikt kunnen worden – zonder afbreuk te doen aan de authenticiteit van de historische spoorlijnen.

De historische spoorlijnen van Albula en Bernina zijn volgens Unesco een prachtig voorbeeld van spoorlijnen die werden aangelegd om de isolatie van bewoonde gebieden in de Alpen te verminderen en waarvan de sociaal-economische consequenties bijzonder groot waren. Tel daarbij op dat de sporen zijn aangelegd te midden van de onherbergzame Alpengebieden, maar toch in volledige harmonie met de omgeving, en je begrijpt dat Unesco de Rhätische Spoorweg niet voor niets een ongekende technische en architectonische prestatie noemt.

Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (6) Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (7) Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (8) Rhätische Spoorweg (1)

De behoefte om de Alpen toegankelijk te maken en contact tussen verschillende gebieden mogelijk te maken, was in de tijd dat beide spoorlijnen werden aangelegd niet nieuw. Al in de prehistorie ontstonden er handelsroutes, die later ook door de Etrusken en de Romeinen werden gebruikt.

De Albula-Bernina-route dateert echter pas van de zestiende eeuw en maakte deel uit van een veilige route tussen Parijs en Venetië. Pas aan het begin van de negentiende eeuw, in navolging van de Italiaanse veldtochten van Napoleon, werden voor het eerst fatsoenlijke wegen in de Alpen aangelegd. De Bernina-pas werd bijvoorbeeld pas voltooid in 1842; de Albula-pas in 1866.

Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (2) Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (5)

Het eerste hotel in dit gebied werd gebouwd in 1857, in Saint-Moritz. Later dat jaar werd er ook een hotel gebouwd bij Lago di Poschiavo. Het zomertoerisme kreeg hiermee een boost. Maar om het voortbestaan van het toerisme in het betreffende berggebied ook in de winter te kunnen garanderen, groeide de noodzaak voor een reguliere transportservice, die de bereikbaarheid van het gebied moest vergroten.

Al in 1890 werd er nagedacht over een spoorwegennetwerk met stoomlocomotieven, waarmee de gebieden toegankelijker kon worden gemaakt, hetgeen de economie ten goede zou komen. Het duurde nog acht jaar voor het zover was. In 1898 werd de eerste steen van de Albula-spoorlijn gelegd. Zes jaar later, in 1904, werd de spoorlijn geopend, als onderdeel van de Rhätische Spoorweg.

Rhätische Spoorweg (3)Rhätische Spoorweg (2)

De spoorlijn was gebouwd op hoge pilaren die ver boven het landschap uittorenden. In eerste instantie vond het vervoer plaats met stoomtreinen, maar tussen 1900 en 1910 maakten deze plaats voor elektrische treinen. Na de opening van de Albula-lijn werd ook gestart met de bouw van de Bernina-lijn. Het hele traject was in 1910 klaar voor gebruik.

Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (9)

Je kunt nog altijd een treinrit maken over de Rhätische Spoorweg. Als je een ritje dwars door de Alpen durft te maken, door de vele tunnels of over torenhoge bruggen, kun je je verheugen op de meest spectaculaire treinrit ooit!

Bernina-Express-Zwitserland-Italië-trein (10)

Ontdek het prachtige Werelderfgoed in Italië!
Ontdek álle Italiaanse vermeldingen op de Werelderfgoedlijst in onze kleurrijke Special:

Bestel Ciao tutti Special Werelderfgoed in Italië voor € 5,95

De Ciao tutti Special is een digitale uitgave. Na bestelling krijg je zowel op je scherm als in je e-mail een link om de Ciao tutti Special te downloaden in PDF-formaat. Je kunt ‘m vervolgens opslaan en op meerdere apparaten, je pc, je laptop of tablet, van alle moois in je nieuwe Special genieten.

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *