Wanneer je in de geschiedenis van PaneAngeli duikt, spreekt het voor zich dat het verhaal een combinatie is van creativiteit en magie. Met deze sprookjesachtige naam startte Ettore Riccardi een betoverend product, dat na bijna honderd jaar nog altijd een magische uitwerking heeft op taartdeeg.

Hemels idee van Ettore Riccardi
Voor het ontstaan van PaneAngeli reizen we naar Cremona, stad van de violen, maar dus ook van deze klinkende naam die niets aan de verbeelding overlaat. Ettore Riccardi werd hier in 1907 geboren. Al op jonge leeftijd ging hij aan het werk, eerst in de zuivelfabriek van zijn familie, daarna als knecht in een kruidenierswinkel.
Later opende hij zijn eigen winkel, aan de rand van Cremona. In 1932 creëerde hij achter in deze winkel geurige gist in poedervorm, voor het rijzen van zelfgebakken taarten. Hij verkocht zijn eerste zakjes vanillegist in een hemelsblauwe verpakking.

Door engelen gebakken
Een van zijn trouwe klanten kocht dit nieuwe product en was zo onder de indruk van het resultaat dat ze hem vertelde dat de taart wel ‘door engelen gebakken’ leek te zijn.
Dat bracht Ettore op het idee voor de naam Pane degli Angeli (‘brood van de engelen’), later afgekort tot PaneAngeli. Hij ontwierp een afbeelding van twee engeltjes die elkaar een taart aanbieden en zijn merk was geboren.

Creativiteit, charisma en kwaliteit
Ettore promoot in de loop der jaren onvermoeibaar zijn Pane degli Angeli, via beurzen en een efficiënt netwerk van verkopers in heel Italië, van Milaan tot Bari en van Padova tot Reggio Calabria.
Tijdens een beurs in Padova verspreidt Ettore Riccardi vanuit een vliegtuigje – natuurlijk met een PaneAngeli-reclamevaandel aan de staart – folders met afbeeldingen van engeltjes die uit de lucht neerdalen.
Dankzij zijn creativiteit en charisma, de uitmuntende kwaliteit van zijn product en de magische aantrekkingskracht van de twee engelen groeit het bedrijf langzaam uit tot een internationale speler.
In de jaren vijftig onderstreept PaneAngeli steeds vaker het belang van zelfgemaakte dolci, onder meer door gratis receptenboekjes met de lekkerste taarten, cakes en ander gebak.


Ook ontstaan er nieuwe producten, zoals gist voor brood- en pizzadeeg, vanillesuiker, poedersuiker en citroensap.

Van een paar zakjes gist tot een internationaal opererend bedrijf
Ettore neemt in de vroege jaren zeventig afscheid van PaneAngeli, maar hij blijft zijn merk van buitenaf met veel aandacht volgen. Dankzij de eerste reclamecampagnes in tijdschriften, die in die tijd van start gaan, en de moderne fabriek die in 1978 verrees, zag hij PaneAngeli tot grote hoogte rijzen.
Dat wordt versterkt als er ook reclame op televisie verschijnt en de recepten later een plek krijgen op internet. Van een paar zakjes gist is PaneAngeli uitgegroeid tot een belangrijk bedrijf dat voortdurend in ontwikkeling is om tegemoet te komen aan de hedendaagse eisen, maar men blijft daarbij – ook na de overname door Cameo (Dr. Oetker) – zo veel mogelijk trouw aan de traditie en inventiviteit van Ettore.

foto’s: PaneAngeli