Ga op pad met onze City Walks!

1820 Magazine brengt een culinair eerbetoon aan Campanië

Na terugkomst van een reis door Italië, moeten we voor we onze laptop kunnen openklappen op ons bureau altijd eerst een enorme stapels pakjes en post wegwerken. Ansichtkaarten van Ciao tutti-lezers, persberichten, boeken over Italië…

De laatste keer troffen we een prachtig nieuw magazine tussen deze pakjes aan: 1820 Magazine – The Art of Italian Gastronomy. Een full colour glossy Engelstalig magazine dat zich met zijn chique uiterlijk en omvang van tweehonderd pagina’s eigenlijk een boek mag noemen.

We doken meteen in de levendige verhalen en prachtige foto’s in deze eerste editie, die zich allemaal afspelen in de regio Campanië.

Je maakt kennis met Ernesto Iaccarino, chef-kok bij Don Alfonso 1890 in Sant’Agata sui Due Golfi, dat in 1890 door Iaccarino’s voorouders werd geopend en waar hij nog altijd de ultieme spaghetti al pomodoro maakt naar familierecept.

Iaccarino: ‘It’s a luxury of simplicity,, the recipe that brings together only three elements but a history of a thousand years. […] Rugged pasta from Gragnano, tomatoes from the Vesuvian territories, bursting with flavour, character, sharpness and acidity, olive oil, garlic and basil. Boiling water, salty like the sea. There is no secret, apart from the DNA that lies behind all of these ingredients.’

De volgende bestemming is Ischia, dat net als het bekendere Capri voor de kust van Napels ligt. Hier schuif je aan bij Nino Di Costanzo van Daní Maison. Di Costanzo wordt omschreven als ‘Ischia’s food ambassador’ en niets blijkt minder waar. Hij brengt de kleuren van het eiland op je bord.

Di Costanzo: ‘Whether it is traditional cuisine, poor man’s dishes. Seafood plates, those of the mountains or made in the woods, it is a cuisine that is based on invention that has come from poverty. Our fathers and our grandfathers have made it so, by making it an important element on a gastronomic level.’

Net zo gepassioneerd is Franco Pepe van pizzeria Pepe in Grani in Caiazzo, een klein plaatsje in de provincie Caserta. Een plaatsje dat niet bekend is vanwege zijn monumenten, maar juist vanwege die pizzeria – die vanwege de enorme aantallen eters van ver weg inmiddels ook een aantal mooie gastenkamers heeft geopend.

‘There are 14.000 people, roughly, that make the trip to Caiazzo toe at one of his pizzas. Grab a calculator, that is roughly 600 people a day. If the world sees him as a great pizzaiolo, his people see him as a geat mayor, because he has done more fort he territory than any previous administration.’

Zijn signature pizza is La Margherita Sbagliata, ‘de verkeerde Margherita’, met in plaats van een pizzabodem met tomatensaus en mozzarella als topping een pizzabodem met een mozzarellabasis en stukjes tomaat erbovenop.

De laatste culinaire grootheid die een plekje heeft gekregen in deze eerste editie van 1820 Magazine is Peppe Guida van Antica Osteria Nonna Rosa in Vico Equense. Guida wordt ‘dé koning van de pasta’ en ‘een échte nonna’ (grootmoeder) genoemd, omdat hij zelfs de meest verstokte pastaeters als de Italianen zelf nog kan verbazen en verrassen met een van zijn pastavariaties.

We watertanden bij foto’s van zijn spaghetti all’acqua di limone (de smaak van de Amalfikust ten top), zijn candele van Pastificio dei Campi met varkensvleesragù en een mix van pastasoorten met gele tomaatjes die op de flanken van de Vesuvius hebben kunnen rijpen.

Ook Gennaro Esposito van La Torre del Saracino, eveneens in Vico Equense, komt aan het woord. Zijn restaurant, dat in een oude wachttoren is gevestigd, heeft twee Michelinsterren, maar de chef-kok zet zich ook elk jaar opnieuw in voor het bruisende food festival in Vico Equense, Festa a Vico, waar iedereen kan genieten van lekkere gerechten en bijpassende wijnen.

De laatste culinaire grootheid is Mario Affinita van Don Geppi in Sant’Agnello. Hij zet Italiaanse klassiekers in een nieuw perspectief, met bijvoorbeeld een rode tomaat die gevuld blijkt te zijn met tartaar en vergezeld gaat van een crumble van pure chocolade en ansjovis en basilicumcrème.

Alleen al voor zijn maremisù zouden we bijna een tafeltje reserveren: een shotje van chocolade-roomijs, pindakaasrotsjes, chocoladefondant, koffiesorbetijs en nephout dat is gemarineerd in chocolade en karamel – en dat er als geheel uitziet als een prachtige onderwaterwereld met koraal. Dat is zowel voor het oog als voor de smaakpapillen pure kunst!

Naast gastronomische hoogstandjes maak je ook kennis met bijzonder design uit Campanië. Onder anderen Antonio De Matteis van Kiton en Marco Ferrigno van Arte Ferrigno.

Vooral de reportage van deze laatste kunstenaar is er een om je helemaal in te verliezen. In de Via San Gregorio Armeno maakt Ferrigno bijna levensechte beeldjes van terracotta, van een spaghetti etende Pulcinella tot Geppetto en Pinokkio, van een kleurrijke Madonna met Kind tot Napolitaanse waarzegsters in versleten vodden.

Elke pagina van het magazine is een klein kunstwerkje, zowel qua verhalen als qua foto’s. Dat is vooral te danken aan Marco Paone, de hoofdredacteur van 1820 Magazine – The Art of Italian Gastronomy, die tegenwoordig in Maastricht woont maar geboren en getogen in Rome. Zijn vader groeide op in Napels, een stad die duidelijk ook een bijzonder plekje in het hart van Paone heeft.

Marco Paone: ‘Het magazine is mijn persoonlijk antwoord op hoe de Italiaanse gastronomie en haar spelers in beeld gebracht zou moeten worden, op Internationaal niveau.

Italië, haar keuken, de culinaire namen en Made in Italy kennen helaas een soort van herhalend patroon, dat in het buitenland nooit veel verandert. Het gaat vaak om stereotypische samenvattingen, met altijd dezelfde namen en merken die naar voren komen.

Ik wilde dit veranderen en laten zien dat er in Italië ook heel veel nieuws gebeurt op gastronomisch gebied. Vaak op basis van traditie, maar soms ook verrassend vernieuwend.

Vandaar een glossy magazine met honderd procent focus op Italiaanse gastronomie heeft, met veel plek voor jonge talenten, kleine merken die anders bijna nooit de kans krijgen om naar voren te komen, culinaire grootheden die echt een vermogen aan ervaring en kwaliteit kunnen bieden.

Dat doe ik niet alleen, maar met een fantastisch team. Giovanni, onze gastronomische adviseur en mede-fotograaf, komt uit Angri in de buurt van Salerno. De ouders van Emanuela, die verantwoordelijk is voor de marketing, komen uit het noorden van Italië, en adjunct-redacteur Elena groeide op in Turijn.

We willen 1820 Magazine twee keer per jaar uitgeven, met steeds een inhoud van ongeveer tweehonderd pagina’s. Voorlopig wel nog volledig in het Engels, zodat we een brede markt kunnen aanboren. We werken op dit moment hard aan de tweede editie, waarvoor we weer veel op pad gaan. Ik verklap echter nog niet in welke regio…’

Nieuwsgierig naar de eerste editie van 1820 Magazine – The Art of Italian Gastronomy? Je kunt het via www.1820magazine.com bestellen voor € 20,- (excl. verzendkosten).

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *