Mode zit de Italianen in het bloed en dat is ook terug te zien in het Italiaanse museumaanbod. Er zijn meerdere algemene modemusea, waaronder de Galleria del Costume in Florence en het Costume Moda Immagine in Milaan, maar ook musea die zich specifiek richten op een van de beroemde Italiaanse designers.
Modeliefhebbers die Italië bezoeken kunnen al jaren hun hart ophalen in het Gucci-museum en het museum van Ferragamo, beide in Florence. Nieuwer is het museum dat volledig gewijd is aan de ontwerpen van Giorgio Armani: Armani/Silos in Milaan.
Mode in een voormalige graanopslag
Armani/Silos is in 2015 opgericht door Giorgio Armani zelf. Niet zomaar, want in dat jaar bestond het merk Armani veertig jaar. De eenentachtigjarige ontwerper zag in dit jubileum een mooie aanleiding voor het samenstellen van een tentoonstelling met Armani-ontwerpen uit de afgelopen vier decennia.
Armani/Silos is gevestigd in de creatieve Milanese wijk Tortona en bevindt zich in een bijzonder gebouw: een oude graanopslagplaats van Nestlé uit 1950. Over de keuze van de expositieruimte vertelt Armani: ‘Ik besloot het Silos te noemen omdat dit gebouw gebruikt is voor het opslaan van voedsel, dat, natuurlijk, essentieel is voor leven. Voor mij maakt kleding, net zoals voeding, deel uit van het leven.’
Behalve een grote verzameling kledingstukken- en accessoires, vind je in het museum ook een café, een cadeauwinkel en een digitaal archief. Via dit digitale archief krijg je toegang tot onder andere foto’s, schetsen en technische tekeningen.
Terugkerende thema’s
In het Armani museum zijn ongeveer zeshonderd outfits te zien en daarnaast ook nog rond de tweehonderd accessoires. Deze stukken worden niet chronologisch, maar per thema gepresenteerd. Al met al is zo een mooi totaaloverzicht ontstaan van Armani’s creaties. Hoewel deze creaties zeer divers zijn, zie je bepaalde kenmerken en elementen altijd weer terugkeren.
Een typerend kledingstuk is bijvoorbeeld het vrouwencolbert dat zakelijkheid uitstraalt, maar geen kraag heeft en heel comfortabel aanvoelt. Begin jaren tachtig introduceerde Armani met dit jasje een alternatief voor stugge mantelpakken en het is door de jaren heen, weliswaar in verschillende vormen en kleuren, steeds een centraal item in de collectie gebleven.
Inmiddels is dit soort jasjes gemeengoed geworden, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het blazeraanbod in deze webshop. Een ander typerend voorbeeld: het gebruik van de kleur ‘greige’, die tussen grijs en beige in zit. Deze kleur is eveneens uitgegroeid tot een wijdverbreide modetrend.
Ben je een fervent modeliefhebber en van plan om binnenkort af te reizen naar Milaan? Alle benodigde informatie voor een bezoekje aan Armani/Silos vind je op de website van het museum.