Ga op pad met onze City Walks!

Brand Expedition – een reis langs inspirerende merken

Waar we ook gaan en staan, we worden altijd omringd door merken. Toch vragen we ons zelden af hoe ze zijn ontstaan. Welke filosofie hield de oprichter van een merk er op na? Welke factoren droegen bij aan het succes? Wat ging er goed? Wat niet? En hoe zorgt een merk ervoor dat het ook in de toekomst succesvol blijft?

Marketingprofessional Martijn Arets ging op zoek naar antwoorden op deze vragen en bezocht twintig Europese merken tijdens een unieke reis: de Brand Expedition. Hij zegde zijn baan op, verzamelde sponsors en mediapartners en trok in een authentiek Volkswagen T2 busje vijf maanden door Europa.

Martijn Arets tijdens de Brand Expedition
© foto Ramon van Jaarsveld

Zijn avonturen en bundelde hij in een boek, waarin de verhalen van twintig aansprekende Europese merken als LEGO, Mini en Alessi worden verteld, afgewisseld met foto’s, citaten en Martijns belevenissen onderweg. Ciao tutti geeft vandaag een klein voorproefje uit het boek, met de bedoeling dat jullie dat allemaal hardop gaan voorlezen. Nu vragen jullie je waarschijnlijk af waarom dat de bedoeling is. Stel je voor: minstens duizend mensen uit 15 landen lezen hardop een boek voor op YouTube. Dat wordt een wereldrecord! Dat is precies wat Martijn Arets voor ogen heeft!

Martijn heeft zich namelijk een nieuwe uitdaging opgelegd: het eerste video voorleesboek op YouTube creëren. Naast de geregistreerde online fans van alle merken wereldwijd – ruim 100 miljoen – daagt hij iedereen uit om mee te doen aan zijn project. Deelnemen is eenvoudig en staat goed uitgelegd op www.brand-expedition.com. Het doel is om in 8 weken tijd (voor 14 mei) minstens 1.000 video’s te verzamelen van mensen in 15 landen. Daarna zal een definitieve bewerking worden gemaakt zodat het eerste voorleesboek op YouTube te zien en te beluisteren is.

Alle details voor deelname vind je op http://www.brand-expedition.com/video-book/ Nu eerst naar Italië voor een deel van Martijns verslag van zijn bezoek aan Alessi:

‘Na een rondleiding door de indrukwekkende fabriek, waarbij met de nieuwste technieken metaal wordt bewerkt, komen we aan in het aansprekende en door Alessandro Mendini ontworpen hoofdkantoor in Crusinallo. Hier ontmoet ik Matteo Alessi, telg uit de vierde generatie Alessi’s en Trade Marketing and International Development Director; volgens velen het toekomstige gezicht van Alessi.

In 1921 begint Giovanni Alessi in Crusinallo een metaalwerkplaats, waarmee hij toeleverancier van andere bedrijven wordt. Zoon Carlo, die industrieel ontwerper is, komt eind jaren dertig bij het bedrijf werken. Zijn komst markeert het begin van de productie van zelf ontworpen keuken- en huishoudproducten. Een keerpunt in de geschiedenis van Alessi is de komst van kleinzoon Alberto in de top van het bedrijf in 1970, een positie die hij overigens nog steeds bekleedt. […]

Alessi werkt bewust niet met een eigen designteam. “We zijn ervan overtuigd dat designers denkers zijn die door verschillende projecten in verschillende omgevingen inspiratie opdoen. Door hen in vaste dienst te nemen, ontneem je hen die vrijheid. Momenteel werken we samen met ongeveer tweehonderd externe designers.

Onze rol in het designproces vergelijk ik met die van een kweker van planten: tijdens de briefing planten wij de zaden en gedurende het proces creëren wij voor de designers een omgeving waarin zij kunnen groeien. Als een nieuw ontwerp gereed is, is het aan de productieafdeling om ervoor te zorgen dat dit tegen een redelijke prijs geproduceerd kan worden. Dit levert soms de nodige discussie op.”

Overigens zijn het niet alleen externe designers die ontwerpen bedenken. Het design van ongeveer de helft van alle producten staat op het conto van Alberto of een van zijn collega’s.’

Het uitgebreide interview met Matteo Alessi lees je in Brand Expedition. In het boek vind je ook twee QR-codes waarmee je een kijkje achter de schermen van Alessi kunt nemen (in de Nederlandse editie althans; in de Engelse uitgave is gebruik gemaakt van Layar Augmented Reality ). Koop dit boek, lees het, kies het hoofdstuk uit dat je het meest fascineert (naast Alessi kun je bijvoorbeeld ook lezen over Lego, Adidas, Duvel of Skype) en doe mee aan het wereldrecord door het hoofdstuk voor te lezen en het filmpje daarvan in te zenden.

Wie overigens wel wil deelnemen, maar niet het hele boek wil lezen: wanneer je meedoet aan deze recordpoging, komt de tekst van een deel van het hoofdstuk vanzelf in je scherm te staan. Alle details over de deelname aan dit allereerste videoboek ter wereld vind je op www.brand-expedition.com.

Brand Expedition
Martijn Arets
ISBN 9789059724358
€ 19,95
uitgeverij Eburon

Ontdek onze droomplekken in Italië!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *