Download gratis de Ciao tutti app!

Het verhaal van Ferrari – een ode aan het legendarische Italiaanse automerk

Ben of ken je een groot fan van Ferrari? Dan is het nieuwe boek Het verhaal van Ferrari perfect leesvoer!

Ferrari is al vijfenzeventig jaar ’s werelds meest gerespecteerde autofabrikant. Ook is het Italiaanse merk – met zestien constructeurstitels in de Formule 1 – de succesvolste naam op het gebied van de autosport. Ferrari heeft altijd vooropgelopen in innovaties op het racecircuit en nieuwe technische standaards.

De geschiedenis van Ferrari

Het verhaal van Ferrari behandelt alle belangrijke momenten in de geschiedenis van het iconische merk, van de allereerste auto met de naam Ferrari uit 1947 tot het heden.

Het boek gaat in op de fascinerende ideeën van Enzo Ferrari op het gebied van design en techniek en bespreekt de meest bijzondere modellen in de geschiedenis van Ferrari, zoals de Dino 246 GT, de F40 en de Testarossa.

foto uit Het verhaal van Ferrari

Overwinningen op het circuit

Ook verhalen over overwinningen en tegenslagen op het circuit en van de coureurs en ingenieurs die hebben bij gedragen aan het succes van Ferrari in de Formule 1 komen in het boek aan bod.

Met de vele historische foto’s die de unieke geschiedenis illustreren is Het verhaal van Ferrari een prachtige ode aan dit legendarische merk en zijn oprichter Enzo Ferrari.

foto uit Het verhaal van Ferrari

Een voorproefje uit Het verhaal van Ferrari

We delen alvast een voorproefje uit Het verhaal van Ferrari, uit het hoofdstuk Een droom wordt werkelijkheid:

‘Aan het eind van de negentiende eeuw waren officiële papieren niet de eerste prioriteit voor de gemiddelde burger van het jonge, onrustige koninkrijk, dat tijdens het leven van Enzo’s ouders, Alfredo en Adalgisa, was ontstaan. […]

Enzo’s moeder kwam uit Forlì, de ommuurde stad aan de andere kant van Bologna die in de vijftiende eeuw door de familie Borgia was ingenomen. Enzo’s vader was metaalwerker, een industrie die dankzij de industrialisatie een hoge vlucht had genomen.

In heel Modena klonk het getik van hamers in de vele werkplaatsen waar ooit onderdelen voor karren en koetsen, en later voor auto’s werden gemaakt. De streek zou op het gebied van ontwerp en carrosserie uitgroeien tot het belangrijkste centrum van de Italiaanse auto-industrie.

Ook Enzo’s vader had zo’n werkplaats en het gezin behoorde tot de middenklasse. In zijn autobiografie Mijn leven gaf Enzo een beschrijving van hoe hij een slaapkamer boven de werkplaats deelde met zijn oudere broer Alfredo jr. Daar werd hij elke ochtend wakker van het gehamer.

Net als zijn vader was hij goed in het organiseren en in het familiebedrijf vervulde hij functies als administrateur, manager, ontwerper en verkoper. In tegenstelling tot zijn broer was Enzo een onverschillige en ongemotiveerde student. Vanwege zijn slechte rapporten werd hij regelmatig door zijn vader geslagen.

Zijn vader wilde ook dat hij ingenieur zou worden, maar ondanks zijn latere bijnaam l’ingegnere werd hij dat niet – uiteindelijk groeide hij tot iets veel groters uit, maar helaas heeft zijn vader dat niet meer meegemaakt.

Alfredo sr. overleed in 1916 aan een longontsteking, kort na Enzo’s achttiende verjaardag. Alfredo jr. zat toen bij de luchtmacht. Hij overleed aan het einde van hetzelfde jaar aan een onbekende ziekte.

Sinds zijn vader hem in 1908 had meegenomen naar de Coppa Florio-wegrace in Bologna, droomde Enzo ervan om coureur te worden. Maar hij wilde ook wel operazanger of sportjournalist worden; enkele van zijn voetbalverslagen werden in de Gazzetta dello Sport gepubliceerd.

Die ambities leken echter onbereikbaar toen het familiebedrijf instortte na het overlijden van zijn vader. Enzo moest het leger in, waar hij muilezels leerde beslaan voor een regiment van de artillerie.

Hij had het geluk dat hij de dodelijke griepepidemie van 1918 overleefde, hoewel hij er ernstig door werd verzwakt. Na de wapenstilstand keerde Enzo terug in het gewone leven, waar hij een nieuw leven moest opbouwen zonder de steun van een traditioneel familienetwerk.

‘Ik was weer terug waar ik was begonnen [in Modena],’ schreef hij in zijn autobiografie. ‘Ik had geen geld, geen ervaring, nauwelijks een opleiding. Alleen een passie om iets te bereiken.’

Hij werd afgewezen voor een baan bij Fiat in Turijn, maar dankzij zijn sociale vaardigheden en zijn eenvoudige manier van leven verkreeg hij wel een baan bij CMN, een van de vele bedrijven die erin slaagden de overstap van de militaire machinerie naar personenauto’s te maken. Enzo moest deze auto’s testen en afleveren. Hiermee werd zijn droom om coureur te worden nieuw leven ingeblazen.’

Lees verder in

Het verhaal van Ferrari | Stuart Codling | ISBN 9789021599403 | € 17,50 | Kosmos Uitgevers | bestel Het verhaal van Ferrari bij je lokale boekhandel of via deze link bij bol.com

Schrijf je (gratis) in voor de Ciao tutti nieuwsbrief

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.