Italië is niet alleen het land van schitterende monumenten, smakelijke pasta’s en snelle espresso’s. Het is ook het land van mode, stijl, glamour en bella figura. De laars is het thuis van veel modemerken, met grote namen als Dolce & Gabbana (die hun Siciliaanse roots vaak terug laten komen in hun kleding, accessoires én reclame-uitingen), Gucci, Prada, Versace en Valentino, maar ook met aanstormend talent op de tekentafel.
foto: P. Cruciatti
De stad als catwalk
Dat Italië een stijlicoon werd, waardoor de Italiaanse modemerken een enorme opleving kenden, is mede te danken aan de Italiaanse films die in de jaren vijftig en zestig op het witte doek te zien waren. Denk aan Fellini’s La dolce vita en aan Vacanze romane (Roman Holiday), waarbij Rome als catwalk diende.
Toch is de Italiaanse hoofdstad niet de plek waar de eerste Italiaanse ontwerpers opdoken. Nu denk je wellicht dat de Italiaanse modewereld opbloeide in Milaan, de stad die nu vooral bekend staat om haar mode en design, maar ook dat klopt niet. Want hoewel Milaan de naam modestad met verve draagt, behoort de titel van oudsher echt toe aan… Florence!
Modestad Florence
Florence was hét toneel van de eerste Italiaanse mode-uitingen. Niet alleen omdat Florence de thuishaven is van veel bekende ontwerpers (Emilio Pucci, Salvatore Ferragamo, Patrizia Pepe en Roberto Cavalli hebben allemaal Florentijns bloed) maar ook omdat Florence bekend is en was vanwege de aanwezigheid van authentieke ambachten als leerbewerking, weven en goudsmeden.
Bovendien was het een rijke stad, met dank aan onder meer de familie De’ Medici, die ook op het gebied van kunst en cultuur zorgde voor een enorme bloeiperiode.
Nog altijd vind je er naast de Duomo en de Galleria degli Uffizi grote modemerken, vooral tussen het Piazza della Repubblica en de oevers van de Arno. Aan de andere kant van de rivier die Florence in tweeën deelt, vind je boetieks van ‘kleinere’ ontwerpers, uiteenlopende ateliers en vintage-winkels.
Een must visit is ook het mode- en kostuummuseum in het grootse Palazzo Pitti, waar in de jaren vijftig een spectaculaire modeshow werd gehouden die Italië als modeland meteen op de kaart zette. Ook de moeite waard is een bezoek aan het museum van Salvatore Ferragamo, met schoenen in alle soorten en maten, vaak ontworpen voor Amerikaanse beroemdheden.
foto: Alessia Pierdomenico
Het thuis van Gucci
Florence is ook het thuis van Gucci. Het familiebedrijf ontstond aan het einde van de negentiende eeuw, met dank aan de grootse dromen van Guccio Gucci, de zoon van een eenvoudige leerbewerker. Na zijn tijd in Londen, waar hij als liftboy werkte in het Savoy Hotel, maakte hij aan de Via della Vigna, nu hét epicentrum van het Florentijnse modedistrict, reistassen, -koffers en -accessoires in de stijl van de reiskoffers die hij in het hotel had gezien.
Het was een ongekend succes, dat zich langzaam maar zeker ook over de andere modesectoren uitbreidde. Gucci was niet langer een simpele Florentijnse achternaam, maar een merk dat de wereld veroverde.
Gucci bleef zijn thuisstad wel trouw, want hoewel er inmiddels ook vestigingen zijn in Rome en New York, is het hoofdkantoor nog altijd in Florence te vinden, aan het statige Piazza della Signoria.
foto: Clayton Harrison
Versace – van het diepe zuiden naar Milaan
Toch komt niet alle Italiaanse mode-inspiratie uit de grote steden. Het merk Dolce & Gabbana vindt, zoals we hierboven al schreven, zijn oorsprong op Sicilië. Het Italiaanse zuiden kent echter nog een bekende ontwerper: Versace.
Gianni Versace groeide op in Calabrië, waar zijn moeder geld verdiende door kleding te verstellen. Gianni hielp haar vaak mee en kreeg zo het modevak met de paplepel ingegoten. Op negenjarige leeftijd wist hij al zonder enige hulp een prachtige jurk te ontwerpen. En niet zomaar een jurk: prinses Diana zou zo’n veertig jaar later een iets aangepaste versie van deze creatie dragen!
Uiteindelijk trok Gianni van Calabrië naar Milaan, waar hij bliksemsnel carrière maakte. In 1978 opende hij zijn eerste eigen winkel, aan de Via della Spiga. Vandaar groeide zijn imperium steeds verder; zijn achternaam stond al snel symbool voor kwaliteit, originaliteit en verrassing – waarden die tot op de dag van vandaag verbonden zijn met het merk Versace.
foto: Paolo Bona
Modieus kompas
De Italianen lijken bijna van nature te weten wat stijl is, alsof ze een innerlijk kompas hebben voor elegantie. Zelfs in hun vrije tijd lopen ze er vaak zeer verzorgd bij. Een van de grotere modemerken voor buiten kantoortijd is Stone Island, dat weliswaar niet Italiaans klinkt maar echt op en top Italiaans is.
Het merk werd in 1982 opgericht door Massimo Osti, die zijn kledinglijn vernoemde naar zijn boot. Die verwijzing is overigens ook op elk kledingstuk terug te vinden; door een kompas op de linkermouw – niet alleen een symbool voor de zee maar ook voor het continu onderzoek doen naar nieuwe stijlen, nieuwe technieken, nieuwe vaardigheden.
foto: Anders Photo
Het keurmerk Made in Italy staat immers niet alleen voor la dolce vita, maar ook voor vakmanschap. De Italiaanse traditie en oog voor detail blijven hoog in het vaandel staan, zowel bij grote namen als bij aanstormend talent, zodat mode een van de belangrijke pijlers van de Italiaanse cultuur blijft. Niet voor niets kwam zelfs Dior deze zomer naar Lecce (Puglia); de Italiaanse omgeving straalt af op elk model en zorgt zo voor een totaalbeleving die elke verbeelding te boven gaat.