Ga op pad met onze City Walks!

Prendimingiro – op de fiets door alle regio’s van Italië

Stefano en Tineke, beiden 29 jaar oud, zijn vrijdag 1 april (en nee, dat is geen grap) in Verona op de pedalen gestapt voor een fietstocht van achtduizend kilometer, door álle twintig regio’s van Italië.

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (1)

In zes maanden wil het Italiaans-Nederlandse stel (Stefano komt uit Verona) deze afstand afleggen. Inmiddels zit de eerste helft er bijna op. Ze hebben 3500 kilometer van hun rondreis door Italië in de benen en zijn duizenden onvergetelijke ervaringen rijker.

Op Ciao tutti zullen ze in een drieluik verslag doen van hun reis, met vandaag een korte terugblik op de eerste etappes.

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (2)

Stefano & Tineke: ‘Ons sportief/cultureel project, Prendimingiro genaamd, heeft als doel het promoten van een gezonde en actieve levensstijl in de buitenlucht, met respect voor de natuur en voor al het moois in het betreffende gebied. Het is dus absoluut geen sportprestatie. We nemen dan ook de tijd voor elke route en vertellen iedere dag onze activiteiten op de website Prendimingiro, onze Facebookpagina en Instagram. De reis waarvan we lange tijd alleen maar hebben durven dromen, is zich inmiddels nog meer aan het ontplooien dan we ons van tevoren hadden kunnen voorstellen.

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (3)

De eerste maand rijden we vanuit de mistige vlakke gebieden rondom Mantova naar de lentezon aan de Riviera Romagnola, in Le Marche en in Umbrië. We trotseren nog wat sneeuw en wandelen naar de hoogste top van de Apennijnen, de Gran Sasso. Hier genieten we van een ontzettend mooi uitzicht tot aan de Adriatische Zee.

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (4)

Van daaruit zijn we via de groene valleien van Abruzzo naar de kust van Molise gereden, waar we talloze trabocchi (houten vissershuisjes op palen boven het water) zien. We hebben zoveel mogelijk geprobeerd om de minder drukke wegen te nemen. Als ze er zijn, maken we natuurlijk graag gebruik van de fietspaden, zoals tussen Assisi en Spoleto. Helaas is op veel plaatsen in Italië de infrastructuur van de fietspaden nog nog niet echt ontplooid…

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (5)

Na heel wat kilometers weggetrapt te hebben, fietsen we Puglia binnen. Voor velen geen onbekend gebied meer. We rijden langs masserie en uitgestrekte sinaasappelboomgaarden rondom Rodi Garganico, om onze weg te vervolgen langs de mooie kust van de Gargano. Het is nog geen strandweer en het is overal dan ook nog heel erg rustig. Het seizoen begint hier pas echt in juni.

Helaas moeten we ook nog wel een aantal keren door flinke regenbuien fietsen, zoals van Barletta naar Bari. In drie uur worden we drijfnat en zelfs tijdens onze rustdag een dag zijn we weggeregend onder onze paraplu. Gelukkig klaart het weer daarna een beetje op en rijden we met een stralende zon naar Alberobello en Ostuni, waar op dat moment een heleboel Nederlanders op vakantie zijn. Heel fijn dat Tineke haar eigen taal weer even kan horen – en zelfs een beetje Limburgs kan babbelen. We overnachten in een van de trulli (de typische huisjes in Alberobello en omgeving), een sprookjesachtige ervaring!

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (6)

Als we via de Adriatische kust richting de punt van Salento fietsen, hebben we helaas een aantal keren pech onderweg, wat natuurlijk niet te vermijden is. Als we aan de kant van de Golf van Taranto weer omhoog gaan, komen we in een van de mooiste dorpjes van heel Italië terecht: Matera. Echt een van de plekken die je gezien moet hebben.

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (8) Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (9) Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (10)

Het blijft hard waaien en helaas hebben we heel vaak wind tegen, richting het zuidelijkste puntje van de laars. In twee weken tijd fietsen we langs de Ionische Zee, waar we nog een uitstapje maken naar het binnenland, naar Bova. In negen kilometer overbruggen we een hoogteverschil van negenhonderd meter, bijna steil omhoog. Natuurlijk de dag erna ook weer steil omlaag, maar het is zeker de moeite waard om deze mooie groene gebieden van bovenaf te zien en zelfs uitzicht te hebben op de Etna, op Sicilië.

We trappen door, naar Reggio Calabria waar we de Bronzen van Riace gaan bekijken. Daarna nemen we vanuit San Giovanni de veerboot naar Sicilië. Op het eiland fietsen we eerst langs de geweldig mooie kust van het noordwesten van het eiland, gevolgd door verschillende mooie en vooral interessante steden met grote contrasten, zoals Palermo, Agrigento en Catania.

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (11) Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (12) Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (13)

Als we in het zuiden van het eiland komen, besluiten we weer iets meer moeite te doen om de heuvels van het binnenland te bedwingen. We bewonderen Ragusa, dat een fantastisch mooi onderhouden stad is, en vanuit daar gaan we verder richting de westkust, waar we langs Siracusa en het mooie Taormina komen. Onderweg stoppen we geregeld voor een granita al limone (schaafijs met citroensmaak) of cannoli (typisch Siciliaans toetje).

De heerlijke gastronomie wisselt hier net zo snel als de verschillende accenten uit ieder dorpje. Een grote toevoeging aan deze reis zijn de ontmoetingen met de personen van al deze mooie plekken. Ook al hebben we geleerd om nooit met onbekenden te praten, onze ervaring is juist het tegenovergestelde. We hebben heel veel gastvrije, enthousiaste en positieve personen leren kennen die ons gezelschap houden met hun mooie verhalen en die hun ervaringen en glimlach met ons delen, waardoor nieuwe vriendschappen zijn ontstaan.

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (7)

Als we terugkomen van Sicilië, hebben we er al bijna 3500 kilometer op zitten en zijn we dus bijna op de helft. We voelen ons lichamelijk gelukkig nog steeds super goed. Wat wil je ook met alles wat er nog op ons wacht? Het mooiste gedeelte van Calabrië, aan de Tyrreense Zee, van Scilla (een mooi vissersdorpje) tot Praia a Mare. Onderweg zien we de mooiste helderblauwe zee tot nu toe. Wat een onvoorstelbare mooie kleur, zo helder en schoon…

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (14) Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (15) Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (16)

Nu gaan we op naar Sardinië, waar ons hopelijk net zo’n mooie zee wacht. Volgende keer vertellen we over onze tocht over dit bijzondere eiland en de verdere etappes. A presto!’

Prendimingiro-op-de-fiets-door-Italië (17)

Ontdek onze droomplekken in Italië!