Ga op pad met onze City Walks!

Life is a burning tire – Nero in Beelden aan Zee

Een kleine Pinokkio (die deel uitmaakt van de openluchttentoonstelling Sprookjesbeelden aan Zee) wijst je de ingang van het museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Daar is sinds 13 mei nóg een expositie met een Italiaans tintje te bewonderen: Life is a burning tire, het eerste Nederlandse soloproject van de Italiaanse kunstenaar Alessandro Neretti (alias Nero).

Voor dit unieke project ontwierp Nero twintig nieuwe kunstwerken, speciaal gemaakt voor museum Beelden aan Zee. Nero liet zich daarbij inspireren door beroemde meesterwerken uit de Nederlandse Gouden Eeuw. Met een knipoog naar Vermeer en Frans Hals geeft hij het langzame verval in het hier en nu weer.

Nero’s werk dat ons het meest bijblijft, is Handle with care: een jonge priester in een houten stellage op een steekwagentje, de Financial Times van 12 mei 2017 over zijn arm gedrapeerd. Nero heeft hier Luigi Gonzaga afgebeeld, gekleed als novice. Zijn rechtervoet vertrapt een kroon, een verwijzing naar het feit dat de jonge Gonzaga afstand doet van zijn adellijke titel (en erfenis).

Luigi Gonzaga was pas tien jaar oud toen hij in het klooster trad en de gelofte van gehoorzaamheid en kuisheid aflegde. Nero: ‘Achtergelaten in een kelder en nieuw leven ingeblazen. Op dezelfde manier keert het geloof terug en wordt het zorgvuldig beschermd door het door de tijd mee te voeren.’

Prachtig is ook de houten reconstructie van de studeerkamer van Hieronymus. Op zoek naar verbanden tussen de Italiaanse en de Nederlandse/Vlaamse kunst, stuitte Nero op het schilderij Hieronymus in zijn studeervertrek, van de Siciliaanse kunstenaar Antonello da Messina. Hij vertaalde het naar onze tijd, waarbij hij de nadruk legt op het heldere perspectief, dat in de tijd van Da Messina (de vijftiende eeuw) nog vrij nieuw was.

Bijzonder is de putto op een stapel autobanden. Nero: ‘Een cherubijn met een stofkapje op stijgt omhoog vanaf een rij auto’s in de file, verslonden door de giftige uitlaatgassen. Er is geen liefde in deze wereld.’ Een sombere filosofie, maar het kunstwerk raakt ons desondanks – deels ook vanwege de prachtige schaduw die het gouden zonlicht op de muur achter de putto creëert.

De zwartgallige kijk op onze maatschappij zie je ook terug in Nero’s Lazy Susan (vernoemd naar de draaitafels in Aziatische restaurants). Nero: ‘Een typisch Nederlandse sculptuur gaat verloren in de wirwar van de hedendaagse industrialisatie en blijft uit luiheid om zich te bevrijden gevangen.’ Als kijker word je door Nero gedwongen om gangbare interpretaties te herzien en vernieuwende denkbeelden te omarmen.

Vrolijker oogt de serie met fietsbanen in de hoofdrol (al is de naam, We go for disaster, minder vrolijk). Nero: ‘Het leven nodigt ons af en toe uit alle zekerheden los te laten om ons in een nieuw avontuur te storten. Daar is moed voor nodig en het is belangrijk dat we trots zijn op onze eigen keuzes, ook al pakken die voor sommigen uit als een totale ramp.’

Vergeet ook niet even een kijkje te nemen in de Gipsotheek, waar Nero’s helmen ‘als trofeeën zonder identiteit op zoek zijn naar een hoofd dat hen kan dragen.’

Elk kunstwerk leunt op een kwetsbaar evenwicht tussen verleden en heden. Maar niet alleen in het concept vermengt Nero traditie en innovatie; dat doet hij ook in de uitvoering van zijn projecten. Voor zijn monumentale sculpturen gebruikt Nero een breed spectrum aan materialen: van papier en zand, tot plastic en klei. Hij voegt sokkels, industriële objecten en antieke voorwerpen samen tot één verdeeld geheel.

Benieuwd naar Nero’s Life is a burning tire? De expositie is nog tot en met 27 augustus 2017 te zien in museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Het museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Op Tweede Pinksterdag is het museum ook geopend.

2x per week Italiaanse inspiratie

Meld je aan voor de Ciao tutti nieuwsbrief - en ontvang de digitale editie van onze City Walk Klassiek Rome als cadeautje:

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *