Ontdek Italië op een Vespa!

Succesvol foutje

Een gastblog van Liselotte: ‘Op het eerste gezicht hebben de moderne en eigentijdse voorwerpen, die sinds gisteren op de Dutch Design Week gepresenteerd worden, weinig met geschiedenis te maken. Toch zien we het verleden in hedendaagse ontwerpen steeds vaker terug.

Wellicht heeft het te maken met de crises, die ons de afgelopen jaren teisteren, dat de ‘goede oude tijd’ ook terugkomt in meubilair om nostalgische gevoelens te voeden. Hoe dan ook, sinds de millenniumwisseling is het onder designers enorm populair om historische ontwerpen nieuw leven in te blazen.

Een goed voorbeeld hiervan is de Louis Ghost stoel van het Italiaanse merk Kartell, die deze maand tien jaar bestaat. Inspiratie voor het ontwerp was, volgens Kartell, de tijd van Lodewijk de Vijftiende, die koning was van Frankrijk van 1715 tot 1774. Hij is wellicht de minst geliefde koning geweest, die Frankrijk ooit heeft gekend. Maar in tegenstelling tot zijn koningschap, is de naar hem vernoemde kunststijl, de Louis Quinze-stijl, nog altijd erg populair.

‘Zijn’ stijl wordt geassocieerd met de late barok of rococo, welke zijn ontstaan als reactie op de zware barokvormen van de zeventiende eeuw.  De Louis Quinze-stijl is lichter en frisser dan eerdere barok en staat bekend om zijn ranke asymmetrische vormen.

Maar anno 2002 kan het allemaal nóg simpeler en eenvoudiger moet Phillippe Starck, de Franse ontwerper van Kartell, hebben gedacht. Hij stak de stoelen uit de achttiende eeuw in een nieuw jasje, et voilà, de eerste barokstoel van de 21ste eeuw was een feit.

‘Naadloos, uit één stuk gegoten!’, zo presenteerde Kartell vol trots de Louis Ghost-stoel in Lodewijk de Vijftiende-stijl. Starck en Kartell maakten echter één foutje: de Louis Ghost-stoel is meer in de geest van de latere koning Lodewijk de Zestiende. De stoelen uit zijn tijd, de zogenaamde Louis Seize-stoelen, worden namelijk pas gekenmerkt door hun ovale rug en elegante en fijne vormen. Dit in tegenstelling tot de Louis Quinze-stoel, die een stuk kolossaler is en meer tierelantijnen heeft dan zijn jongere broertje.

 

Louis Quinze – Louis Seize – Louis Ghost

Hoewel het in jaren weinig scheelt, is het verschil tussen de barokstijlen duidelijk te zien. Maar na anderhalf miljoen exemplaren verkocht te hebben, zal dat Starck en Kartell waarschijnlijk een saucisse wezen. Om te vieren dat hun stoel nu al tien jaar succesvol is, werd er dit jaar zelfs een nieuw ontwerp voor de Louis Quinze-collectie gemaakt: Louis Ghost-krukken op hoge poten in, jawel, nog altijd de Louis Seize-stijl.’

2x per week Italiaanse inspiratie

Meld je aan voor de Ciao tutti nieuwsbrief - en ontvang de digitale editie van onze City Walk Klassiek Rome als cadeautje:

Ontdek onze City Walks

2 reacties

  1. Go0edenmorgen Saskias . Dank voor de oud nieuws ,.ik heb me meteen ingeschreven.
    Dat Lod 15 wellicht een van de mist populaire koningen was zoals in het stukje staat betwijfell ik.

    Lod 16 is tenslotte onthoofd ( guillotine in 1793) dan ben je niet echt populair ?

    Philips de 4 de Schoone 1285 /1314 is zeer impopulair en gehaat door het ruecksichtloos liquideren van de Tempeliers een soort Barthholomeus nacht avant la lettre .( en liquidatie van schoondochters)
    Op Vrijdag de 13 !!!! gebeurde dat trouwens 🙂

    maar ja er staat tenslotte een van de minst populaire en niet de minst populaire.
    En nu ga ik zometeen luisteren naar hemelse klanken van pater Bodard
    een fijne Zondag.
    Roberto

  2. Dat ik mijn stoelen nu al tien jaar heb, dat realiseerde ik me niet. Net nieuw kreeg ik er eentje op proef mee, met nog 3 andere modellen. Ze zitten geweldig en het waren de enige die bij mijn art-nouveau tafel pasten door hun klassike en toch moderne doorzichtige ontwerp!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *