Ga op pad met de Ciao tutti City Walks!

Bulgari, la storia, il sogno – schitterende dubbeltentoonstelling in Rome

Bulgari, la storia, il sogno (‘de geschiedenis, de droom’) is een dubbeltentoonstelling in Palazzo Venezia en in het Castel Sant’Angelo (de Engelenburcht), die nog tot 3 november 2019 te zien is. Saskia en Jesper namen alvast een kijkje en laten je meegenieten van deze letterlijk en figuurlijk schitterende expositie.

Chi dice Bulgari, dice Roma
Wie Bulgari zegt, zegt Rome. Het bekende Italiaanse modemerk huist al meer dan honderd jaar in de Italiaanse hoofdstad. Komende maanden ademt Rome nog meer Bulgari dan anders, met dank aan deze tentoonstelling, die niet alleen de geschiedenis van Bulgari toont – mét veel unieke juwelen om je aan te vergapen- maar ook vertelt over de bijzondere band tussen Bulgari en de Eeuwige Stad.

Vandaar dat er is gekozen voor twee pareltjes van locaties: Palazzo Venezia, aan het Piazza Venezia, in hartje Rome, en de Engelenburcht, aan de andere kant van de Tiber, dicht bij het Vaticaan.

1884 – de eerste Bulgari-winkel opent in Rome
Liefhebbers van oude foto’s van Rome komen in dit deel van de tentoonstelling meer dan aan hun trekken, met veel zwart/witfoto’s van een tijd die gezien de huidige drukte in Rome verder weg dan ooit lijkt. Het is heerlijk wegdromen bij die plaatjes…

We begrijpen meteen waarom de zeer getalenteerde Griekse zilversmid Sotirio Bulgari zich hier besloot te vestigen, toen hij in 1884 op zoek naar een fortuinlijker bestaan in Rome belandde. Op dat moment start de geschiedenis van Bulgari, met een winkel aan de Via Sistina.

Sotirio Bulgari legde zich in eerste instantie niet volledig toe op zijn zilversmeedkunst; hij verkocht ook sieraden van anderen en antiek.

Sotirio Bulgari

1905 – de Old Curiosity Shop aan de Via Condotti
In 1905 opende Bulgari zijn tweede winkel, aan de Via Condotti, nog altijd een van de duurste winkelstraten van Rome, waar veel bekende modemerken hun creaties showen.

De naam van de winkel was in het Engels: Old Curiosity Shop prijkte er op de gevel, om zoveel mogelijk Britse en Amerikaanse toeristen te kunnen trekken. Langzamerhand breidde men de collectie uit, met steeds meer juwelen, om de rijke toeristen een bijzonder souvenir te kunnen bezorgen.

In het Palazzo Venezia is een deel van deze collectie te zien: stralende diamanten, glinsterende robijnen en saffieren en elegante jurken die meer dan honderd jaar Made in Rome showen.

Dankzij de donkere ruimtes komen de sieraden extra mooi uit en staan ze extra in de spotlights. Het chiaroscuro-effect dat zo wordt gecreëerd doet denken aan de schildertechniek van Caravaggio. Prachtig om te zien hoe dit ook in een tentoonstellingsruimte werkt.

Juwelen van onder meer Sophia Loren en Audrey Hepburn
De expositie toont ongeveer honderdzeventig juwelen uit de Heritage Collection (een collectie van achthonderdvijftig stuks), die zijn gedragen door onder anderen Elizabeth Taylor, Sophia Loren, Gina Lollabrigida, Anita Ekberg, Ingrid Bergman en Audrey Hepburn. Het ene sieraad schittert je nog meer tegemoet dan het andere.

De meeste juwelen dateren uit de glorietijd van la dolce vita, de jaren vijftig en zestig, toen Rome ook wel ‘het Hollywood aan de Tiber’ werd genoemd. De ene na de andere filmster wandelde over de Spaanse Trappen, regisseurs wedijverden om de mooiste films.

De film die dit misschien wel het beste heeft vereeuwigd, is Federico Fellini’s La Dolce Vita, waarvan in het Castel Sant’Angelo een aantal fragmenten te zien is.

De unieke stijl van Bulgari
In de tijd van la dolce vita vond Bulgari meer en meer zijn eigen stijl. Baseerde men zich in eerste instantie nog op Franse ontwerpen, geleidelijk aan durfde men meer. De stijl werd unieker en daarmee kreeg Bulgari steeds meer een eigen identiteit, met kleurrijke juwelen die gezien (mogen) worden.

Daarbij worden de roots van het bedrijf natuurlijk niet vergeten. Zo verwerkten de ontwerpers voor de serie Monete (‘Munten’) antieke Griekse en Romeinse munten in hun creaties, als verwijzing naar de Grieks-Romeinse oorsprong van Bulgari.

Hoe meer de eigen stijl naar voren komt, hoe populairder het merk wordt. In de jaren zeventig worden er Bulgari-winkels geopend in onder meer New York, Genève, Monte Carlo en Parijs.

1977 – het eerste Bulgari-horloge
De zaken gaan zo goed, dat men op zoek gaat naar nieuwe topstukken. In 1977 gaat het eerste luxe-horloge voor heren over de toonbank. Het is meteen zo’n groot succes, dat andere modellen volgen, ook voor vrouwen.

Een Bulgari-horloge om je pols werd een statussymbool. Sting, Bill Gates, Tina Turner, ze werden allemaal gesignaleerd met een Bulgari-horloge. Onbetaalbare reclame, zo bleek, want de horloges gingen als warme broodjes over de toonbank.

Van Bulgari-brillen tot Bulgari-hotels
Het knappe van Bulgari is, dat men na zo’n succes niet tevreden achterover leunt. Altijd is men bezig met nieuwe ontwikkelingen, nieuwe creaties. Zo onthulde men in de jaren negentig een nieuwe lijn met parfums, zijden sjaaltjes, leren tassen en brillen.

In 2004 opende het eerste Bulgari Hotel zijn deuren, niet in Rome maar in Milaan. Al snel volgden hotels in Londen, op Bali, in Beijing en in Shanghai.

Ter ere van het honderdvijfentwintigjarig bestaan in 2009 startte Bulgari een partnership met Save the Children. De afgelopen tien jaar hebben meer dan anderhalf miljoen kinderen de kans gekregen om naar school te gaan, dankzij de verkoop van de speciale collectie die Bulgari voor dit project ontwierp.

Tien jaar later schittert Bulgari als nooit tevoren, met dank aan deze twee prachtige exposities die extra glans geven aan de Romeinse (na)zomer. Meer dan de moeite om je door te laten verblinden als je komende tijd in Rome bent!

Praktische informatie
Bulgari, la storia, il sogno is tot 3 november 2019 te zien in het Palazzo Venezia en in het Castel Sant’Angelo. Palazzo Venezia is van dinsdag tot en met zondag geopend van 8.30 tot 19.30 uur (de kassa sluit om 18.30 uur).

Castel Sant’Angelo is tijdens de duur van de expositie dagelijks geopend van 9.00 tot 19.30 uur (de kassa sluit om 18.30 uur). Tot 8 september kun je elke donderdag bovendien terecht tot middernacht (de kassa sluit dan om 23.00 uur).

Een ticket voor beide delen van de tentoonstelling kost € 15,00. Vroeg op pad gaan loont, want tussen 9.00 en 11.00 uur betaal je slechts € 7,50 voor hetzelfde ticket.

2x per week Italiaanse inspiratie

Meld je aan voor de Ciao tutti nieuwsbrief - en ontvang de digitale editie van onze City Walk Klassiek Rome als cadeautje:

Ontdek de mooiste vakantieadressen in Italië

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *