Download de gratis Ciao tutti app voor nog meer tips

Het verhaal van het iconische modehuis Versace

‘Laat je niet leiden door trends. Bepaal zelf wie je bent en wat je uit wil dragen met de manier waarop je je kleedt,’ aldus Gianni Versace.

Het modehuis Versace zorgde in de afgelopen decennia voor een groot aantal modemomenten. Lady Diana in een ijsblauwe zijden jurk op de cover van Harper’s Bazaar, Elizabeth Hurley struinend over de rode loper met een jurk met gouden veiligheidsspelden, de meer dan diepe V-nek van Jennifer Lopez’ groene jurk bij de Grammy’s en de drie gouden outfits van Lil Nas X bij het Met Gala.

Little Book of Versace

Stylist en journalist Laia Farran Graves vertelt in Little Book of Versace het verhaal van het beeldbepalende modemerk, van de oprichting in 1978 door Gianni Versace tot de iconische status die het vandaag de dag heeft.

Met foto’s van momenten op de rode loper, belangrijke stukken en verbluffende catwalkshows is het een veelzijdige verzameling van alles wat met Versace te maken heeft!

Versace – virtuoos ontwerper

We delen als voorproefje een drietal fragmenten uit Little Book of Versace:

‘Gianni Versace was een van de grootste vernieuwers aller tijden in de mode: een virtuoos ontwerper en een visionair. Hij was ondernemend en vol belangstelling voor de wereld om hem heen en had het verrassende vermogen om het momentum te gebruiken en om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden.

Hij was een kunstenaar, vol passie voor zijn werk en niet bang om risico’s te nemen of buiten de gebaande paden te treden om de catwalk te voorzien van schoonheid en fantasie.

Gianni Versace, geboren op 2 december 1946, groeide op in Calabrië in Zuid-Italië, een regio grenzend aan de Middellandse Zee. Naar eigen zeggen ‘groeide hij op in een modefamilie’. Zijn vader Antonio was een zakenman, zijn moeder Franca was een succesvol kleermaakster en een sterke vrouw die hij omschreef als ‘haar tijd vooruit’ en aan wie hij zeer toegewijd was.

Haar atelier was de speelplek waar Gianni opgroeide, waar hij omringd door vijfenveertig naaisters leerde om kleren te maken.

Na de middelbare school begon hij aan een opleiding bouwkunde waar hij voortijdig mee stopte om voor zijn moeder als inkoper en ontwerper te gaan werken. Daar kleedde hij Alda Balestra, Miss Italië 1970, het moment waarop een langdurige samenwerking met de media, showbizz en wereld van beroemdheden begon.’

De eerste boetiek van Versace in Milaan

‘In 1972 werd Gianni Versace ingehuurd door Florentine Flowers, een bedrijf voor tricotkleding, maar hij verhuisde al snel naar Milaan, de nieuwe modehoofdstad van Italië, om te werken aan zijn eerste collecties voor Arnaldo Girombelli, eigenaar van de modemerken Genny, Complice en Callaghan.

In 1978 richtte hij, gesteund door de familie Girombelli, zijn eigen modehuis op, dat hij Gianni Versace noemde en dat later afgekort zou worden tot Versace. In datzelfde jaar opende hij zijn eerste boetiek aan de beroemde Via della Spiga in Milaan.

Het merk was vanaf het begin een familiebedrijf, hetgeen onderdeel uitmaakte van het succes en hem voorzag van een sterke basis en een gevoel van identiteit. Zijn broer Santo beheerde de financiën en na de dood van hun moeder in 1978 verliet hun zus Donatella de universiteit van Florence om zich bij hen in Milaan te voegen.

Gianni en Donatella waren ontzettend hecht, ze werkten veel samen en bespraken alles. Zij werd het klankbord, de muze en belangrijkste influencer van Gianni en zorgde voor een sterk vrouwelijk perspectief.

In tegenstelling tot zijn werk vol glitter en glamour was Gianni Versace een sterk teruggetrokken en zachtaardige man. Hij was een cultuurliefhebber – een enthousiast lezer en kunstverzamelaar.’

Het hoofd van Medusa als logo van Versace

‘In het begin gebruikte Gianni Versace zijn naam als bedrijfslogo. Later werd zijn naam vervangen door het kenmerkende hoofd van de mythologische Medusa. Het is een duidelijk zichtbare verwijzing die hem ongetwijfeld deed denken aan de oud-Griekse en Romeinse vloermozaïeken in de ruïnes op het Calabrische schiereiland waar hij als kind speelde.

Classicisme had zo’n grote invloed op zijn werk dat het onderdeel werd van zijn stijl en logo. De blik van Medusa vat de essentie van het merk samen, omdat zij mannen, door ze slechts een blik toe te werpen, in steen kon veranderen.’

Lees meer in

Little Book of Versace | Laia Farran Graves | vertaald door Natascha van der Stelt | ISBN 9789043927673 | € 18,99 | Kosmos Uitgevers | bestel Little Book of Versace bij je lokale boekhandel of via deze link bij bol.com

foto’s: Anders Photo | ArDanMe | Casimiro PT | Natalia Macheda | Ines Porada

Ontdek onze digitale reisgidsen voor nóg meer tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *