Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Via dei Mulini – wandeling langs watermolens in Quinto di Treviso

Wanneer je de sfeervolle stad Treviso bezoekt, in de regio Veneto, moet je eigenlijk ook een dagje inplannen voor de Via dei Mulini. Deze wandeling langs de rivier de Sile gaat van start in het dorpje Quinto di Treviso.

De Via dei Mulini (‘weg van de watermolens’) leidt je langs een aantal watermolens, op een route van bijna vijf kilometer die door het groene buitengebied van Treviso slingert. Simone ging op pad en geeft alvast een voorproefje van deze groene wandelroute door dit onbekende(re) stukje Italië.

Parco Naturale Regionale del Fiume Sile

Simone: ‘De Via dei Mulini loopt door het Parco Naturale Regionale del Fiume Sile, een groot natuurgebied dat meer dan vierduizend hectare beslaat. De rivier Sile vormt een belangrijk onderdeel van dit park en tijdens de wandeling passeer je deze rivier dan ook een aantal keren. De drie watermolens die je onderweg tegenkomt, zijn de Mulino Bordignon, de Mulino Favaro en de Mulino Rachello.

Het startpunt van de Via dei Mulini

De Via dei Mulini is een rondwandeling, dus je kunt op verschillende plekken in het dorp of in het buitengebied van Quinto di Treviso beginnen met de tocht. Als je de bus vanuit Treviso neemt (lijn 6 of lijn 55), ben je in ongeveer een half uur in het centrum van Quinto.

Wanneer je met de auto komt, kun je parkeren bij de parkeerplaats tegenover het sportpark van Quinto di Treviso, aan de Via Tenni. Vanaf deze plek loop je een stukje terug richting de weg en sla je rechtsaf het eerste bospad in, in de richting van Quinto di Treviso en Percorso il GiraSile.

Daarna ga je de eerste weg rechts en buig je vlak voor de boerderij naar rechts af. De Via dei Mulini is hier al aangegeven (in tegenovergestelde richting).

Unieke watermolens in het groen

Langs maïsvelden, uitgestrekte graslanden én de eerste doorkijkjes over de Sile loop je richting de eerste watermolen. Negeer een bruggetje naar rechts en geniet van het weidse uitzicht over het platteland.

De eerste molen die je tegenkomt op de route vanaf deze kant, is de Mulino Rachello. Deze ligt vlak bij de Mulino Favaro, in een mooi natuurpark met allemaal bruggetjes. Een idyllisch plekje waar de zwanen en eenden rustig in het water dobberen.

Mulino Rachello en Mulino Favaro

Mulino Rachello is de enige nog werkende watermolen in deze omgeving. Je kunt het meel dat er wordt gemaakt ook kopen.

Vlak naast deze molen ligt de Mulino Favaro, die niet meer actief is maar nog wel helemaal intact. Hij is door een houten pad over het water verbonden met de Mulino Rachello.

Na deze twee molens vervolg je je weg over het bruggetje naar rechts. Geniet van de groene omgeving die je dwars door het Parco Naturale Regionale del Fiume Sile voert.

Langs de oever van de rivier loop je verder. Volg de route linksaf, langs de doorgaande weg. en ga daarna op de rotonde weer linksaf. Je loopt langs de authentieke kerk van Quinto en duikt tegenover de kerk weer het groen in.

Zin in een ijsje onderweg? Loop dan een klein stukje de Via Vittorio Emanuele af, waar je een kleine maar fijne gelateria vindt.

Mulino Bordignon

Weer terug op de route loop je richting Quinto di Treviso, over de Passeggiata Naturalistica sul Sile. Je wandelt over bruggetjes, langs bloemrijke bermen en ziet in de verte de Mulino Rachello weer liggen.

Wanneer je uit het natuurgebied komt, steek je de grote weg over en loop je naar de laatste molen van de route: de Mulino Bordignon. Deze ligt een stuk van de weg af, dus je ziet ‘m alleen in de verte.

Deze molen dankt zijn naam aan de molenaar Guido Bordignon, die de watermolen in de achttiende eeuw liet bouwen. Helaas is deze molen niet meer in werking.

Villa Memo Giordani Valeri

Via het park dat bij de indrukwekkende Villa Memo Giordani Valeri hoort, wandel je langzaamaan terug richting beginpunt. Deze villa aan de Via Borgo werd in de zeventiende eeuw gebouwd door de familie Memo en is nu in handen van de gemeente Quinto di Treviso.

De villa is zeker de moeite waard om even rustig te bekijken (dat kan alleen vanaf de buitenkant). Wandel zeker ook even door het bijna tienduizend vierkante meter grote park eromheen.

Terug naar het begin van de Via dei Mulini

Daarna kom je langs het gemeentehuis en een aantal restaurantjes waar je even kunt neerstrijken. Linksaf over de Via Rosta kom je weer bij de Mulino Rachello uit. Vanaf deze molen loop je rechts weer het buitengebied in en kom je via de kronkelde paadjes bij het beginpunt uit.

De Via dei Mulini op de kaart

Op deze kaart vind je de Via dei Mulini in detail. Je kunt de route natuurlijk ook andersom lopen of op een ander punt beginnen en eindigen.

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips