Vroegboekkorting bij hu openair villages & campings

Le confessioni – de bekentenissen van Roberto Andò

Na het zien van de film Viva la libertà steeg niet alleen acteur Toni Servillo (die we allemaal kennen dankzij zijn weergaloze rol in La Grande Bellezza) in onze achting, maar wisten we ook dat we de regisseur, Roberto Andò, in de gaten moesten houden. Nu zijn film Le confessioni in de Nederlandse filmhuizen te zien is en we de gelegenheid kregen om Andò te interviewen, grepen we die kans met beide handen aan.

Le-confessioni-film-Roberto-Ando-filmposter

Roberto Andò kwam net uit Venetië, waar hij tijdens het beroemde filmfestival deel uitmaakte van de jury. Hij was niet ontevreden over wat hij daar gezien had en over de nieuwe ideeën die hij daar had op gedaan, maar vooral vol van zijn laatste creatie, waarover hij gepassioneerd vertelt.

La solitudine del potere
We complimenteren hem met Le confessioni en vragen hem of hij na het succes van Viva la libertà bewust het toneel heeft vergroot, van de Italiaanse politiek naar de wereldeconomie.

Le-confessioni-film-Roberto-Ando-5

Roberto Andò: ‘Het was wel wat ingewikkelder, ja, omdat de situatie van de G8 op zich al een vreemde wereld is. Een wereld die mij tot het maken van de film geheel onbekend was, maar ook nu nog een wereld die moeilijk te begrijpen is. De G8-leden handelen immers in een soort luchtbel van zeer grote eenzaamheid. Al die machtige mannen zijn stuk voor stuk helemaal alleen, wat hen ook kwetsbaar maakt. Die solitudine del potere, de eenzaamheid van de macht, zien we ook terug in het dagelijks leven. Het intrigeert me wat er op zo’n moment gebeurt.

We weten dat simpelweg niet, die deuren blijven gesloten. Maar ik was daar ontzettend nieuwsgierig naar en heb veel onderzoek gedaan. Ik heb urenlang gepraat met mensen in Italië die zich bezighouden met de G8, om een goed beeld neer te kunnen zetten van de personages voor mijn fantasie met het verdere verhaal aan de slag ging.’

Le-confessioni-film-Roberto-Ando-2

Il confronto con la morte
Tijdens deze eenzame periode wordt de G8 geconfronteerd met een zeer moeilijk moment. Roberto Andò: ‘De zelfmoord van een van hen is een onvoorziene confronto con la morte, confrontatie met de dood, voor alle anderen. Er ontstaat twijfel over wat ze aan het doen zijn. Ze raken uit balans, weten niet meer wat ze doen.

Het was voor mij als regisseur zeer interessant om invloedrijke mensen, die zijn gewend aan macht en illusies (economie is volgens mij namelijk de meest illusionistische vorm van macht) te portretteren.

Herinner je je de zwevende magiër aan het begin van de film? Dát is economie. Het gaat om het geheimhouden, het verbergen van de truc. Economie is het verkopen van illusies – niets meer en niets minder. Ik zocht voor deze film dan ook acteurs die overtuigd zijn van deze kijk op economie, waarbij ik veel meer gericht was op hun blikken dan op hun woorden.’

Le-confessioni-film-Roberto-Ando-4

De stilte heeft zo ook een belangrijke rol in de film. Aan de andere kant van de G8-politici staat Roberto, een monnik die leeft met zeer weinig. Hij is gewend aan stilte, aan beperkt bezit. Met deze monnik brengt Andò een prachtige tegenspeler op het toneel. Andò: ‘Woorden worden steeds meer gebruikt om iets te verhullen in plaats van om iets uit te leggen, te onthullen. Daardoor wordt de stilte een uiterst sterk instrument en veelbetekenender dan wat woorden kunnen uitdrukken.’

De rol van Toni Servillo
We zijn benieuwd of Andò al van begin af aan wist dat Toni Servillo de rol van de monnik moest vervullen. Roberto Andò: ‘Si, certo. Toen ik over de film nadacht, heb ik het verhaal meteen ook aan Toni voorgelegd. Ik had ngo geen letter op papier gezet, maar wist wel dat hij een rol moest vervullen. Hij heeft het hele proces op de voet gevolgd en was er zeer nauw bij betrokken.

Ik heb een heel bijzondere band met hem, een band die ik lang niet met elke acteur voel. Toni zie ik veel meer als een collega dan als slechts een acteur. Dat gold ook al voor Viva la libertà, waar ik ook meteen wist dat Toni de hoofdrol moest spelen. Het is een acteur voor wie je wil schrijven. Ik wilde dit keer echt iets maken wat hem op het lijf is geschreven. Dat is gelukt, hij heeft er ook dit keer weer ziel en zaligheid ingelegd. Hij heet zich de rol van de monnik echt eigen gemaakt.’

Le-confessioni-film-Roberto-Ando

Andò vertelt dat Toni ook deel uit zal maken van zijn nieuwe project. Hij weet nog niet precies wat dat zal zijn (naast film houdt hij zich namelijk ook bezig met theater en het schrijven van boeken) en wanneer we dat kunnen zien, maar het duo zal zeker weer iets moois realiseren samen.

Een echte G8
De tweelingbroers uit Viva la libertà waren een prachtige vertolking, maar ook de personen die de G8 vormen zijn meer dan goed gecast. Het is ook een G8 van acteurs, met eigen accenten, culturen en interesses. Let maar eens op de Japanse acteur, die een prachtige rol neerzet.

Andò: ‘De echte hoofdrolspelers zijn echter de sguardi, blikken, van de acteurs. De diepe, mysterieuze blikken die worden uitgewisseld – en die je als kijker goed kunt aanschouwen – zeggen veel, zo niet alles. Deze uomini potenti, machtige mannen, die zich bezighouden met de wereldpolitiek, zijn namelijk de mensen die niet meer in God of andere hogere machten geloven. Maar tegenover de dood staan zelfs zij machteloos.

De film vertelt vooral dàt: hoe moeilijk de machtige G8-leden een simpel feit, namelijk de dood van een van hen, kunnen accepteren. Ze weten niet wat ze jegens de dood moeten beginnen, waardoor ook duidelijk wordt dat ze met het tegenovergestelde, la vita, geen raad weten. Er is immers geen dood zonder leven, geen leven zonder dood.’

Le-confessioni-film-Roberto-Ando-3

Il ruolo del silenzio
Andò raakte geïnspireerd door een interview met een Amerikaanse bankier, die sprak over de dodelijke ziekte die hem had getroffen. Het idee van het combineren van dood en illusie kreeg steeds meer vorm in het hoofd van de regisseur.

Andò: ‘Door de situatie waar de politieke economische wereld zich in bevindt, is er een valse wereld gecreëerd. In die wereld is stilte steeds belangrijker. Dat is de boodschap die de monnik uitdraagt. Niet iedereen begrijpt die boodschap, sommigen willen niet met deze theorie geconfronteerd worden. In Italië leidde dat tot enige discussie, hetgeen bewijst dat de opzet van de film geslaagd is.’

Bekijk de film dan ook met een open blik, waarbij je vooral ook let op de blikken van de acteurs. Dan zie je alle confessioni, bekentenissen, die anders achter het decorum van woorden verborgen zouden blijven.

Le-confessioni-film-Roberto-Ando-7

Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *