In Perron Europa 2 – nog meer op reis met de trein neemt Bart Giepmans je na het succes van Perron Europa opnieuw mee op reis per spoor. Hij tipt de mooiste routes, maar deelt vooral ook verhalen over het vinden van betekenis in het onderweg zijn.
Bart: ‘Ik hoop dat de verhalen, foto’s en tips je zullen inspireren om je volgende reis met een andere blik te maken. Treinreizen is reizen in zijn puurste vorm: niet alleen om ergens te komen, maar om te genieten van de weg ernaartoe.’
Een van de treinroutes voert via zonnige baaien naar de Bloemenrivièra, een andere van Milaan helemaal naar Syracuse, maar wij geven een voorproefje van een reis aan de andere kant van Italië, die we zelf ook zo graag maken: dwars door de Alpen naar Trentino.
Dwars door de Alpen naar Trentino
‘Al zo’n honderd jaar voordat de hoogste snelweg door de Alpen de Brenner Autobahn, in 1971 werd geopend, vormde een spoorlijn over de Oostenrijkse Brennerpas al een van de belangrijkste verbindingen door de bergen.
Het tweehonderdvijfenzeventig kilometer lange traject loopt vanaf Innsbruck over de Germaans-Romaanse taalgrens naar het Italiaanse Verona. Langs hoge pieken en beroemde kastelen naar stationnetjes tussen fruit- en wijngaarden.’
Boemeltreinen in de bergen
Wij stappen in München altijd op de Railjet die ons rechtstreeks naar Bologna brengt, maar Bart stapt in Innsbruck over op lokale boemeltjes naar eindbestemming Trento.
Bart: ‘Het is altijd een feest om in München in een trein richting het zuiden te stappen. Wegdromen van achter het treinraampje en de Alpentoppen vanuit de verte steeds dichterbij te zien komen.
[…]
Bij Brenner ga je de grens over en rijd je Zuid-Tirol binnen, een streek met zowel alpiene als mediterrane flair, waar je veel wijngaarden én de Dolomieten ziet.
Het spoor volgt de wild stromende Isarco en even na Vipiteno vang je een glimp op van Castel Tasso (Kasteel Reifenstein), een van de best bewaarde en oudste kastelen van Zuid-Tirol.’
Forte di Fortezza
Bart: ‘Even na het Lago di Fortezza en het prachtige, in donker hout opgetrokken chaletachtige station passeer je Forte di Fortezza. Als je aan de linkerkant van de trein zit, heb je goed zicht op dit gigantische militaire complex.
In 1863 werd de spoorlijn van Innsbruck naar het Pustertal geopend, waarbij het dorp onderdeel werd van de verdedigingswerken. De bouw van het fort kostte destijds naar schatting 2,6 miljoen Oostenrijks-Hongaarse gulden (nu zo’n vierhonderd miljoen euro), mede vanwege het gebruik van duur graniet. Naar verluidt zou keizer Frans I vanwege de prijs hebben gezegd dat hij had verwacht een fort van zilver aan te treffen.
Het ‘onoverwinnelijke Alpenfort’, met eigen treinstation, is nooit betrokken geweest bij militaire operaties. De Duitse SS zou het fort in de Tweede Wereldoorlog wel hebben gebruikt als opslagplaats voor geroofde goederen. Ook de goudvoorraden van de Banca d’Italia, de Italiaanse nationale bank, lagen hier vroeger opgeslagen.’
Kerkjes en kastelen
Kort na het fort komen de barokke torens van de kathedraal van Bressanone in zicht. Bart: ‘Dan kruis je de Isarco en sieren de kerkjes van Velturno het landschap.
Nóg sprookjesachtiger is het klooster op de rots, goed te zien vanaf station Chiusa. Daar schittert de abdij van Sabiona, met een indrukwekkende kerk. Prachtig gelegen in de bossen en tussen wijngaarden, zo’n tweehonderd meter boven de stad.
Na Ora kruis je de Adige en ontvouwt zich een weids uitzicht over de appel- en wijngaarden, heuvels met gemoedelijke dorpjes, kerkjes en stationnetjes met verlaten perrons tussen de wijnranken.
Zoals bij Salorno, net voordat je de provinciegrens van Zuid-Tirol naar Trentino oversteekt. Als je hier uitstapt, wandel je direct de wijngaarden in.’
Het mooiste uitzicht over Trento
Bart treint daarna door naar Trento. Hij maakt daar onder meer een wandeling naar Bar Funivia, waarvandaan een gondel van de Funivia Trento-Sardagna hem in vier minuten naar Sardagna brengt.
Bart: ‘Daar heb je vanaf het observatieplatform Busa degli Orsi, op zeshonderd meter hoogte, een prachtig uitzicht over Trento, de rivier de Adige en de bergen.’
Vanuit Trento neemt Bart nog het boemeltje naar Levico Terme, over een enkelspoorlijntje door de Valsugana. ‘Dit was oorspronkelijk een Oostenrijkse privéspoorweg,’ zo schrijft Bart, ‘die een verbinding vormde tussen Trento en Bassano del Grappa. Ook keizerin Sissi maakte hier regelmatig gebruik van.’
Alle details van deze route en heel veel meer inspiratie voor reizen met de trein vind je in
Perron Europa 2 – nog meer op reis met de trein | Bart Giepmans | ISBN 9789083263977 | € 29,50 | uitgeverij Fjord | bestel Perron Europa 2 – nog meer op reis met de trein bij je lokale boekhandel of via deze link bij bol.com