Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Settimana Enigmistica

Een van onze favorieten in de kiosk is de Settimana Enigmistica. Heerlijk om even mee te ontspannen, maar vooral om nog beter Italiaans te leren.

Het allereerste nummer lag op 23 januari 1932 in de kiosk. Het puzzelboekje kostte 50 cent (in lires) en bestond uit 16 zwart/witpagina’s met kruiswoordraadsels, rebussen en raadsels. De bedenker van het boekje, Giorgio Sisini, was zelf een fervent puzzelaar en bleef tot zijn dood betrokken bij het maken van puzzels en het bedenken van nieuwe raadsels.

Settimana-Enigmistica-1

Nieuwsgierig naar deze eerste Enigmistica? Een digitale editie ervan kun je via deze link nog downloaden.

Qua opmaak is het wekelijkse puzzelboekje niet veel veranderd, al zit er nu hier en daar wat kleur in.

Settimana-Enigmistica-juni-2013

Waarom het zo populair is, dit toch ietwat saai vormgegeven puzzelboekje dat wegvalt tussen alle kleurige covers met schreeuwende koppen en glossy foto’s? In het boekje Italianità (2008) wordt het als volgt uitgelegd:

‘I suoi schemi di parole crociate hanno impegnato ed impegnano generazioni di italiani, gli intraprendenti affrontano con scioltezza il mitico Bartezzaghi, i più giovani si limitano ad unire con una linea i punti della pista cifrata, una dose quotidiana di cultura spicciola è assicurata da rubriche come ‘spigolature’, ‘non tutti sanno che’ e ‘l’edipeo enciclopedico’, fonti inesaurabili per rifornire le banche dati dei tuttologi d’ogni età.

Immersa nel mare di riviste coloratissime e scollacciate che ogni edicola rigurgita financo sui marciapiedi, la Settimana Enigimistica suscita quasi tenerezza con il suo inconfondibile formato, la grafica austera monolore, caratteri tipografici invariabilmente ‘New Roman’, e come unica concessione alla civetteria la foto di un artista inserita nel primo schema di parole crociate.

Così ‘la rivista che vanta innumerevoli tentativi d’imitazione’ da quasi settant’anni è presenza fissa nelle case degli italiani, stretta nelle mani di chi si appresta ad un viaggio (meglio ancora se in treno) o sporca di sabbia e olio abbronzante tra gli ombrelloni della riviera.’

Oftewel:

‘Deze kruiswoordraadsels hebben generaties Italianen beziggehouden en doen dat nog steeds. Ondernemers buigen zich graag over de legendarische Bartezzaghi (een van de grootste kruiswoordmeesters, SB), de jongste puzzelaars houden zich vooral nog bezig met van-punt-naar-punt. Een dagelijkse dosis cultuur is verzekerd dankzij rubrieken als ‘spigolature’, ‘non tutti sanno che’ e ‘l’edipeo enciclopedico’, onuitputtelijke bronnen voor de databanken van ‘weetallen’ van elke leeftijd.

In een zee van kleurrijke tijdschriften met halfnaakte modellen waarvan elke kiosk overstroomt – net als de stoep eromheen – roept de Settimana Enigmistica bijna tederheid op, met zijn unieke formaat, sobere vormgeving, het nimmer veranderende lettertype ‘New Roman’ en als enige concessie aan koketterie een foto van een beroemdheid in het eerste kruiswoordraadsel, op de cover.

Zo is ‘het tijdschrift dat zich kan beroepen op ontelbare pogingen tot imitatie’ al bijna zeventig jaar overal te zien, in de huizen van de Italianen, in de handen van mensen die op reis gaan (zeker als ze per trein reizen) of vies van zand en zonnebrandolie tussen de parasols op het strand.’

Wie dus als een echte Italiaan vakantie wil vieren, koopt bij een van de vele kiosken een Settimana Enigmistica. Instant Italiëgevoel voor slechts € 1,50!

adv-Settimana-Enigmistica

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *