Ga op pad met onze City Walks!

Opera in de openlucht

Na het Colosseum in Rome en het Anfiteatro Campano, in de buurt van Napels, is de Arena van Verona het grootste nog bewaard gebleven amfitheater in Italië. Anders dan de twee grootste theaters wordt de Arena, die in de eerste eeuw na Christus werd gebouwd, nog steeds actief gebruikt, en wel voor het operafestival dat elk jaar in de zomer wordt gehouden. Het is echt een ongekend spectaculaire belevenis om in de door de zon verwarmde Arena naar de prachtigste opera’s te kijken!

In de tijd van de Romeinen konden er wel dertigduizend mensen in de Arena plaatsnemen; tegenwoordig kunnen maximaal 20.000 mensen tegelijkertijd genieten van een schouwspel – wat uiteraard nog steeds een indrukwekkend groot aantal is. Als de Arena langzaam volstroomt voordat de eerste operaklanken weerklinken, kun je je er misschien iets bij voorstellen, maar als je de Arena overdag bezoekt, wandel je vaak maar met een handvol toeristen over de grote kalkstenen tribunes.

De enorme omvang is echter niet het meest bijzondere aan het bouwwerk; het is vooral de akoestiek die door de operabezoekers wordt geprezen. Het is inderdaad verbazingwekkend dat een operazanger – zonder versterking – slechts met hulp van eeuwenoude stenen duizenden toehoorders met zijn stem kan bereiken en in vervoering kan brengen.

Grappig is dat het succes van de Arena als operadecor is te danken aan een toevallige ontdekking; er zat geen vooropgesteld commercieel plan achter. Volgens de gids die met me door de Arena wandelt, was het de tenor Giovanni Zenatello die per ongeluk de prachtige akoestiek ontdekte. In 1913 zong hij zijn stukken die hij moest instuderen voor de uitvoering van Aida in de Arena – waar hij onmiddellijk werd geraakt door de kracht van het geluid. Hij besloot dan ook direct dat dit de locatie moest zijn waar Verdi’s Aida voortaan zou moeten weerklinken.

Of het verhaal van Zenatello helemaal op waarheid berust, is natuurlijk nog maar de vraag, maar zeker is wel dat hij ooit ook in de Arena stond, nog voordat er een opera was opgevoerd. Ook is het zeker dat Verdi’s Aida de eerste opera was die in de Arena ten gehore werd gebracht. Op 10 augustus 1913 konden de inwoners van Verona voor het eerst genieten van de aria’s Celeste Aida en O Patria Mia en alle spektakel eromheen.

Dit was de start van een succesvolle traditie, die geleidelijk aan werd omgevormd tot een jaarlijks operafestival dat in de zomermaanden in Verona neerstrijkt en waarin Aida nog altijd een speciaal plekje heeft. Ook deze zomer ontbreekt Aida niet.

Dit jaar heeft La Traviata, eveneens van Verdi, de eer om het festival te openen. Het programma voor deze zomer ziet er als volgt uit:

La Traviata
17 en 24 juni
2, 12, 16, 21 en 28 juli
4 en 11 augustus

Aida
18, 26 en 30 juni
10, 13, 17, 19, 24, 26 en 30 juli
7, 14, 28 en 31 augustus
3 september

Il Barbiere di Siviglia
25 juni
1, 8, 14, 22 en 29 juli

Nabucco
9, 15, 20, 23 en 27 juli
5, 12, 21 en 25 augustus
1 september

La Bohème
6, 13, 19, 26 en 30 augustus
2 september

Romeo et Juliette
20, 24 en 27 augustus

Meer informatie over de voorstellingen vind je op www.arena.it. Hier kun je ook kaartjes reserveren. Ci vediamo a Verona!

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Een reactie

  1. Geluid verhuur Amsterdam

    Inderdaad erg indrukwekkend dat zo’n enorme Arena door slimme architectuur een prachtige akoestiek heeft zonder moderne versterkers, speakers, geluidsboxen etc. Alhoewel ik er nog niet van overtuigd ben dat men achterin de arena net zo’n goede sound hoort als vooraan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *