Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Maak een geurige reis door Italië bij Vicino Sei in Dordrecht

Op een van de mooiste plaatsen van Dordrecht, aan de historische Wolwevershaven, staat een meer dan vierhonderd jaar oud pand. Binnen waan je je even in Italië, dankzij de kleine boetiek vol ambachtelijke Italiaanse geuren: Vicino Sei. Ga je mee op een heerlijk geurende ontdekkingsreis?

Erwin: ‘Italië staat voor stijl, passie en genieten van het leven. Daar mag een heerlijke geur natuurlijk niet bij ontbreken, zo weten Janou en Gertjan van Vicino Sei. Ik zocht ze op in hun prachtige boetiek in Dordrecht, die tot in de kleinste hoekjes Italië ademt – met olijfbomen voor de etalage en binnen de klanken van de laatste Italiaanse radiohits.

Ze nemen me mee op een geurreis door Italië, aan de hand van een aantal ambachtelijke Italiaanse nicheparfums. Maar voordat de reis van start gaat, ben ik benieuwd naar hun keuze voor deze specifieke Italiaanse parfums.

Janou en Gertjan zijn beiden echte Italofielen. Rome is hun absolute favoriete stad en voelt voor allebei echt als thuis. Al van jongs af aan hebben Janou en Gertjan een passie voor geuren. Wanneer ze vertellen over hun voorliefde voor Italië en geuren, spat het enthousiasme ervan af. Hoe mooi is het dat ze deze gezamenlijke passie kunnen delen met andere liefhebbers van Italië bij Vicino Sei.

De naam Vicino Sei verwijst naar de straatnaam waar de boetiek is gevestigd: Vlak 6. Vicino betekent namelijk vlakbij en sei is zes, het huisnummer. Als je de naam omdraait, krijg je sei vicino, je bent dicht bij me, ofwel dicht op mijn huid, en dat is precies wat parfum is.

In de boetiek tref je een ruim assortiment nicheparfums van diverse, meestal kleinere parfumhuizen uit Italië. De parfums onderscheiden zich van de mainstream parfums door het gebruik van puur biologische ingrediënten in plaats van synthetische toevoegingen.

Een ander groot verschil met de parfums die je wellicht al kent, is dat de ‘neus’ (de parfumeur) de vrije hand krijgt bij het ontwikkelen van een geur, vaak op basis van een verhaal, gevoel of een ingeving. De mainstream parfums worden vaak ontwikkeld op basis van een doelgroep en een marketingconcept, wat toch minder romantisch is.

Wanneer de geurreis begint, wijst Janou op een bordje met de tekst ‘You are never fully dressed without perfume’ en zodra ik de eerste geuren in mij opneem, kan ik dit alleen maar beamen. Janou start met de lichtere geuren en bouwt gaandeweg op naar heel uitgesproken zwaardere geuren.

Bij de eerste geuren valt direct de complexiteit op met sterke topnoten, waarna later de hartnoten en de basisnoten naar boven komen. Zo ontstaat een golvende beweging van geur die je blijft verrassen. Omdat de nicheparfums niet in grote oplage worden geproduceerd en maar in een beperkt aantal parfumeries te koop zijn, zorgt dit ervoor dat de meeste geuren zorgen voor een compleet nieuwe geurervaring.

De geuren van Vicino Sei zijn bijna allemaal uniseks. Bij nicheparfums maakt men namelijk veel minder vaak onderscheid tussen man of vrouw. De geurbeleving blijft echter altijd persoonlijk. Waar je bij de ene geur direct verliefd wordt, zul je bij de andere geur direct afhaken. De geuren bij Vicino Sei zijn dan ook geen allemansvrienden.

Een belangrijk onderdeel van de passie van Janou en Gertjan is de emotie die een geur opwekt. Gertjan geeft een prachtig voorbeeld van een geur die direct een prettige emotie bij hem opwekt. Wanneer hij Caldo Legnoso van parfumhuis Officina delle Essenza ruikt, brengt dit hem terug naar de straten van de wijk Prati in Rome na een regenbui in het vroege najaar. Gertjan kwam hier in het verleden vaak voor zijn werk en door de geur komt deze fijne herinnering elke keer terug.

Ook Janou heeft zo’n uitgesproken emotie. Voor haar is dat bij de geur Renaissance van het parfumhuis Xerjoff, die haar terug doet denken aan Toscane. Dat geur heel specifiek en gedetailleerd kan zijn, blijkt wel als Janou aangeeft dat het haar terug doet denken aan de lanen met aan weerszijden cipressen of aan de azuurblauwe zee met een stralende zon erboven.

Als we naar de ingrediënten van het parfum Renaissance kijken, blijkt wel hoe complex een nicheparfum is opgebouwd. De topnoten zijn petitgrain-olie (van stengels en blaadjes), bergamot, citroen uit Amalfi en mandarijn. De hartnoten zijn roos, lelietje-van-dalen en munt. De basisnoten muskus, patchouli, ceder uit Virginia en amber maken het af.

De exacte verhouding van de ingrediënten is natuurlijk strikt geheim, maar deze samenstelling geeft denk ik wel aan hoeveel basisstoffen een parfumeur kan omtoveren tot een uniek parfum.

Na een heerlijke reis van geuren is het tijd om mezelf te trakteren op een fijne parfum. Ook al is de geur zelf al een feestje, Janou weet het nog specialer te maken. Ieder parfum wordt namelijk voorzien van een schitterende cadeauverpakking.

Hier komt het perfectionisme van Janou duidelijk naar boven drijven. Het inpakpapier is altijd een Italiaanse krant (ongelezen) die zij zelf of vrienden meenemen van vakantie of zakenreizen. Vandaag siert de Serie A de cadeauverpakking, die is gemaakt van La Gazzetta dello Sport. Een prachtige rode strik en een lakstempel met het logo van Vicino Sei maken het helemaal af.

Janou parfumeert nog een vloeipapier en tasje zodat je eenmaal buiten de boetiek en thuis nog lekker lang kunt nagenieten van de heerlijke geur.

met dank aan Vicino Sei voor een aantal foto’s

Praktische informatie
Wil jij meer weten over de verschillende nicheparfums en ben je benieuwd naar deze heerlijke authentieke geuren uit Italië? Je bent van harte welkom bij Vicino Sei aan Vlak 6 in Dordrecht. De boetiek is donderdag van 15.00 tot 19.00 uur geopend op afspraak. Op vrijdag en zaterdag van kun je er terecht van 12.00 tot 16.30 uur.

Leuk in combinatie met een bezoek aan de parfumerie: ontdek Dordrecht met de Venetiaanse watertaxi van Si Barone!

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *