Nu Sophia Loren schittert in de prachtige film La vita davanti a sé (zie ook deze blog), duiken we nog eens in haar kookboek Koken con amore.
In dit nog altijd inspirerende kookboek (dat oorspronkelijk verscheen in de jaren zeventig) deelt Sophia Loren meer dan tweehonderd Italiaanse recepten, van pizza en pasta tot risotto en pompoentaart.
Eerder deelden we al eens deze Napolitaanse crostini met mozzarella en ansjovis uit Sophia’s keuken, vandaag smullen we van Sophia’s spaghetti.
Spaghetti alla Sophia Loren
‘Everything you see I owe to spaghetti,’ zo luidt een quote die vaak wordt toegeschreven aan Sophia Loren. In een interview in de New York Times ontkent de Italiaanse actrice echter dat ze dit ooit zo heeft gezegd.
In haar kookboek deelt ze wel een speciaal spaghettirecept, met peterseliepesto, waarvan ‘mijn vrienden zeggen dat het lekker is. Ik hoop niet dat ze dat alleen maar zeggen om me een plezier te doen, maar dat denk ik niet – want als ik dit gerecht maak, eten ze er altijd heel veel van.’
Dat geldt hier voor de spaghetti aglio e olio, met knoflook en olijfolie (en eventueel ook met een rood pepertje) waarvan Sophia het recept in haar kookboek deelt – en dat wij op onze beurt graag met jullie delen.
Spaghetti aglio e olio (e peperoncino)
Ingrediënten (voor 6 personen): 600 gram spaghetti of linguine | 12 eetlepels olijfolie | 6 tenen knoflook | 50 gram ansjovisfilets in olie | peterselie | geraspte pecorino | zwarte peper
Sophia Loren: ‘Dit was de gebruikelijke manier om spaghetti, of zoals we in Napels zeggen vermicelli, te eten voordat het huwelijk met de tomatensaus plaatsvond. Het schijnt ook het eenvoudigste spaghettirecept te zijn, maar er bestaan verschillende varianten van. Ik geef je de mijne.
Kook de pasta en bereid ondertussen de saus in een (liefst gietijzeren) koekenpan. Verhit de olijfolie, samen met de in plakjes gesneden knoflook, de ansjovispasta (die je maakt door de ansjovisfilets in een vijzel met een paar druppels olie fijn te stampen), versgemalen zwarte peper en een beetje fijngehakte peterselie.
Fruit alles minstens een minuut; de saus is klaar als alles een goudgele (maar niet te donkere) kleur heeft.
Giet de spaghetti af als de pasta nog flink al dente is en roer deze door de saus. Bak een paar minuten al roerend mee, zodat de saus goed wordt verdeeld. Schep de pasta vervolgens in een schaal of op borden, bestrooi met geraspte pecorino en nog wat peterselie. Buon appetito!
Variant: laat de ansjovispasta weg en vervang de versgemalen zwarte peper door een fijngehakt of in ringetjes gesneden rood pepertje.’
Naast dit spaghetti-recept deelt Sophia Loren onder meer ook recepten voor spaghetti alle vongole, spaghetti met tomatensaus, spaghetti met ansjovisboter, gebroken spaghetti met courgette, spaghetti met paddenstoelensaus, spaghetti alla carbonara en heel veel andere pastarecepten, naast bijna tweehonderd Italiaanse familierecepten. Meer dan genoeg om lekker vaak te koken con amore!
Al Sophia Lorens recepten vind je in
Koken con amore | Sophia Loren | bestel Koken con amore via deze link bij bol.com
De biografie van Sophia Loren
Ook Sophia Lorens biografie is een aanrader: Mijn leven – ieri, oggi, domani (ook verkrijgbaar als e-book). Sophia Loren vindt bij toeval een doos met oude schatten terug: elk object is een aandenken aan het sprookjesachtige leven dat ze heeft geleid. Gesprekken, onbekende details, merkwaardige anekdotes en geheimpjes komen bij haar boven.
Aan de hand van die tastbare herinneringen begint ze te vertellen, op een persoonlijke manier en met veel intrigerende details. Zo komt het beeld naar voren van een bijzondere vrouw, die haar stempel onuitwisbaar heeft gedrukt op een heel tijdperk. Het zelfportret van een vrouw met een ongeëvenaarde schoonheid en een warm hart, de enige Italiaanse filmster van wie de hele wereld hield. Het boek bevat veel nooit eerder gepubliceerde feiten en gevoelens, en een grote hoeveelheid van de mooiste foto’s uit haar leven.
Mijn leven – ieri, oggi, domani is daardoor niet alleen een unieke autobiografie, maar ook een fascinerend portret van de filmwereld in de twintigste eeuw.